Hospodársky denník
USD50,707 Sk
EUR42,901 Sk
CHF28,22 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  4.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nakladanie s majetkom štátu

Stanovisko k medializácii porady ekonomických ministrov

V uplynulom týždni niektoré médiá prezentovali informácie o neprijatí návrhu ďalšieho postupu pri nakladaní s majetkom štátu v spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., poradou ekonomických ministrov (dňa 28. 5. 2001). Slovenské aerolínie po dôkladnej analýze zastávajú názor, že sa dostatočne neposúdili, pretože boli v rozpore s obsahovou stránkou návrhu, pričom nemožno vylúčiť ani možnosť účelovosti takejto prezentácie názorov. Zmyslom a obsahom uvedeného návrhu je efektívne naloženie s majetkom štátu v spoločnosti Slovenské aerolínie s cieľom nielen minimalizovať dosah na štátny rozpočet, ale naopak maximalizovať jeho prínos v zmysle uznesenia vlády SR. Predbežné odmietnutie uvedeného návrhu ešte pred jeho prerokovaním vládou SR z prezentovaného dôvodu o záväzkoch spoločnosti a nedostatočnej záruky, čo sa týka súkromných akcionárov spoločnosti, navrhnutý ďalší postup je v príkrom rozpore s podstatou a obsahom návrhu. Finančná reštrukturalizácia spoločnosti v priebehu 3 - 6 mesiacov s následnou okamžitou prevádzkovou reštrukturalizáciou a dovozom malých regionálnych typov lietadiel v období rokov 2001 - 2003 zabezpečí

výsledný stav

v otvorení a prevádzke 10 priamych pravidelných leteckých spojení zo Slovenska do rozhodujúcich destinácií, najmä západnej Európy. Pritom bude zachované vnútroštátne spojenie, to všetko v uvedenom horizonte rokov 2001 - 2003 s následným ďalším rozvojom a celkovou investíciou vo výške 50 - 60 mil. USD, zabezpečenou výlučne zo zdrojov spoločnosti a externých zahraničných zdrojov. Bol by to prínos aj pre Letisko M. R. Štefánika v Bratislave vo forme zdvojnásobenia jeho výkonov v pravidelnej doprave len v uvedenom krátkom období. Na tomto postupe rozvoja spoločnosť spolupracuje približne rok s renomovanými zahraničnými výrobcami lietadiel a finančnými inštitúciami, ktoré zabezpečujú financovanie dovozov týchto regionálnych typov lietadiel. Celý uvedený proces nepočíta so žiadnymi priamymi finančnými zdrojmi štátu alebo štátneho rozpočtu, naopak jeho podstatou je prevzatie majority v spoločnosti štátom ako akcionárom od súkromných akcionárov.

Uvedený postup fakticky znamená začiatok privatizácie spoločnosti a v prvom kroku „odovzdanie“ majority v spoločnosti súkromnými akcionármi pri ich súčasnej finančnej investícii, keď štát má následne možnosť privatizovať buď v horizonte niekoľkých mesiacov - teda ihneď po spustení ďalšieho postupu v zmysle uvedeného návrhu a predávať väčší podiel a vo finančnej „čistej“ spoločnosti a atraktívnejšej spoločnosti z hľadiska jej aktív, alebo v priebehu rokov 2002 - 2003 po skončení

dovozu lietadiel

a otvorení nových spojení. Vzhľadom na majoritný podiel štátu bude takéto rozhodnutie prakticky výlučne v jeho rukách pri súčasnej podpore zo strany minoritných súkromných akcionárov, ktorí sa doteraz aktívne podieľali na udržaní pracovných miest zamestnancov a priamej finančnej investícii aj v priebehu a po násilnom zastavení činnosti spoločnosti zo strany štátu v roku 1999. Zásah spôsobil vážny ekonomický dosah na spoločnosť, ale akcionári potvrdili svoj vážny záujem, ako aj schopnosť podieľať sa na ďalšom rozvoji spoločnosti. Tá vyriešila všetky hlavné prevádzkové záväzky takto vzniknuté v roku 1999 a ďalšie postupne rieši najmä formou splátkových kalendárov. Na odstránenie škôd vzniknutých neopodstatneným postupom štátnych úradníkov v roku 1999 použila v uplynulom a tomto roku sumu takmer 100 mil. Sk, hlavne z hotových finančných prostriedkov, ktoré vložili súkromní akcionári spoločnosti Slovenské aerolínie.

Nie je pravdivé tvrdenie o dlhu 20 mil. Sk voči Slovenskej správe letísk (SSL). Najväčší záväzok v tomto smere predstavoval hodnotu 16,5 mil. Sk v roku 2000, v súčasnosti sa pravidelne znižuje formou týždňových splátok, jeho

aktuálna úroveň

je približne 8 mil. Sk a v priebehu mesiaca bude v zmysle splátkového kalendára úplne vyrovnaný. Navyše od októbra 2000 sa celkový záväzok voči SSL vôbec nezvyšoval, naopak, iba sa znižuje, napriek tomu, že spoločnosť je najväčším odberateľom služieb SSL (predpoklad na rok 2001 je 70 - 80 mil. Sk). Podobným spôsobom spoločnosť rieši aj ďalšie prevádzkové záväzky a nárast jej výkonov (+27 % v počte prepravených pasažierov za prvých päť mesiacov 2001 oproti rovnakému obdobiu 2000, teda ešte pred hlavnou letnou sezónou) dáva reálny predpoklad úspešnosti tohto postupu.

Prínos spoločnosti pre štátny rozpočet je v súčasnosti možné vyčísliť sumou okolo 120 - 130 mil. Sk ročne formou daní (okrem DPH), odvodov a platieb štátnym príspevkovým organizáciám a záväzok spoločnosti voči štátu z nájomného za lietadlá TU-154M je približne rovný

ročnej dotácii

spoločnosti do stratovej prevádzky pravidelnej vnútroštátnej linky Bratislava - Košice pri snahe spoločnosti a MDPT SR zachovať toto strategické spojenie. Tento záväzok, rovnako ako záväzok voči súkromným akcionárom, má spoločnosť záujem vyriešiť v nadväznosti na uvedené riešenie iných záväzkov a uvedený návrh ďalšieho postupu pri nakladaní s majetkom štátu v spoločnosti, ktorý rieši aj spôsob vyrovnania tohto záväzku voči štátu. Navyše spoločnosť nečakala na definitívne posúdenie uvedeného návrhu a rokovaním a v spolupráci s rakúskym a so švédskym partnerom pripravila dlhoočakávaný dovoz lietadla SAAB 340 pre linku Bratislava - Košice. Lietadlo, doteraz prevádzkované vo farbách spoločnosti British Airways, je už pripravené, uplynulý týždeň bolo dovezené na letisko do Viedne, bol daný predbežný súhlas leteckých úradov Slovenska a Rakúska s uvažovaným typom prevádzky lietadla a je potrebné iba administratívne doriešiť požiadavky oboch leteckých úradov. Nie je možné vylúčiť, že aj táto okolnosť má súvis s uvedenými negatívnymi stanoviskami, čo sa týka spoločnosti, keď ďalší rozvoj a úspech spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., nie je zo strany niektorých záujmových skupín vítaný.

Slovenské aerolínie, a. s.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.