Hospodársky denník
USD50,718 Sk
EUR43,001 Sk
CHF28,224 Sk
CZK1,261 Sk
  Piatok  8.Júna 2001

Dohoníme stratený čas?

Jedinou cestou je vybudovať nezávislú hotelovú sieť

Investovať do majetku je logické. Kto však investuje peniaze do novej technológie či techniky alebo do personálu? V hotelovej sfére sú investície osobitne dôležité, pretože hodnotu služby vytvára vo veľkej miere práve ľudský činiteľ. V akom rozsahu zaostávame v tomto smere za zahraničím? Do rozvoja rezervačných systémov sa v posledných rokoch investovali milióny dolárov a tisíce technických rokov. Hoci pioniermi v automatizácii rezervačných systémov boli letecké spoločnosti, nezaostali za nimi ani hotely. Prvý rezervačný systém predstavila v roku 1965 hotelová spoločnosť Holiday Inns. Druhý bol Sheraton, ktorý ako prvý zaviedol 800 telefónnych čísel na svoj účet (toll-free number). Dnes je väčšina hotelových rezervačných systémov plne automatizovaná a v mnohých sa zavádza elektronický systém predaja. To všetko s cieľom nezaostať odrezaný od dôležitého zdroja príjmu, od možnosti napojenia na globálne rezervačné systémy, na veľkokapacitných organizátorov zájazdov a na početnú skupinu individuálne cestujúcich osôb.

Čo u nás doma?

Privatizačné kroky vo sfére cestovného ruchu nám znemožnili nasledovať poľskú cestu. Dnes je produkt poľského Orbisu bežne prístupný v globálnom rezervačnom systéme Amadeus a reklama hotelov Orbis sa mihá aj na obrazovkách televíznej spoločnosti CNN. My sme tí, ktorí zostali od sveta odrezaní. Náplasťou nám nemôže byť možnosť prepojenia na internet, pretože rezervačný systém zlepšuje nielen prístup k údajom, ale je nástrojom špecializovaného obchodného tímu, ktorý profesionálne využíva výhody plynúce z komplexnosti kapacity a možnosti zvýšiť operačnú výkonnosť, schopnosť centrálne riadiť obsadenie izieb a takto poskytovať možnosť ich rezervácie až do poslednej chvíle a poslednej voľnej izby, zintenzívniť marketing, predaj a vyhodnotiť efektívnosť prevádzky jednotlivých hotelov. Našťastie, kontakt so svetovým vývojom sme celkom nestratili. Môžeme za to vďačiť predovšetkým

trom hotelom

v Bratislave, ktoré sa týmto zapojili do európskych a svetových turistických trás. Členstvom v medzinárodných hotelových spoločnostiach „investujú“ do vytvárania lepších podmienok predaja a, samozrejme, aj do rozvoja rezervačných sietí. Trendy vo svete sú jasné, neprajú nezávislým hotelom, ktoré sa nedostali do hotelových sietí s prepracovanými rezervačnými systémami. Bratislava je zaradená medzi európske mestá, ale čo ostatné turisticky zaujímavé miesta na Slovensku?

Ako ďalej?

Stojíme nielen pred otázkou, „kto bude vývoj financovať“, ale aj pred otázkou, „na akom základe budeme stavať“. Krajiny s vyspelým cestovným ruchom investujú do národných rezervačných systémov, súčasťou ktorých sú aj hotelové rezervačné systémy organizované na národnom princípe. Ak by sme privatizovali bývalé podniky Interhotel iným spôsobom, dnes by sme mohli vstupovať do Európy ako samostatný a rovnocenný subjekt s možnosťou rozvíjať spoluprácu aj s takou hotelovou sieťou, ako je napríklad národná hotelová sieť Interhotel France. Dnes nám nezostáva iná možnosť, ako zobrať rozum do hrsti a začať budovať novú, tentoraz nezávislú hotelovú sieť.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.