Hospodársky denník
USD50,32 Sk
EUR42,946 Sk
CHF28,317 Sk
CZK1,259 Sk
  Štvrtok  7.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Aby nás brali ako vyspelú krajinu

Je štátna správa schopná efektívne plniť svoju činnosť?

Máme moderný európsky zákon o civilnom letectve, ktorý presne vymedzil úlohu štátnej správy a jej organizačnú štruktúru. Ústredným orgánom štátnej správy v civilnom letectve je Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ktoré zodpovedá predovšetkým za medzinárodné vzťahy, za vytvorenie systému spolupráce civilných, vojenských a bezpečnostných zložiek pri využívaní vzdušného priestoru a pri pátraní a záchrane. Dáva súhlasy na zriaďovanie letísk a udeľuje licencie a povolenia na vykonávanie leteckej dopravy. Je hlavným koncepčným orgánom pre civilné letectvo a stanovuje podmienky na podnikanie a konkurenčné prostredie. Štátny odborný dozor, funkciu špeciálneho stavebného úradu pre civilné letectvo, povolenie na prevádzkovanie letísk, súhlasy na prevádzkovanie lietadiel a niektoré ďalšie správne funkcie vykonáva Letecký úrad SR. Tento úrad súčasne pripravuje návrhy všeobecne záväzných právnych predpisov v civilnom letectve. Kontroluje, overuje, ukladá pokuty a schvaľuje základné prevádzkové dokumenty leteckých spoločností, letísk, leteckých výrobkov a lietadiel. Vydáva tiež osvedčenia leteckým školám, personálu a vyšetruje letecké nehody. Z organizačnej stránky je členenie týchto orgánov štandardné, vari až na vytvorenie väčšej nezávislosti orgánov pre vyšetrovanie leteckých nehôd.

Je pravda, že naši piloti sa radšej registrujú v zahraničí, napr. v Českej republike?

- Ako je všeobecne známe, u nás sa mnoho pracovných príležitostí pre pilotov nevytvára. Mnohí preto hľadajú svoje uplatnenie v zahraničí. Tí, ktorí sa zamestnajú v leteckých spoločnostiach v západnej Európe musia spĺňať kvalifikačné predpoklady podľa predpisov JAR Spojených leteckých úradov (JAA). Náš štát je zatiaľ iba kandidátskou krajinou, pretože zásadnou podmienkou členstva v JAA je prevzatie noriem JAR a ich uplatňovanie v našom právnom poriadku a prevádzkovej praxi. Česká republika je už členom JAA, a tak sa našim pilotom nemožno čudovať, že sa tam registrujú. Bohužiaľ, to, čo je jednou z hlavných úloh štátnej správy v civilnom letectve - vytvoriť tzv.. Druhostupňovú legislatívu (vyhlášky, normy, predpisy), ktoré predpokladá letecký zákon a ku ktorým sme sa zaviazali v medzinárodných zmluvách prakticky na úrovni všeobecne záväzných právnych predpisov nevznikli. Rovnako to platí v predpisoch pre podnikanie a konkurenčné prostredie, t. j. vytvorenie podmienok vykonávania leteckých činností a prístupu k vzdušnému priestoru SR.

Čo všetko vlastní štát v civilnom letectve?

- Základnou podmienkou rozvoja leteckej dopravy a civilného letectva je vyhovujúca infraštruktúra. Tvoria ju najmä letiská a letecké pozemné zariadenia, ktoré majú z hľadiska štátu, regiónov i miest strategický význam pre ich rozvoj. V súčasnosti štát vlastní najmä pozemky letísk, ktoré sú v správe Slovenskej správy letísk a Ministerstva obrany SR. Sú to tieto letiská: Bratislava, Košice, Poprad, Sliač, Piešťany, Žilina, Trenčín, Lučenec, Kamenica n. C., Vajnory, Dubnica n. V., Spišská Nová Ves, Očová, Holíč, Sabinov a niektoré ďalšie. Na týchto letiskách je vykonávaná letecká doprava a prevádzka všeobecného a športového letectva. Na hlavných medzinárodných letiskách sú vybudované objekty a zariadenia, ktoré sú v majetku štátu v hodnote niekoľkých miliárd Sk. Okrem toho š. p. Letové prevádzkové služby SR spravujú majetok štátu, potrebný na výkon svojej činnosti pre riadenie letov vo vzdušnom priestore SR. Okrem infraštruktúry vlastní štát ešte 3 lietadlá TU-154 M, ktoré prevádzkujú Slovenské aerolínie, a. s.

Aké je medzinárodné pôsobenie Slovenska v civilnom letectve?

- SR je členom ICAO (Medzinárodná organizácia civilného letectva) so sídlom v Montreale. V súčasnosti je SR členom Rady ICAO a zastupuje aj Českú republiku, Maďarsko a Rumunsko. V rámci členstva v ICAO SR pristúpila k 14 multilaterálnym dohodám. Sme členským štátom ECAC (Európska konferencia civilného letectva) so sídlom v Paríži. Pridruženým orgánom ECAC sú Spojené letecké úrady (JAA), kde sme kandidátskou krajinou od roku 1996 a Eurocontrol (Organizácia pre bezpečnosť letovej navigácie), kde je SR členom od roku 1997. Letiská sú členmi ACI (Medzinárodné združenie letísk). Dôraz v týchto spoločenstvách je kladený na prácu odborných skupín. SR sa vo vymedzenom rozsahu podieľa na tejto práci v rámci svojich materiálnych a finančných možností, a to predovšetkým prostredníctvom pracovníkov ministerstva, leteckých podnikov a organizácií a za účasti externých pracovníkov.

Mohli by ste zhodnotiť, aké je súčasné postavenie SR z hľadiska prístupového procesu k EÚ v civilnom letectve?

- Predovšetkým treba vychádzať pri hodnotení z toho, aká je legislatíva. Zákon v civilnom letectve má rámcový charakter a dalo by sa povedať, že plne zodpovedá EÚ. Horšie je to už s druhostupňovou legislatívou, čo sa prejavuje najmä v pomalom procese vstupu SR do JAA. Riadenie letovej prevádzky SR, š. p., je plne zapojený do integračného procesu prostredníctvom Eurocontrol a je vybavený personálne aj materiálne na dobrej európskej úrovni. Máme veľké rezervy v oblasti ochrany civilného letectva proti nezákonným činom. Civilné letectvo je druhým najregulovanejším odborom ľudskej činnosti po atómovej energii, a preto je veľmi dôležité, aby sme najväčší dôraz kládli práve na legislatívu a právny rámec. Bez porovnateľnej predpisovej základne s medzinárodným spoločenstvom sa nebudú môcť rozvíjať ani naši dopravcovia. Pripravovaná dohoda ECAA (o vytvorení spoločného európskeho leteckého priestoru), ktorá bola zo strany SR už parafovaná, zabezpečí, že sa staneme súčasťou vnútorného trhu EÚ ešte pred vstupom do EÚ. Naši dopravcovia bez náležitej podpory štátnej správy, ako sme už o tom hovorili, sa nebudú môcť na tomto trhu uplatniť a nebudeme sa môcť počítať medzi vyspelé krajiny s vlastnou leteckou dopravou, ale ani nebudeme schopní prijímať a garantovať bezpečnosť lietadiel z EÚ. SR, ak nebude stačiť s dychom v civilnom letectve v prístupovom procese k EÚ, sa len veľmi ťažko stane jeho členským štátom. Civilné letectvo sa preto vzhľadom na súčasný stav musí stať prioritou pre každú našu vládu.

Andrej Dubovský

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a spočiatku miestami slabé prehánky. Najvyššia denná teplota 21 až 25, na severe miestami okolo 19, na horách vo výške 1500 m 10 stupňov. Juhozápadný až západný vietor 2 až 6 m/s.V piatok bude polooblačno, časom oblačno, ojedinele slabé zrážky. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 24 až 28, na severe okolo 21 stupňov C. V sobotu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky, ojedinele aj búrky. Nočná teplota 13 až 9, denná teplota 17 až 21, na juhovýchode miestami až 24 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.54 a zapadne o 20.49 hod.

Amsterdamdážď13
Atényjasno22
Belehraddážď17
Berlíndážď19
Bratislavaoblačno18
Bruseloblačno16
Budapešťpolooblačno20
Bukurešťpolooblačno20
Frankfurtoblačno20
Helsinkioblačno13
Istanbulpolooblačno23
Kodaňdážď13
Lisabonjasno24
Londýndážď15
Madridjasno30
Milánojasno24
Moskvazamračené16
Oslojasno11
Paríždážď18
Prahaoblačno18
Rímjasno27
Sofiadážď17
Štokholmdážď17
Varšavapolooblačno19
Viedeňoblačno19
Záhreboblačno20
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.