Hospodársky denník
USD49,267 Sk
EUR42,244 Sk
CHF27,805 Sk
CZK1,251 Sk
  Piatok  29.Júna 2001

Kto likviduje malé predajne?

Osudná je blízkosť hypermarketov a stanovené nájomné

Z predajní v obchodnom centre na Okružnej ulici v Trnave nezostala po pol roku od otvorenia hypermarketu Tesco a supermarketu Kaufland, s výnimkou kvetinárstva, ani jediná iná predajňa. Jedine potraviny patriace spol. s r. o. Danipek, ktorá sa predvídavo presťahovala do menších priestorov, ešte odoláva. Je to maličká samoobsluha s jednou pokladnicou, ktorej situácia sa výrazne zhoršila po tom, čo definitívne zatvorili mäsiarstvo, zelovoc a drogériu. Napriek tomu, že v nej trikrát denne ponúkajú čerstvý chlieb a pečivo, tržby stále klesajú. Pravda, hlavnou podnikateľskou činnosťou spoločnosti Danipek nie je maloobchod, ale pekárenská výroba. Svoje predajne prevádzkuje ako prieskumné, aj keď so širším než len pekárenským sortimentom. Spolumajiteľ firmy Natal, ktorej patrila dnes už zrušená predajňa zeleniny a ovocia, tvrdí, že k jej zatvoreniu siahli aj pre vysoké nájomné v objekte. Faktom však zostáva, že ak mala predtým firma Natal dve predajne, dnes má len jednu. Neďaleko Tesca sa ešte drží ďalšia malá predajnička potravín, akýsi väčší

drevený stánok,

ktorý by hádam aj bolo možné v prípade potreby presťahovať. Má otvorené ráno od šiestej a najviac sa tam darí rýchlym ranným nákupom, školáci sa zastavia kúpiť si desiatu či nejakú sladkosť. Iste neprekvapí, že po otvorení dvoch megapredajní aj tu klesli tržby asi o polovicu.

Nemôžem nespomenúť rozhovory so zákazníčkami z okolia, ktoré v novembri nepredpokladali zmenu svojich nákupných zvyklostí a tvrdili, že pri každodenných malých nákupoch si lepšie dokážu ustrážiť neveľký rodinný rozpočet. Že hypermarket ich priláka len z času na čas nejakými akciami. To, že hypermarkety idú z jednej akcie do druhej, vtedy ešte netušili. Existenciu hyper- a superveľkých predajní pocítili na svojej koži obchodníci nielen v ich tesnej blízkosti. Potraviny Fany v Bučanoch čerstvou omietkou i ťahavými muškátmi v oknách

priam lákajú

návštevníka, aby vošiel. Patria rodinnej firme Fanovičovcov, ktorí najmä pred sviatkami a víkendmi sledujú, ako si obyvatelia obce nosia bohaté nákupy z trnavských marketov. Priamo pred nimi je totiž zastávka autobusu, ktorý za pár minút prekoná vzdialenosť k Tescu a ku Kauflandu... „My tu už predávame iba chlieb, cigarety a alkohol,“ vypočula som si. Napriek tomu, že priamo v dedine je päť potravinárskych obchodov, za najsilnejšiu konkurenciu považujú Fanovičovci práve obrie predajne. Iste nie každý je očarený sporadickou možnosťou urobiť si veľký nákup domácich zásob v hypermarkete. Pani Marta z Malženíc tvrdí, že je spokojná s tým, čo si nakúpi doma, veď okrem odevov a obuvi tam dostane všetko, a keďže navyše nemá auto, prekážalo by jej, keby miestna predajňa nevydržala s dychom.

Podľa primátora Trnavy Štefana Bošňáka je dobré, že reťazce prinášajú konkurenciu a v prípade sídliska pri vodárni si priamo konkurujú dva systémy, čo má nepochybne dobrý vplyv hlavne na cenovú úroveň. Nemal znalosti o tom, že niektoré predajne už boli

nútené zatvoriť,

čo však súvisí s tým, že samospráva nemá veľmi čo hovoriť do rozvoja a regulácie obchodnej siete či služieb. Poznal však prípady, keď väčšia predajňa obmedzovala svoje náklady prepúšťaním zamestnancov. Riaditeľ trnavského Tesca Ivan Styk v čase jeho otvorenia vyhlasoval, že je tu dosť priestoru pre malých i veľkých, že jedných i druhých možno deliť na dobrých a zlých a že dobrí prežijú. Po výsledkoch posledných mesiacov som si týmito tvrdeniami nie taká istá. Zelovoc Natal či drogéria Gama boli naozaj dobré obchody. Nedá sa povedať, že ich jednoznačne položila konkurencia veľkých a efektívnych. Svoju úlohu zohrala aj nízka kúpyschopnosť či výška nájomného. Čo s tým? Dokážu sa malí potravinári, zelovocári atď. spojiť a vytvoriť reťazce, ktoré budú schopné konkurovať cenou veľkým marketom? Jozef Svitek, výkonný riaditeľ Danipeku, spoločnosti, ktorá zásobuje chlebom a pečivom rad trnavských predajní - medziiným i Kaufland a Jednotu -, no v maloobchode je len malým podnikateľom, nevie: „Zdá sa, že si nepomôžem.“

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.