|
|||||||||||||||||
Piatok 13.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ako to funguje v Európe?Stručne o právnom postavení železníc Podľa projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR sa inštitucionálne oddelí infraštruktúra od dopravných spoločností. Najmä odborári u nás tvrdia, že vo všetkých krajinách Európy dochádza k názorovej zhode, že takto oddelené usporiadanie železníc nie je optimálne a neprinesie tie efekty, ktoré od neho na Slovensku očakávame. Ako majú usporiadané železnice v niektorých vybraných krajinách Európy? Bulharsko BDZ sú národnou spoločnosťou registrovanou podľa obchodného práva. V skutočnosti sú integrovaným železničným podnikom s oddeleným účtovníctvom, zatiaľ čo subdivízia infraštruktúry je zodpovedná za údržbu, opravy a rozvoj infraštruktúry. Pripravuje sa železničný zákon na rozdelenie do oddelených podnikov (spoločností) pre úroveň infraštruktúry a dopravy. Infraštruktúra je štátnym majetkom. Nemecko Od roku 1994 sú DB štátnou akciovou spoločnosťou holdingového typu. Vytvorili päť nezávislých sesterských spoločností, pričom jedna z nich je zodpovedná za infraštruktúru (DB Netz AG - DB sieť, a. s.). Taliansko FS sú integrovaným železničným podnikom a verejnou akciovou spoločnosťou. Existuje organizačné oddelenie (nezávislé divízie s holdingom), na základe Nariadenia prezidenta č. 277 z 8. 7. 1998. Luxembursko CFL sú integrovaným železničným podnikom, pričom účtovníctvo je oddelené od činností železničného podniku. Holandsko NS sú verejnou akciovou spoločnosťou. Infraštruktúra a prevádzka sú organizačne oddelené na nezávislé sesterské spoločnosti na základe Holdingu NS. Nórsko Od roku 1996 existuje plné organizačné oddelenie infraštruktúry od prevádzky. Za riadenie infraštruktúry je zodpovedná Nórska železničná správa Jembaneverket, ktorá je štátnou agentúrou riadenou ministerstvom dopravy. Švajčiarsko Švajčiarske železnice (SBB) sú integrovaným železničným podnikom a verejnou akciovou spoločnosťou. Existuje tu organizačné oddelenie a samostatné divízie. Španielsko RENFE je integrovaný železničný podnik oddelený organizačne. Pre stavby vysokorýchlostných tratí existuje oddelená agentúra pre infraštruktúru GIF. Rumunsko Za riadenie infraštruktúry je zodpovedná Národná železničná spoločnosť (CFR SA). Riadenie železničného podniku je rozdelené medzi Národnú spoločnosť pre osobnú prepravu, Národnú spoločnosť pre nákladnú prepravu a osem železničných regionálnych spoločností pre osobnú dopravu. Slovinsko Slovinské železnice sú verejnou akciovou spoločnosťou, pričom spoločnosť bude reštrukturalizovaná na základe špeciálneho zákona. Účtovníctvo je oddelené. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |