Ekologicky na autovraky Komentuje Peter Farárik Zatiaľ jediný recyklačný závod na spracovanie autovrakov na Slovensku, ktorý vybudovali v uvoľnených priestoroch ZSNP v Žiari nad Hronom, stále zápasí o surovinu. Veľa sa na tom nezmenilo ani tým, že v posledných rokoch stanice technickej kontroly vyradili množstvo zastaraných a opotrebovaných vozidiel, ktoré nespĺňali požiadavky na bezpečnú prevádzku na cestách. Pre nedostatok autovrakov nemôže závod naplno rozvinúť spracovateľské kapacity, ktoré by sa mali rozšíriť perspektívne až na 10-tisíc vozidiel za rok. Dlhoočakávanú zmenu by mal priniesť novoprijatý zákon o odpadoch, ktorý obsahuje viac ako 80 percent európskej legislatívy. Pre žiarsky projekt sa najdôležitejším javí rozhodnutie o schválení recyklačného fondu, kde by mali prispievať výrobcovia a dovozcovia komodít, ktoré sa budú u nás recyklovať. Fond však začne fungovať až od 1. januára budúceho roka a pre autovraky s ďalším polročným posunom. A tak väčšina zatiaľ končí na provizórnych šrotoviskách, nelegálnych skládkach a mnohé vraky bez čísel naďalej ohrozujú zdravie detí v uliciach miest. Niektoré samosprávy síce organizujú zberné akcie, tie sú však skôr výnimkou ako pravidlom. Potvrdí to aj skúsenosť recyklačného závodu, odkiaľ pred časom listom oslovili mnohé radnice na Slovensku s ponukou, aby využili príležitosť a zbavili sa autovrakov. Ohlas však bol nulový. Odhaduje sa, že ročne sa u nás vyradí z evidencie asi 30-tisíc vozidiel do 3,5 tony a ak by mala väčšina z nich prejsť recykláciou, v Žiari nad Hronom by naopak nestačili s dychom. Aj keď zatiaľ nič také nehrozí, perspektívne by na Slovensku mali byť v prevádzke ešte dva podobné závody, ktoré by spoločne pokryli potreby celej krajiny. Pre úspešnosť recyklácie je dôležité, aby sa časť nákladov na ňu zaplatilo už v cene nového auta a podobne by sa malo postupovať aj pri dovoze ojazdeného vozidla zo zahraničia. Rokovania recyklačného závodu a rozhodujúcich dovozcov motorových vozidiel majú rozhodnúť o spoločnom postupe. Nejaké prostriedky sa podarí získať aj predajom separovaných surovín a použiteľných, zrenovovaných agregátov a dielcov. Najvýznamnejším prínosom bude však životné prostredie bez hrdzavejúcich a zaolejovaných pozostatkov búrlivej motorizácie.
|
Počasie Dnes bude slnečno a teplo. Popoludní na západe postupne zväčšovanie oblačnosti a večer ojedinele prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 26 až 30, na horách vo výške 1500 m 17 stupňov. Slabý južný vietor sa večer na západe zmení na severozápadný a zosilnie. Vo štvrtok bude prevažne oblačno, miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 17 až 12, denná teplota 23 až 27, na severe okolo 20 stupňov. V piatok bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 15 až 11, denná teplota 23 až 28 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.06 a zapadne o 20.48 hod.Amsterdam | dážď | 17 |
Atény | jasno | 32 |
Belehrad | polooblačno | 29 |
Berlín | polooblačno | 22 |
Bratislava | polooblačno | 28 |
Brusel | prehánky | 18 |
Budapešť | polojasno | 28 |
Bukurešť | polooblačno | 27 |
Frankfurt | dážď | 19 |
Helsinki | dážď | 21 |
Istanbul | oblačno | 30 |
Kodaň | polooblačno | 19 |
Kyjev | búrky | 24 |
Lisabon | jasno | 23 |
Londýn | polojasno | 19 |
Madrid | jasno | 33 |
Moskva | jasno | 25 |
Oslo | dážď | 14 |
Paríž | jasno | 22 |
Praha | polooblačno | 21 |
Rím | jasno | 32 |
Sofia | oblačno | 21 |
Štokholm | oblačno | 23 |
Varšava | oblačno | 24 |
Viedeň | oblačno | 26 |
Záhreb | polooblačno | 26 |
Ženeva | polooblačno | 21 |
|
|
|