|
|||||||||||||||||
Štvrtok 12.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DPH v rámci reformyPrispôsobovanie sa EÚ V rámci Koncepcie reformy daní sa uvažuje i so zmenami v rámci dane z pridanej hodnoty (DPH). Pristúpenie k modelu EÚ bude znamenať zásadný zásah do systému tejto dane. Úprava sa má dotknúť okrem iného aj spravovania tejto dane. Majú odpadnúť štandardné hranice, teda pri pohybe tovaru v rámci spoločného trhového priestoru sa daň bude inkasovať až vtedy, ak tovar dôjde ku kupujúcemu. Daň bude platiť kupujúci vo svojej krajine podľa sadzby platnej v krajine kupujúceho. Mal by odpadnúť štandardný hraničný režim. Nový spôsob vyberania dane bude mať vplyv aj na daňové inkaso s časovým posunom inkasa. Zámerom daňovej politiky pri DPH je: prehodnotenie okruhu tovarov a služieb podliehajúcich základnej či zníženej sadzbe dane tak, aby postupne tento okruh zodpovedal odporúčaniam EÚ, prehodnotenie výšky zníženej (teraz 10 %) sadzby dane tak, aby výška tejto sadzby odpovedala požiadavkám EÚ, ale zároveň zohľadňovala aj daňovú únosnosť a optimálne rozloženie pomeru priameho a nepriameho zdaňovania, súčasne s úpravou zníženej sadzby dane vykonať úpravy základnej sadzby dane tak, aby zostala zachovaná v EÚ odporúčaná minimálna výška základnej sadzby dane (priemer okolo 19 %) a zároveň sa uvážia možné vplyvy prípadného zavedenia tretej zníženej sadzby dane, vykonanie ďalších korekcií, napríklad prehodnotenie výšky obratu povinného pre registráciu za platiteľa; zjednotenie zdaňovacieho obdobia, zavedenie možnosti vrátenia dane pre zahraničného podnikateľa a zahraničné fyzické osoby, zjednotenie pravidiel na uplatnenie nároku na vrátenie dane s pravidlami pre vznik daňovej povinnosti a ďalšie. V rámci procesu harmonizácie pri tejto dani bude potrebné predovšetkým zladiť základ dane. V rámci uvedeného jasne definovať, čo nepodlieha dani, čo má byť od dane oslobodené. V zmysle schválenej koncepcie treba sa vyrovnať sa so systémom, ktorý platí v súčasnosti v EÚ - s tzv. prechodným režimom, ktorý spočíva v: presune kompetencií na daňové úrady aj za činnosti, ktoré dovtedy pokrývali colné orgány (dovoz a vývoz), osobitnom režime systému kontroly, v rámci ktorého každý platiteľ dane, ktorý sa podieľa na dovoze či vývoze, má pridelené osobitné daňové identifikačné číslo, podľa ktorého je kontrolovaný pohyb tovarov a služieb, platení dane kupujúcim a podľa sadzieb dane platnej v krajine kupujúceho. Ďalšou oblasťou, v ktorej v rámci harmonizácie bude potrebné venovať pozornosť, bude výmena informácií v medzinárodnom meradle najmä vo väzbe na objem prijatých, čiže poskytnutých zdaniteľných plnení. Samostatný okruh tvorí harmonizácia výšky sadzby dane, v rámci ktorého platí, že každý štát môže používať jednu štandardnú sadzbu a najviac dve znížené sadzby minimálne 5 % len na okruh tovarov schválených príslušnou smernicou, pričom zvýšené sadzby nie sú povolené. Jana Zátopková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |