Hospodársky denník
USD49,777 Sk
EUR42,549 Sk
CHF27,919 Sk
CZK1,256 Sk
  Streda  11.Júla 2001

Transformačný proces SLSP

Slovenská sporiteľňa (SLSP), ktorá je vedúcou retailovou bankou na slovenskom trhu a od konca minulého roka aj členom finančnej skupiny Erste Bank, dosiahla k ultimu minulého roka podľa medzinárodných účtovných štandardov (IAS) prevádzkový zisk vo výške 4,1 mld. Sk. Tento ukazovateľ zaznamenal medziročný nárast o 4 mld. Sk a jeho vývoj bol najviac ovplyvnený rozpustením opravných položiek a rezerv ku klasifikovaným úverom, ktoré boli v rámci reštrukturalizačného procesu odsunuté do konsolidačných inštitúcií. Bilančná suma banky stúpla o 10 % a dosiahla tak hodnotu 184 mld. Sk. Najväčší podiel na tomto vývoji mal nárast vkladov klientov o medziročných 10 % na 158 mld. Sk. Podiel klasifikovaných aktív na celkových aktívach banky sa ku koncu minulého roka znížil pod 2,1 %. V tejto súvislosti sa kapitálová primeranosť zvýšila na hodnotu 22 %. Konečná cena za majoritný podiel v SLSP bude stanovená na základe výsledkov banky podľa IAS. Ako uviedla predsedníčka predstavenstva a generálna riaditeľka SLSP R. Ovesny-Straka, využitie možnosti presunu klasifikovaných aktív bude plne závisieť od výsledkov auditu úverového portfólia. V prípade Českej sporiteľne, ktorej majoritným vlastníkom je rovnako Erste Bank, už došlo k prevodu zlých úverov do Konsolidačnej banky Praha, š. p. ú. v celkovej hodnote 7,9 mld. Kč.

Za prvé tri mesiace tohto roka SLSP vytvorila zisk v objeme 700 mil. Sk a jej bilančná suma vzrástla na 186,7 mld. Sk. Vklady klientov zaznamenali za prvý štvrťrok nárast o 2 mld. Sk na úroveň 160,1 mld. Sk. V tomto roku očakáva banka čistý zisk vo výške 1,026 mld. Sk, keď úspora prevádzkových nákladov by sa mala pohybovať okolo 270 mil. Sk. Do roku 2003 si vedenie SLSP vytýčilo za cieľ dosiahnutie rentability kapitálu (ROE) na úrovni 18 % a pomer nákladov k príjmom by mal byť nižší ako 70 %.

Transformačný program SLSP počíta s realizáciou 10 kľúčových projektov zameraných na oblasť zvyšovania kvality služieb, približovania sa klientovi a výnosnosti a efektívnosti riadenia rizík. Ako pripomenula R. Ovesny-Straka, „klient je stredobodom našich aktivít a chceme byť finančným partnerom počas celého ich života“. Súčasne potvrdila aj cieľ banky, ktorým je poskytovanie komplexnej škály integrovaných finančných produktov a služieb s dôrazom na súkromnú klientelu a segment malých a stredných podnikov. Proces transformácie je realizovaný v spolupráci s poradenskou spoločnosťou AT Kearney, ktorá okrem iného spolupracovala aj pri reštrukturalizačnom programe v prípade Českej sporiteľne. Väčšina projektov by sa mala skončiť do roku 2002.

Marcel Tirpák

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.