Hospodársky denník
USD50,013 Sk
EUR42,684 Sk
CHF28,164 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  13.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Odklad neznamená koniec

Odbúrať zdeformovaný stav hradenia výdavkov

Parlament NR SR odsúhlasil 14. júna vládny návrh zákona o Železničnej spoločnosti, a. s. a o zmene a doplnení zákona NR SR č. 258/1993 Z. z. o ŽSR v znení zákona č. 152/1997 Z. z. a zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon NR SR č. 164/1996 Z. z. o železniciach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov a v znení zákona č. 58/1997 Z. z. Takže už aj legislatíva umožňuje pokračovať v transformácií ŽSR. Ako sa bude postupovať ďalej, o tom bližšie v rozhovore so zmocnencom generálneho riaditeľa pre transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR Ing. Pavlom Hraškom, PhD.

Podľa Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR malo dôjsť k rozdeleniu ŽSR od 1. júla. Nový termín je 1. január 2002. Čo treba dovtedy urobiť?

- Zákon o Železničnej spoločnosti, a. s., nadobúda účinnosť 1. augusta 2001. Určuje obdobie založenia spoločnosti, kde stanovuje, že ministerstvo predloží do vlády zakladateľskú listinu a stanovy Železničnej spoločnosti. Zakladateľské dokumenty predložia ŽSR ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií. To ich následne po schválení postúpi na rokovanie vlády. Súbežne s celým legislatívnym procesom transformácie sa už od januára 2001 ohodnocuje

vyčlenený majetok

zo ŽSR, ktorý sa vloží do Železničnej spoločnosti a bude tvoriť nepeňažný vklad železničnej spoločnosti (základné imanie). Vyčlenený majetok zo ŽSR v zmysle zákona podlieha schváleniu na úrovni ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií. Založenie a vznik Železničnej spoločnosti má za cieľ vložiť do základného imania najväčšiu možnú majetkovú substanciu, ktorá v zmysle ekonomických pravidiel bude tvoriť tzv. kapitálovú primeranosť (obraz o reálnej majetkovej sile vo vzťahu ku kvalitatívnym finančným ukazovateľom) pre budúcich veriteľov (banky, investičné spoločnosti a pod.) s cieľom získania budúcich prevádzkových zdrojov bez štátnej garancie. Tento proces nepripravuje žiadnu podhodnotenú železničnú spoločnosť s cieľom jej predaja prostredníctvom privatizácie, ako sa ho niektoré kuvičie laické hlasy snažia interpretovať. Právny proces bude pokračovať založením Železničnej spoločnosti formou notárskej zápisnice a následným zápisom Železničnej spoločnosti do obchodného registra tak, aby vznikla k 1. 1. 2002. Samozrejme, že tento proces si vyžaduje

personálne obsadenie

vrcholového manažmentu jednak v ŽSR, ako aj v Železničnej spoločnosti. K 1. augustu by mali byť po dohode koaličných strán stanovení pre ŽSR a Železničnú spoločnosť noví štatutárni zástupcovia, ktorí budú zodpovední vkladatelia vyčleneného majetku, ktorý ministerstvo dopravy v zastúpení štátu bude vkladať do obchodného registra. To sú základné kroky, ktoré nastanú po vzniku účinnosti zákona.

Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity vykonáva ohodnotenie vyčleneného majetku ŽSR pre vklad do ŽS. Takéto ohodnotenie sa v novodobých dejinách ŽSR a ani v povojnovej histórii ČSD ešte neuskutočnilo.

- Treba uvítať, že konečne, tak ako je všade zvykom, že ten, kto chce hospodáriť, musí vedieť, aký má majetok, čo sa týka množstva, kvality a poznania jeho technických stránok. Navyše ŽSR nie je podnik za plotom, ale podnik na území celej republiky. Bez toho, aby sme si dávali

farebné sklíčka

pred oči, vidíme, ako sa niekde zaobchádza s majetkom, čo nie je to dobrá vizitka železničiarov a my už s tým raz musíme skončiť. To znamená, že táto inventarizácia majetku, ktorá sa robí súbežne s ohodnocovaním za účasti fyzických osôb a nie na základe papierov, urobí ako v správnej domácnosti poriadok so všetkým majetkom, ktorý bude presne evidovaný. Žiadny majetok sa nemôže „stratiť”, preto sa robí aj inventarizácia, ktorá je navyše poistená auditom. Problém je hlavne s nevyrovnaným vlastníctvom, ktorého užívanie je nevyhnutné na zabezpečenie činnosti Železničnej spoločnosti. Ani za ČSD, ani po roku 1989, keď začal platiť zákon a obecnom majetku a iné zákony a ani po rozdelení železníc v roku 1993, kde to všetko prechádzalo viac-menej administratívne. Teraz je tu proces, že sa musí všetko dať

do poriadku

tak v katastri, ako aj vo vzťahu s občanmi, so štátom, s obcami a s inými právnickými a fyzickými osobami. K nehnuteľnostiam užívaným ku dňu vzniku Železničnej spoločnosti železnicami z dôvodu nevyrovnania vlastníctva, ale ich užívanie je nevyhnutné na zabezpečenie činnosti Železničnej spoločnosti, vzniká v zmysle schváleného zákona o Železničnej spoločnosti právo zodpovedajúce vecnému bremenu. Tento majetok bude takisto súčasťou zakladateľskej zmluvy, čo znamená, že bude pomenovaný svojimi parcelnými číslami a v ďalšom období budú ŽSR povinné toto vlastníctvo právne vyrovnať. Keď bude vlastníctvo vyrovnané, ohodnotí sa a štát takto vyrovnané vlastníctvo bude postupne vkladať do akciovej spoločnosti, a tým bude navyšovať jej imanie.

Pri príprave nových organizačných štruktúr na strednom článku riadenia sa proces „zasekol“. Vynorili sa problémy so zaradením pracovníkov prvého kontaktu do ŽSR a Železničného staviteľstva.

- Právne de facto a de jure budú rozdelené železnice existovať od 1. 1. 2002. Dovtedy musíme v tých častiach podniku, ktoré budeme vkladať do akciovej spoločnosti, viesť tzv. dvojičkové účtovníctvo. Samozrejme, že dovtedy

musí byť jasná

organizačná štruktúra, kde je alfou a omegou delenie činností železničných staníc, nie delenie železničných staníc. Na základe skúšobného projektu firmy Transfer sme sa snažili vyšpecifikovať, oddeliť obchodnú činnosť od prevádzkovej činnosti. Dospelo sa k záveru, že každá z 218 železničných staníc má svoje špecifikum. Čiže sa to bude robiť krok za krokom, aby sa presne povedalo, ktoré činnosti majú obchodno-dopravný charakter. Tie prejdú k 1. januáru do akciovej spoločnosti. Bude sa teda riešiť každá konkrétna stanica osobitne. Čiže my vlastne vytvárame organizačnú štruktúru zdola, nie od vrchu, podľa funkcii a podľa riaditeľov, ale tak, aby jedna aj druhá spoločnosť boli naozaj funkčné a mohol sa rešpektovať nový trend, ktorý je v prevádzkovaní železníc vo vyspelých európskych krajinách. To znamená, že najprv sa určia činnosti, a potom sa k nim budú priraďovať pracovné miesta a funkcie. To je jeden z tých prvkov organizačnej štruktúry, ktorý sa určuje na základe analýzy. Ešte raz zdôrazňujem, činnosti jednotlivých staníc sa nebudú posudzovať globálne, pretože

každá stanica

je špecifická. Samozrejme, v prípade veľkých staníc, ktoré sú v krajských mestách, ktoré majú všetky svoje náležitosti by sme mohli povedať, že to bude zhodné. Ale keď si zoberieme iné, menšie stanice, kde prednosta alebo výpravca kumuluje niekoľko ďalších činnosti, tak tam sa bude postupovať jednotlivo.

V praxi sa teda môže teoreticky stať, že v prípade dvoch približne rovnakých staníc, ktoré budú vedľa seba, môže byť tá istá činnosť v jednej stanici pri ŽSR a v druhej pri akciovej spoločnosti?

- Áno. Môže sa to stať podľa toho, ako je stanica vyťažená, napríklad z hľadiska komerčného, aká činnosť v nej prevažuje, aká obchodno-dopravná činnosť bude tvoriť tržby pre akciovú spoločnosť.

Podľa projektu mala určený istý časový postup aj transformácia obslužných a doplnkových činností. Zatiaľ platí od 1. júna nové organizačné usporiadanie zásobovacích závodov Vrútky, Zvolen, Trnava a Košice.

- Transformácia obslužných a doplnkových činností v zmysle projektu sa v týchto dňoch precizuje, pretože na to treba aj finančné prostriedky Tieto činnosti chceme posilniť

novými financiami,

aby mohli zefektívniť svoje pôsobenie. V ich prípade hovoríme o kapitalizácii či odpredaji činnosti a nie majetku železníc, ktorý tvorí - železničná dopravná cesta. V budúcnosti môže takto byť pôsobenie obslužných činností podstatne kvalitnejšie. Samozrejme, s rešpektovaním zmluvného vzťahu, čo sa týka aj výšky marže za vykonané služby, pretože rozdelením železníc odbúrame doterajší zdeformovaný stav hradenia výkonov. Teda finančné ukazovatele, tržby a výkony budú v normálnych trhových cenách. Jedna aj druhá spoločnosť si bude dávať prirodzenú maržu, ktorá platí, ktorá je bežná pri podnikaní. V tomto trende sa realizovala nová organizačná štruktúra zásobovacích závodov.

Čiže aj z vašich slov vidieť, že transformácia ŽSR sa neodkladá.

- Chcel by som požiadať všetkých výkonných zamestnancov, aby informácie, ktoré o transformácii dostávajú od svojich nadriadených, aby ich ďalej podávali až na najnižšie pracovné jednotky, pretože bez plnohodnotnej informácii nemôžeme do tohto procesu

začleniť každého

železničiara. Netreba dávať skresľujúce informácie, že sa proces transformácie prerušil, že je prechodné obdobie. Nič také sa nedeje, ide sa v intenciách daných zákonodarnou a výkonnou mocou, ako dovoľuje legislatíva. Proces transformácie sa neodkladá, má kontinuálny priebeh.

Počasie

Dnes bude oblačno, miestami aj polojasno. Ojedinele sa vyskytnú prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na severozápade okolo 22 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Slabý vietor. V sobotu bude prevažne oblačno, miestami prehánky alebo občasný dážď, ojedinele búrky. Nočná teplota 17 až 12 stupňov. Denná teplota 24 až 28 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, časom až oblačno, ojedinele prehánky. Nočná teplota 15 až 10 stupňov. Denná teplota 26 až 30 stupňov, na severozápade chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 5.08 a zapadne o 20.47 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno33
Belehradpolooblačno28
Berlíndážď18
Bratislavaoblačno25
Bruseloblačno17
Budapešťpolooblačno24
Bukurešťpolooblačno30
Frankfurtpolooblačno19
Helsinkijasno22
Istanbuljasno30
Kodaňdážď20
Kyjevdážď22
Lisabonjasno29
Londýnoblačno18
Madridjasno33
Moskvaoblačno22
Oslojasno17
Parížpolooblačno18
Prahapolooblačno22
Rímjasno30
Sofiapolooblačno25
Štokholmjasno22
Varšavadážď23
Viedeňoblačno25
Záhreboblačno30
Ženevadážď21

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.