Hospodársky denník
USD50,013 Sk
EUR42,684 Sk
CHF28,164 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  13.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Starostlivosť o dieťa a podpora v nezamestnanosti

Platenie príspevkov aj keď úradu práce nikto neplatí

Podľa § 46 ods. 1 zákona č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení zákona č. 292/1999 Z. z. evidovanému nezamestnanému vznikne nárok na podporu v nezamestnanosti, ak platil príspevok na poistenie v nezamestnanosti v dĺžke najmenej 24 mesiacov v posledných troch rokoch pred podaním žiadosti o sprostredkovanie zamestnania; pri pracovnom pomere na dobu určitú uzavretom na sezónne práce je táto podmienka splnená, ak platil príspevok na poistenie v nezamestnanosti zo zamestnania v posledných troch rokoch pred podaním žiadosti o sprostredkovanie zamestnania najmenej šesť mesiacov. Ďalej sú v zákone o zamestnanosti ustanovené tzv. náhradné doby platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti, t. j. doby, počas ktorých občan neplatí v skutočnosti príspevok na poistenie v nezamestnanosti ani nikto iný zaňho tento príspevok neplatí, ale tieto doby sa občanovi na účely vzniku nároku na podporu zohľadňujú, ako keby príspevok na poistenie v nezamestnanosti platil.

Ide o doby, počas ktorých občan plní spoločensky uznané povinnosti a počas ich plnenia sa nemôže zamestnať alebo má veľmi obmedzené možnosti zamestnania.

Podľa § 47 citovaného zákona sa podmienka platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti na účely vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti považuje za splnenú za dobu:

a) sústavnej prípravy na povolanie, ak občan platil príspevok na poistenie v nezamestnanosti najmenej šesť mesiacov podľa § 57,

b) zaškoľovania a prípravy na prácu vykonávanú u občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou,

c) po ktorú je občan invalidný,

d) povinnej vojenskej služby, ďalšej vojenskej služby, ktorá sa vykonáva ako prípravná služba, mimoriadnej vojenskej služby a civilnej služby,

e) osobnej starostlivosti o dlhodobo ťažko zdravotne postihnuté dieťa, ktoré si vyžadovalo mimoriadnu starostlivosť alebo osobitne náročnú mimoriadnu starostlivosť, ak nebolo umiestnené v ústave pre také deti,

f) osobnej starostlivosti o blízku osobu, ktorá bola prevažne alebo úplne bezvládna a nebola umiestnená v ústave sociálnej starostlivosti alebo v obdobnom zariadení,

g) starostlivosti o dieťa do piatich rokov veku, ak osoba starajúca sa o dieťa bola v posledných troch rokoch pred začatím tejto starostlivosti platiteľom príspevku na poistenie v nezamestnanosti najmenej 24 mesiacov,

h) poberania nemocenského, podpory pri ošetrovaní člena rodiny a peňažnej pomoci v materstve.

Keď sa nezamestnaný stará o dieťa dva roky...

Zo zákona o zamestnanosti ďalej vyplýva, že evidovanému nezamestnanému, ktorý sa v posledných troch rokoch pred podaním žiadosti o sprostredkovanie zamestnania na okresný úrad práce staral najmenej 24 mesiacov o dieťa do piatich rokov veku a neplatil počas uvedených troch rokov príspevok na poistenie v nezamestnanosti, ale v posledných troch rokoch pred začatím tejto starostlivosti o dieťa bol platiteľom príspevku na poistenie v nezamestnanosti najmenej 24 mesiacov, vznikne nárok na podporu v nezamestnanosti počas prvých troch mesiacov vo výške 1500 Sk mesačne a po zostávajúce podporné obdobie vo výške 1350 Sk mesačne. Podpora v nezamestnanosti sa evidovanému nezamestnanému neprizná, ak je poberateľom rodičovského príspevku. Podpora v nezamestnanosti sa neposkytuje, ak evidovaný nezamestnaný poberá nemocenské alebo peňažnú pomoc v materstve.

Občanovi, ktorý je v hmotnej núdzi, sa na zabezpečenie základných životných podmienok poskytuje dávka sociálnej pomoci za podmienok ustanovených zákonom č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.

Hmotná núdza je stav, keď príjem občana (vrátane príjmu z podpory v nezamestnanosti) nedosahuje životné minimum ustanovené zákonom č. 125/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov. Občan nie je v hmotnej núdzi, ani keď jeho príjem nedosahuje životné minimum, ak si svojím doterajším príjmom a svojím majetkom môže riešiť hmotnú núdzu.

Problémy a návrh na zmenu zákona

Ako vidno, doba starostlivosti o dieťa do piatich rokov veku sa započítava pri posudzovaní vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti pod podmienkou, ak osoba starajúca sa o dieťa bola v posledných troch rokoch pred začatím tejto starostlivosti platiteľom príspevku na poistenie v nezamestnanosti najmenej 24 mesiacov (§ 47 písm. g) citovaného zákona o zamestnanosti). Pri aplikácii tohto ustanovenia zákona v praxi sú však nejednotné prístupy a značné problémy. Posudzovanie vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti je veľmi komplikované najmä v prípadoch, keď žena porodila viac detí s krátkym časovým odstupom medzi jednotlivými pôrodmi. Možno sa tiež stretnúť s pocitmi krivdy žien, ktoré porodili viac detí a boli aj zamestnané, ale nie presne v rámci lehôt, ktoré ustanovuje zákon na účely vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti. Ďalej sú tu otázky, prečo sa doba starostlivosti o dieťa do piatich rokov veku nezohľadňuje na účely vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti bezpodmienečne, ale len s podmienkou, že osoba starajúca sa o dieťa bola pred začatím tejto starostlivosti určitú dobu platiteľom príspevku na poistenie v nezamestnanosti a ostatné náhradné doby, okrem sústavnej prípravy na povolanie, sa zohľadňujú bez dodatočnej podmienky. Možno sa stretnúť s odpoveďou, že podpora v nezamestnanosti by mala byť poskytovaná v zásade na poistnom princípe, t. j. v závislosti od skutočného platenia poistného, ktoré sa v tomto prípade nazýva príspevkom na poistenie v nezamestnanosti a že v tomto konkrétnom prípade je dané riešenie aj reakciou na občanov, ktorí nemajú záujem o zamestnanie a chcú využívať na svoje živobytie dávky, ktoré sa im poskytujú z verejných finančných zdrojov v súvislosti s tým, že majú deti.

Pri analýze náhradných dôb platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti, pri všeobecnom uznávaní požiadavky uplatňovania poistného princípu pri poskytovaní podpory v nezamestnanosti, narazíme ďalej na problémy spojené so zabezpečením finančných zdrojov na podporu v nezamestnanosti. Počas uvedených náhradných dôb sa podmienka platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti na účely vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti považuje za splnenú, ale v skutočnosti počas týchto dôb za dotknutých občanov nikto neplatí príspevok na poistenie v nezamestnanosti. Pritom poistné na zdravotné poistenie, poistné na dôchodkové zabezpečenie a nemocenské poistenie počas analogických dôb, v ktorých má občan vzhľadom na plnenie si spoločnosťou uznaných povinností obmedzené možnosti zárobkovej činnosti, v niektorých prípadoch (aj keď nie vo všetkých) platí štát.

Riešenie naznačených problémov nie je jednoduché a závisí aj od riešenia celkového systému sociálneho zabezpečenia vrátane štátnej politiky na podporu rodín s deťmi.

Ďalej navrhovaná zmena znenia zákona by však podľa môjho názoru mohla prispieť k odstráneniu aspoň niektorých ťažkostí pri posudzovaní nároku evidovaného nezamestnaného na podporu v nezamestnanosti a je tiež určitým kompromisom medzi protichodnými názormi na riešenie uvedených problémov. Navrhujem zmeniť ustanovenie § 47 písm. g) zákona č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení zákona č. 292/1999 Z. z. tak, aby sa podmienka platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti na účely zákona o zamestnanosti (nielen na účely vzniku nároku na podporu v nezamestnanosti, ale aj na účely určenia doby poskytovania podpory v nezamestnanosti) považovala za splnenú za dobu starostlivosti o dieťa do piatich rokov veku, ak osoba starajúca sa o dieťa platila príspevok na poistenie v nezamestnanosti podľa § 57 zákona o zamestnanosti najmenej za 12 mesiacov, a to aj prerušovane a v ktoromkoľvek období jej života pred podaním žiadosti o sprostredkovanie zamestnania na okresný úrad práce. Možnosť splniť podmienku platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti sa v návrhu neobmedzuje len na posledné tri roky pred začatím starostlivosti o dieťa, ale zohľadňuje sa doba platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti v ktoromkoľvek období života. Alternatívny návrh by mohol znieť: Podmienka platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti sa na účely zákona o zamestnanosti považuje za splnenú za dobu starostlivosti o dieťa do piatich rokov veku, ak osoba starajúca sa o dieťa platila príspevok na poistenie v nezamestnanosti podľa § 57 zákona o zamestnanosti najmenej za 12 mesiacov, a to aj prerušovane a v ktoromkoľvek období jej života, alebo namiesto toho preukázala existenciu niektorej (niektorých) z dôb uvedených v § 47 písm. a) až f) a h) zákona o zamestnanosti, spolu najmenej v dĺžke rovnajúcej sa obdobiu chýbajúcich mesiacov platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti. Za jeden mesiac sa na tento účel považuje obdobie 30 kalendárnych dní. Vzhľadom na zámer posilňovať uplatňovanie poistného princípu pri podpore v nezamestnanosti a nedostatok finančných zdrojov má väčšiu šancu prejsť prvý návrh, pri ktorom sa zohľadňuje len skutočné platenie príspevku na poistenie v nezamestnanosti.

V nadväznosti na to by bolo účelné

zrušiť výnimku

(oslobodenie) z povinnosti platiť príspevok na poistenie v nezamestnanosti pre zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich spolupracujúce osoby, ktoré poberajú rodičovský príspevok a súčasne majú príjem zo zárobkovej činnosti (§ 57 ods. 4 písm. b) zákona č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti) a ustanoviť, aby tieto osoby, ako aj zamestnávatelia uvedených zamestnancov platili príspevok na poistenie v nezamestnanosti za rovnakých podmienok ako ostatní zamestnanci, zamestnávatelia, samostatne zárobkovo činné osoby a ich spolupracujúce osoby.

V prípade, že by sa stal občan po skončení poberania rodičovského príspevku nezamestnaným, z hľadiska podpory v nezamestnanosti by mohlo byť pre neho výhodnejšie, keby si platil príspevok na poistenie v nezamestnanosti aj počas poberania rodičovského príspevku, ak by bol v tomto období zárobkovo činný. Problematickým pri navrhovanej právnej úprave by bolo azda len povinné platenie príspevku na poistenie v nezamestnanosti poberateľmi rodičovského príspevku, ktorí by boli súčasne samostatne zárobkovo činnými osobami a ktorí by mali v rozhodujúcom období stratu alebo veľmi nízky kladný rozdiel medzi príjmami zo samostatnej zárobkovej činnosti a výdavkami na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie týchto príjmov. Pre tieto samostatne zárobkovo činné osoby by bolo účelné uvažovať o umožnení dobrovoľného platenia príspevku na poistenie v nezamestnanosti.

Občania, ktorí poberajú rodičovský príspevok a nie sú zárobkovo činní, by mali byť aj naďalej oslobodení od povinnosti platiť príspevok na poistenie v nezamestnanosti.

Ing. Marta Hrebíčková, CSc.

Počasie

Dnes bude oblačno, miestami aj polojasno. Ojedinele sa vyskytnú prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 24 až 28, na severozápade okolo 22 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 15 stupňov. Slabý vietor. V sobotu bude prevažne oblačno, miestami prehánky alebo občasný dážď, ojedinele búrky. Nočná teplota 17 až 12 stupňov. Denná teplota 24 až 28 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, časom až oblačno, ojedinele prehánky. Nočná teplota 15 až 10 stupňov. Denná teplota 26 až 30 stupňov, na severozápade chladnejšie. Slnko vyjde zajtra o 5.08 a zapadne o 20.47 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno33
Belehradpolooblačno28
Berlíndážď18
Bratislavaoblačno25
Bruseloblačno17
Budapešťpolooblačno24
Bukurešťpolooblačno30
Frankfurtpolooblačno19
Helsinkijasno22
Istanbuljasno30
Kodaňdážď20
Kyjevdážď22
Lisabonjasno29
Londýnoblačno18
Madridjasno33
Moskvaoblačno22
Oslojasno17
Parížpolooblačno18
Prahapolooblačno22
Rímjasno30
Sofiapolooblačno25
Štokholmjasno22
Varšavadážď23
Viedeňoblačno25
Záhreboblačno30
Ženevadážď21

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.