Hospodársky denník
USD50,707 Sk
EUR42,901 Sk
CHF28,22 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  4.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Charterový let - zdroj príjmu

Na tisíce kilometrov vzdialené koncepcie

Cestovný ruch sa nezaobíde bez dopravy na malé či veľké vzdialenosti, a to tak pre domácu, ako aj zahraničnú cestujúcu klientelu. Keby si tento neodškriepiteľný fakt uvedomovali aj vlády, už dávno by rokoval minister hospodárstva s ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií o bariérach, ktoré bránia rozvoju dopravy a následne cestovného ruchu a konečne by začali vytvárať podmienky na rozvoj leteckej prepravy. Žiaľ, dosiaľ sa tak nestalo, čo dokazuje aj Národný program rozvoja cestovného ruchu v SR, ktorý sa problematikou dopravy takmer ani nezaoberá. Výsledky prieskumov v štátoch EÚ potvrdzujú, že lietadlom cestuje v súčasnosti každý druhý Európan. V prípade viacdňových ciest až 53 % tvoria cesty na hlavné dovolenky a 47 percentami sa podieľajú krátke výlety do troch prenocovaní, pracovné cesty a iné súkromné cesty. Zmena vo svetových trendoch podporuje činnosť spoločností organizujúcich charterové lety, v poslednom desaťročí vo svete vzrastá geometrickým radom. Charterová preprava sa stáva dôležitým zdrojom príjmov, čo následne vplýva na rozvoj systému predaja miest v lietadle. Tie sa predávajú nielen prostredníctvom cestovných kancelárií, ktoré následne letenku zahrnú do „balíka“ ďalších služieb zájazdu, ale predávajú ich aj „na voľno“ priamo cestujúcim, ktorí využívajú toto nepravidelné letecké spojenie aj na iný účel, ako je dovolenka podľa katalógu cestovných kancelárií. Je samozrejmé, že pritom sa rozvíjajú také systémy predaja miest v charterových letoch, ktoré zabezpečujú leteckému prepravcovi najefektívnejšie zhodnotenie vložených vkladov. Na Slovensku sa trh pre charterovú leteckú prepravu vrátane predajných systémov rozvíja len veľmi pomaly. Cestovné kancelárie, dôležitý stabilizujúci faktor na trhu charterovej prepravy, sa na Slovensku etablovali pomaly a ešte pomalšie dozrievali v smere zdokonaľovania predajných systémov podporujúcich rozvoj domácej leteckej prepravy.

Ale v prvom rade to bol váhavý a nejasný prístup vlády a ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií k stratégii osobnej leteckej prepravy. Ponechali trhový výklenok, ktorým sa Slovensko z hľadiska leteckej dopravy v poslednom desaťročí stalo, neobsadený. Namiesto toho, aby vytvorili podmienky na jej rozvoj, neochvejne zotrvala na svojich pozíciách v otázke colných a daňových predpisov a okrem pochybného stanoviska k majetku ČSA neurobila žiadne kroky, ktoré by podporili domáce podnikanie v leteckej doprave. Nebyť deblokácie dlhu s Ruskom, náš lietadlový park je o tri lietadlá TU-154M ešte chudobnejší. A tak aj vďaka nepremysleným krokom vlády je podnikanie v leteckej preprave na Slovensku veľmi ťažké. jej efektívnosť by sa zlepšila, keby sa letecké spoločnosti spolu s inkamingovými cestovnými kanceláriami presadili aj na zahraničných trhoch. Tam však prebieha boj o solventného cestujúceho, ktorý má väčšiu dôveru k boeingom ako tupolevom. Nehovoriac o tom, že aj pozície slovenských inkamingových cestovných kancelárií na svetovom trhu sú veľmi slabé. Nemali by sme sa nechať popritom všetkom znechutiť. Cestovný ruch je naším rodinným striebrom a chybou by bolo z neho neťažiť.

Rudolfa Vallová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.