Hospodársky denník
USD49,267 Sk
EUR42,244 Sk
CHF27,805 Sk
CZK1,251 Sk
  Piatok  29.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach dážď, prehánky a búrky. Najvýdatnejšie zrážky na severozápade územia. Najvyššia denná teplota 20 až 25, na východe a juhu stredného Slovenska miestami okolo 27 stupňov. Severozápadný až severný vietor 3 až 7 m/s, predpoludním na východnom a strednom Slovensku slabý južný vietor. Teplota na horách vo výške 1500 m 15, na západe okolo 12 stupňov.

V sobotu bude polooblačno až oblačno, miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 16 až 12, denná teplota 23 až 27, na severe okolo 20 stupňov. V nedeľu bude prevažne oblačno a miestami občasný dážď alebo prehánky. Nočná teplota 15 až 10 stupňov, denná teplota 22 až 26, na severe okolo 19 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 4.57 a zapadne o 20.54 hod.

Amsterdam

dážď21

Atény

polojasno30

Belehrad

oblačno27

Berlín

polooblačno23

Bratislava

oblačno23

Brusel

prehánka20

Budapešť

dážď23

Bukurešť

polooblačno24

Frankfurt

oblačno23

Helsinki

slnečno21

Istanbul

jasno29

Kodaň

polooblačno23

Kyjev

polooblačno20

Lisabon

polojasno26

Londýn

oblačno23

Madrid

slnečno29

Moskva

polooblačno20

Oslo

oblačno20

Paríž

polooblačno24

Praha

jasno25

Rím

jasno31

Sofia

oblačno22

Štokholm

oblačno22

Varšava

dážď24

Viedeň

dážď21

Záhreb

dážď23

Ženeva

jasno23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.