Hospodársky denník
USD50,343 Sk
EUR42,87 Sk
CHF28,18 Sk
CZK1,261 Sk
  Utorok  5.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude premenlivá, časom zmenšená oblačnosť. Na severe a východe miestami ešte slabé prehánky, od stredných polôh snehové. Najvyššia denná teplota 14 až 18, v severných okresoch miestami len okolo 11, na horách vo výške 1500 m okolo 2 stupňov. Severozápadný až severný vietor 5 až 9 m/s. V stredu bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky najmä v horských oblastiach. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota 17 až 21, na severe okolo 15 stupňov. Vo štvrtok bude prevažne oblačno a miestami prehánky alebo občasný dážď. Nočná teplota 11 až 7, v údoliach okolo 5, denná teplota väčšinou 17 až 22 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.57 a zapadne o 20.47 hod.

Amsterdampolooblačno16
Aténypolooblačno27
Belehradpolooblačno21
Berlínpolooblačno15
Bratislavapolooblačno16
Bruselpolooblačno16
Budapešťpolooblačno19
Bukurešťprehánky25
Frankfurtpolooblačno16
Helsinkioblačno15
Istanbulprehánky28
Kodaňpolooblačno16
Lisabonprehánky22
Londýnpolooblačno18
Madridbúrky 25
Milánopolooblačno24
Moskvaoblačno17
Oslooblačno15
Parížpolooblačno19
Prahapolooblačno15
Rímpolooblačno24
Sofiaoblačno22
Štokholmoblačno15
Varšavaprehánky15
Viedeňpolooblačno16
Záhrebpolooblačno22
Ženevapolooblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.