|
|||||||||||||||||
Utorok 10.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Spotrebiteľ sa už konečne dočkalZákon o zájazdoch a podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr je konečne na svete. Toľko diskutovaný a verejnosťou očakávaný zákon zabezpečujúci repatriáciu turistov a lepšiu ochranu spotrebiteľa v prípade úpadku cestovnej kancelárie NR SR schválila 14. júna. V nadväznosti na uvedený zákon, ktorý nadobúda účinnosť 1. októbra a všeobecnú záväznosť od 1. apríla 2002, bolo upravené a doplnené znenie Občianskeho zákonníka o cestovnú zmluvu a znenie živnostenského zákona o novú živnosť, ktorou je prevádzkovanie cestovnej agentúry. Nastal čas činov, povedal pre Hospodársky denník Ing. Július Cmorej, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií (SACR). Poisťovne môžu začať pripravovať poistné zmluvy, pričom SACR pre svojich členov začína pripravovať vzorové zmluvy vrátane cestovných tak, aby plne zodpovedali litere uvedeného zákona a zákona o ochrane spotrebiteľa. Napomôže činnosť nielen cestovných kancelárií, ktoré zájazdy organizujú a predávajú, ale aj cestovných agentúr, ktoré v zmysle zákona môžu realizovať len následný predaj štandardných zájazdov. V porovnaní s cestovnými agentúrami zostáva okrem následného predaja štandardných zájazdov (doterajší provízny predaj) v ich právomoci organizovanie služieb v rámci inkamingovej turistiky a organizovanie zájazdov na objednávku. K tomu sa pridružuje predaj cestovných lístkov a leteniek, prepravných služieb a tovaru (cestopisná literatúra, suveníry). Poisťujú sa len služby zahrnuté v balíku štandardných zájazdov, pričom ich poisťuje organizátor - cestovná kancelária. Poistnú zmluvu, vysvetľuje Július Cmorej, musí majiteľ cestovnej kancelárie predložiť živnostenskému úradu pri žiadosti o obnovenie živnosti. Pre podnikateľov to znamená, že budú musieť zvážiť predmet svojej činnosti. Platí to aj pre turistické informačné kancelárie. Napríklad aj pre BIS (Bratislavská informačná služba), ktorá organizuje vopred vypísané (štandardné) jednodňové poznávacie zájazdy do okolia i zahraničia, vysvetľuje Július Cmorej. Zákon je záväzný. Bol koncipovaný aj s ohľadom na zamedzenie organizovania čiernych zájazdov, takže v prípade vopred vypísaných zájazdov je poistenie pre prípad úpadku záväzné pre všetkých. Rozhodujúce budú podmienky, ktoré pre cestovné kancelárie pripravia poisťovne, uvažuje Július Cmorej. V Českej republike došlo k poolovej dohode. Pool združuje takmer všetky poisťovne a je samozrejmé, že všetky majú rovnaké poistné podmienky. Zvýšenie cien zájazdov o 400 až 600 CZK na jednu osobu je práve dôsledkom monopolného chovania sa poisťovní. Cestovné kancelárie na Slovensku by mali radi možnosť si vyberať a dohodnúť sa s poisťovňami o jednotlivých zmluvných podmienkach. Zákon o zájazdoch síce umožňuje cestovným kanceláriám využiť aj ďalšie formy vlastnej zábezpeky proti insolventnosti, ale podľa Júliusa Cmoreja poistná zmluva s poisťovňou bude základnou formou poistenia sa oproti úpadku. Život ukáže, čo nový zákon prinesie, podotýka Július Cmorej a pokračuje: Času na zmeny je relatívne dosť. Ale aj naši českí kolegovia mali na prípravu celý rok a napriek tomu to nezvládli. Preto je veľmi dôležitá osveta. Hoci zákon nadobúda účinnosť v tomto roku, spotrebiteľ sa s ním stretne až na budúci rok. Dovtedy by mal vedieť, čo má od zákona očakávať. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |