Hospodársky denník
USD49,777 Sk
EUR42,549 Sk
CHF27,919 Sk
CZK1,256 Sk
  Streda  11.Júla 2001

Ekologicky na autovraky

Komentuje Peter Farárik

Zatiaľ jediný recyklačný závod na spracovanie autovrakov na Slovensku, ktorý vybudovali v uvoľnených priestoroch ZSNP v Žiari nad Hronom, stále zápasí o surovinu. Veľa sa na tom nezmenilo ani tým, že v posledných rokoch stanice technickej kontroly vyradili množstvo zastaraných a opotrebovaných vozidiel, ktoré nespĺňali požiadavky na bezpečnú prevádzku na cestách. Pre nedostatok autovrakov nemôže závod naplno rozvinúť spracovateľské kapacity, ktoré by sa mali rozšíriť perspektívne až na 10-tisíc vozidiel za rok. Dlhoočakávanú zmenu by mal priniesť novoprijatý zákon o odpadoch, ktorý obsahuje viac ako 80 percent európskej legislatívy. Pre žiarsky projekt sa najdôležitejším javí rozhodnutie o schválení recyklačného fondu, kde by mali prispievať výrobcovia a dovozcovia komodít, ktoré sa budú u nás recyklovať. Fond však začne fungovať až od 1. januára budúceho roka a pre autovraky s ďalším polročným posunom. A tak väčšina zatiaľ končí na provizórnych šrotoviskách, nelegálnych skládkach a mnohé vraky bez čísel naďalej ohrozujú zdravie detí v uliciach miest. Niektoré samosprávy síce organizujú zberné akcie, tie sú však skôr výnimkou ako pravidlom. Potvrdí to aj skúsenosť recyklačného závodu, odkiaľ pred časom listom oslovili mnohé radnice na Slovensku s ponukou, aby využili príležitosť a zbavili sa autovrakov. Ohlas však bol nulový.

Odhaduje sa, že ročne sa u nás vyradí z evidencie asi 30-tisíc vozidiel do 3,5 tony a ak by mala väčšina z nich prejsť recykláciou, v Žiari nad Hronom by naopak nestačili s dychom. Aj keď zatiaľ nič také nehrozí, perspektívne by na Slovensku mali byť v prevádzke ešte dva podobné závody, ktoré by spoločne pokryli potreby celej krajiny. Pre úspešnosť recyklácie je dôležité, aby sa časť nákladov na ňu zaplatilo už v cene nového auta a podobne by sa malo postupovať aj pri dovoze ojazdeného vozidla zo zahraničia. Rokovania recyklačného závodu a rozhodujúcich dovozcov motorových vozidiel majú rozhodnúť o spoločnom postupe. Nejaké prostriedky sa podarí získať aj predajom separovaných surovín a použiteľných, zrenovovaných agregátov a dielcov. Najvýznamnejším prínosom bude však životné prostredie bez hrdzavejúcich a zaolejovaných pozostatkov búrlivej motorizácie.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.