Hospodársky denník
USD50,799 Sk
EUR42,882 Sk
CHF28,319 Sk
CZK1,262 Sk
  Streda  6.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude spočiatku polojasno, od západu postupne oblačno. Na niektorých miestach sa vyskytnú prehánky, najmä na severe. Najvyššia denná teplota 18 až 22, na severe miestami okolo 16 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 7 stupňov. Slabý vietor. Vo štvrtok bude polooblačno, časom až oblačno, ojedinele slabé zrážky. Nočná teplota 10 až 6 stupňov. Denná teplota 10 až 22, na severe okolo 16 stupňov. V piatok bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 12 až 7 stupňov. Denná teplota 21 až 26 stupňov, na severe miestami chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 4.54 a zapadne o 20.48 hod.

Amsterdamprehánky15
Atényjasno30
Belehradoblačno19
Berlínprehánky16
Bratislavaoblačno19
Bruselprehánky15
Budapešťoblačno19
Bukurešťjasno 23
Frankfurtprehánky17
Helsinkipolojasno16
Istanbulpolooblačno25
Kodaňoblačno15
Lisabonjasno25
Londýndážď15
Madridzamračené29
Milánodážď19
Moskvadážď17
Oslozamračené16
Paríždážď19
Prahaoblačno17
Rímoblačno24
Sofiapolooblačno19
Štokholmzamračené16
Varšavaprehánky17
Viedeňoblačno18
Záhrebprehánky21
Ženevapolooblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.