Hospodársky denník
USD50,718 Sk
EUR43,001 Sk
CHF28,224 Sk
CZK1,261 Sk
  Piatok  8.Júna 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Úver by im vytrhol tŕň z päty

Proces racionalizácie investícií podmienkou rozvoja

V období príprav transformácie a reštrukturalizácie ŽSR vedenie divízie železničných koľajových vozidiel (DŽKV) vypracovalo Návrh investičných projektov so zameraním na koľajové vozidlá. Materiál má mimoriadny význam pre ďalší rozvoj divízie. Jednotlivé časti projektu sú determinované snahou o maximálnu mieru racionalizácie vynaložených finančných prostriedkov a sledujú základné ciele divízie v nových ekonomických podmienkach. „V rámci reštrukturalizácie ŽSR čakajú väčšinu zamestnancov terajších ŽSR kvalitatívne nové podmienky,“ konštatoval riaditeľ DŽKV Ing. Miroslav Dzurinda v súvislosti s racionalizáciou investícií do rozvoja technologických zariadení.

Spomínate nové podmienky, ako odhadujete úspešnosť v nových dimenziách, ktoré prinesie so sebou transformácia ŽSR?

- Odpoveď je zdanlivo jednoduchá. Úspešní budeme vtedy, keď naše tržby prevýšia náklady. Veľmi dôležitým, ak nie limitujúcim prvkom, vzhľadom na súčasnú realitu, je pre nás snaha znižovať nákladovú položku. Popri racionalizácii práce, rušení nerentabilných pracovísk či sprísnení kritérií pri výbere dodávateľských prác je jednou z priorít našej divízie racionálne investovanie do rozvoja technologických zariadení. Investície, ktoré naša divízia pripravuje, majú význam v tom, že po ich realizácii sa podstatne

znižujú náklady

v predmetnej činnosti, pričom návratnosť investícií býva veľmi výhodná (niekedy do 5 či 6 rokov). Tiež sa výrazne zlepšujú pracovné podmienky a pracovné prostredie, čím sa zvyšuje efektívnosť pracovného procesu, znižuje úrazovosť, následná práceneschopnosť a popri zvyšovaní produktivity práce sekundárne prinášajú tieto investície aj finančné úspory.

Prioritou číslo jeden je modernizácia rušňov série 131, 183 a 240, ktoré sa používajú v nákladnej doprave.

- V súčasnosti sú tieto hnacie jednotky obsadené rušňovodičom a pomocníkom rušňovodiča. Inštaláciou nového vlakového zabezpečovača MIREL VZ 1 a vysielačiek, prípadne mobilných telefónov bude možné tieto rušne obsadiť len rušňovodičom. Realizácia bude prebiehať súčasne na všetkých troch sériách rušňov. Projekty a dokumentácia sú spracované. Prínosom bude zníženie potreby pomocníkov rušňovodičov o 303, návratnosť vynaložených nákladov na ušetrených mzdových nákladoch je jeden rok a zníženie nákladov na údržbu (bezúdržbové zariadenie).

Zvyšovanie rýchlosti na 160 km/hod. a bezpečnosť prevádzky požadujú vysokú presnosť aj opracovania kolies.

- Divízia koľajových vozidiel musí kalkulovať aj s nákupom kvalitných podúrovňových kolosústruhov. Vzhľadom na rozlohu tratí ŽSR a existenciu dvoch trakčných sústav, by všetky požiadavky na sústruženie pokryli dva sústruhy, ktoré by boli umiestnené v Bratislave a Košiciach. Finančné prostriedky budú použité na nákup strojovej časti, ktorú plánujeme po menších stavebných úpravách umiestniť do pôvodných priestorov. Zvýši sa tak

presnosť a kvalita

opracovania kolies a znížia sa aj náklady na prevádzku a údržbu vozidiel. Návratnosť je asi sedem rokov.

V súčasnosti sú ešte niektoré výkonné pracoviská vykurované kotolňami na pevné palivo, naftovými agregátmi alebo z centrálnych zdrojov tepla či dokonca parnými rušňami.

- Takéto vykurovanie je veľmi nehospodárne a často nedostatočné na vykúrenie pracovných priestorov. Ide o 12 samostatných pracovísk. Plynofikácia by riešila náhradu zastaraných a nehospodárnych zdrojov tepla. Projekty a dokumentácia sú spracované a predpokladané náklady sú vykalkulované vo výške 38 mil. Sk. Prínosy predstavujú zníženie nákladov na vykurovanie pracovných priestorov s návratnosťou 5 - 7 rokov podľa veľkosti objektov a zvýšenie kvality a hygieny vykurovacích priestorov. Projekty a stavebné povolenia na rekonštrukcie naftového hospodárstva sú už tiež vydané. Ide o desať stavieb v rušňových depách s motorovou prevádzkou. Projekty riešia kompletnú environmentálnu ochranu podľa najnovších noriem a predpisov. Podobne sú v projekte zahrnuté aj rekonštrukcie a modernizácie opravárenských kapacít - štyroch objektov v uzloch Bratislava, Žilina a Košice. Tieto priestory budú slúžiť na údržbu, diagnostiku a opravy

rušňov a vozňov,

prispejú k zlepšeniu podmienok a zvýšeniu kvality opráv koľajových vozidiel. Projekty a dokumentácia (akcia za 21 mil. Sk) sú tiež spracované.

Zápasíte aj s problémom znečisťovania vôd, čo ochudobňuje vaše finančné prostriedky.

- Vypúšťané odpadové vody z prevádzkových a opravárenských priestorov výkonných pracovísk našej divízie prekračujú medzné hodnoty v oblasti znečistenia ropnými produktmi a dosahovanými biologickými parametrami Za prekročenie povolených hodnôt znečistenia odpadových vôd ŽSR ročne odvádzajú značné finančné poplatky. V prípade havarijných porúch sú ŽSR penalizované. Problém čistenia odpadových vôd a súčasne zníženia poplatkov za znečisťovanie rieši projekt za 53 mil. Sk.

V spomínanom návrhu investičných akcií vašej divízie sa spomína aj statický nabíjač na rušne série 350.

- Ide o rušne používané pre medzinárodnú dopravu v úseku Budapešť - Bratislava - Praha na rýchlosť 160 km/hod. Statický nabíjač nahradí dve rotačné dynamá na dobíjanie akumulátorových batérií. Prínosom bude zníženie nákladov na údržbu (bezúdržbové zariadenie), zvýšenie kvality dobíjania batérií a šetrenie elektrickej energie. Návratnosť investície sa predpokladá po troch rokoch.

Návrh investičných akcií je skutočne dobre prepracovaný. S niektorými akciami ste už začali, avšak na všetko momentálne niet prostriedkov. Východiskom by bola pôžička.

- S niektorými akciami sme už skutočne začali, avšak na rýchle a komplexné dokončenie všetkých zámerov v súčasnosti

železnica nemá

dostatok finančných prostriedkov. Preto sme požiadali o pôžičku z prostriedkov Európskej investičnej banky (EIB). Všetko sú to projekty, ktoré majú zaručenú návratnosť, sú prínosom pre železnicu. Majú rozhodujúci význam nielen v rámci našej divízie, ale celej ŽSR.

Ako budete postupovať, ak sa vám nepodarí zabezpečiť dostatočný objem financií z úveru EIB?

- Aj s tým musíme uvažovať a realizáciu naplánovaných racionalizačných projektov bude v tom prípade potrebné financovať z vlastných zdrojov. Potom sa však termíny skončenia akcií značne oddialia. Okrem toho v takomto prípade by sme museli plánované zámery prehodnotiť a sústrediť sa len na najhorúcejšie problémy - modernizácia rušňov série 183 a 131, plynofikácia v Rušňových depách Spišská Nová Ves, Žilina a Trenčianska Teplá, ako aj rekonštrukcia naftového hospodárstva vo Zvolene.

Počasie

Dnes bude polojasno, cez deň prechodne oblačno, ojedinele slabé zrážky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 20 stupňov. Teplota vo výške 1500 m okolo 11 stupňov. Južný vietor 2 až 5 m/s. V sobotu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky alebo búrky, ojedinele aj s krúpami. Nočná teplota 13 až 9 stupňov. Denná teplota 18 až 23, na juhu stredného a východného Slovenska okolo 25 stupňov. V nedeľu bude veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach dážď alebo prehánky. Nočná teplota 14 až 10 stupňov. Denná teplota 19 až 23 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 4.54 a zapadne o 20.49 hod.

Amsterdamoblačno16
Atényjasno27
Belehradpolooblačno23
Berlíndážď15
Bratislavapolooblačno24
Bruselpolooblačno16
Budapešťpolojasno25
Bukurešťpolooblačno24
Frankfurtdážď16
Helsinkipolooblačno13
Istanbulpolooblačno24
Kodaňprehánky15
Lisabonjasno26
Londýnpolooblačno17
Madridjasno29
Milánooblačno23
Moskvaoblačno20
Osloprehánky10
Paríždážď14
Prahaobčasný dážď20
Rímpolooblačno26
Sofiapolooblačno20
Štokholmprehánky16
Varšavadážď20
Viedeňpolooblačno23
Záhrebpolooblačno25
Ženevadážď19

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.