|
|||||||||||||||||
Piatok 13.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdaňovanie lesov a vôdNie všetko je predmetom dane z nehnuteľností Pri zdaňovaní lesov si treba uvedomiť, že v súčasnosti dani z pozemkov, ako jednej z troch zložiek dani z nehnuteľností, podlieha len časť lesov, a to lesné pozemky, na ktorých sú hospodárske lesy. Aby bola naša informácia presná, dopĺňame, že rozlišujeme ďalšie kategórie lesa, a to ochranné lesy a lesy osobitného určenia. Ako ustanovuje § 3 ods. 1 zákona č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností v znení neskorších predpisov, pre zaradenie pozemku do príslušnej skupiny je určujúce zaradenie pozemku podľa katastra nehnuteľností. Uvedené neplatí pre stavebné pozemky a lesné pozemky. Pre zaradenie lesného pozemku do jednotlivých kategórii lesa je určujúci lesný hospodársky plán. Kataster nehnuteľností v rámci druhu lesné pozemky rozlišuje len medzi pozemkami s lesnými porastami, bez lesných porastov a pozemkami nad hornou hranicou stromovej vegetácie vo vysokohorských oblastiach, avšak kategórie lesa nerozlišuje vôbec. Kataster nehnuteľností vymedzuje lesný pôdny fond ako celok. Nie všetky lesné pozemky evidované v katastri nehnuteľností sú aj predmetom dane z pozemkov. Na jednotlivé kategórie sú lesy členené podľa § 23 zákona o lesoch. Aby konkrétny lesný pozemok podliehal dani z pozemkov, nie je rozhodujúci účel užívania, ale jeho zatriedenie do príslušnej kategórie lesa, ktoré sú rozčlenené z hľadiska prevažujúcich funkcií lesov podľa zákona o lesoch. Uvedená skutočnosť je zakotvená v cit. ustanovení § 2 ods. 1 vyhlášky č. 58/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov. Rozčlenenie lesného pôdneho fondu na jednotlivé kategórie lesa však v katastri nenájdeme, triedenie lesa na kategórie je spracované v lesných hospodárskych plánoch (LHP). Všetky lesy bez ohľadu na veľkosť, vlastníctvo alebo užívanie sa musia plánovite obhospodarovať ako lesný fond tak, aby sa zachovali a zlepšovali funkcie lesov pri zachovaní trvalého pôsobenia účinkov lesov a utvárali predpoklady na racionalizáciu lesného hospodárstva. Na tieto účely slúži hospodárska úprava lesov, ktorej výsledkom sú predovšetkým LHP. LHP sú nástrojom na cieľavedomé hospodárenie v lesoch sledujúce zlepšovanie funkcií lesov. Vyhotovujú sa pre konkrétneho užívateľa, a to spravidla na obdobie 10 rokov a najmenšia výmera, pre ktorú sa vyhotovuje, je 50 ha. Súčasťou LHP sú i údaje o výmere hospodárskeho lesa, ochranného lesa alebo lesa osobitného určenia. Lesný hospodársky plán rozlišuje nasledujúce kategórie: hospodárske lesy ochranné lesy, lesy osobitného určenia. Hospodárske lesy sú lesy, ktorých hlavným poslaním je produkcia akostnej drevnej hmoty pri súčasnom zabezpečovaní ostatných funkcií lesa. Tieto lesy podliehajú dani z pozemkov každoročne, pričom nie je a ani nebolo rozhodujúce, či sa v nich ťaží drevo alebo nie, alebo či dochádza k ťažbe dreva len na časti hospodárskeho lesa alebo na celom pozemku hospodárskeho lesa. Pre daňovú povinnosť v prípade dane z nehnuteľností za hospodárske lesy nie je teda rozhodujúca skutočnosť, či daňovník z predmetnej nehnuteľností dosahuje výnos alebo nie. Na hospodárske lesy možno uplatniť oslobodenie od dane z pozemkov podľa § 4 ods. 1 písm. m) cit. zákona o dani z nehnuteľností. Oslobodenie sa vzťahuje na pozemky, na ktorých sa vykonala ťažba dreva holorubným spôsobom a platí od roku nasledujúceho po vzniku holiny do roku plánovaného začatia výchovnej ťažby (prvej prebierky). Nárok na oslobodenie daňovník uplatňuje v daňovom priznaní. Základom dane z pozemkov je cena pôdy určená vynásobením skutočnej výmery pozemkov v m2 a ceny pôdy zistenej za 1 m2 podľa platných cenových predpisov (vyhláška č. 465/1991 Zb. v znení neskorších predpisov). Ročná sadzba dane z pozemkov je najviac 0,25 %. Daň sa vypočíta ako súčin základu dane a sadzby dane. Za ochranné lesy sa považujú lesy, ktorých funkčné zameranie vyplýva z daných prírodných podmienok. V týchto lesoch sa musí hospodáriť tak, aby sa predovšetkým zlepšovala ich ochranná funkcia. V rokoch 1994 a 1995 podliehali ochranné lesy zdaneniu, ak sa v nich uskutočňovala ťažba dreva, ale od roku 1996 nie sú ochranné lesy predmetom dane z pozemkov. Lesy osobitného určenia sú lesy s osobitným poslaním, ktoré vyplýva zo špecifických dôležitých spoločenských potrieb, ktorými sa spravuje aj spôsob hospodárenia. Tieto lesy boli a nepretržite aj sú vyňaté zo zdanenia daňou z pozemkov, a to bez zreteľa na uskutočňovanie akejkoľvek ťažby dreva v nich. Pokiaľ ide o zdaňovanie vôd , podľa katastra nehnuteľností (vyhláška č. 79/1996 Z. z.) vodnými plochami sa rozumejú: rybníky alebo potoky s chovom rýb (rybníky s chovom rýb, pozemky rybníkov, ktoré sú letnené a potoky vyhradené pre chov pstruhov), močiare, jazerá, rybníky a potoky, ktoré neslúžia a ani nie sú určené na chov rýb, rieky, náhony, priehrady a iné nádrže (umelé i prírodné), prieplavy, odvodňovacie a zavodňovacie kanály, vodné toky a otvorené odpadové kanály. Do predmetu dane z pozemkov sú v ustanovení § 3 ods. 1 písm. e) zákona č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností zahrnuté len rybníky s chovom rýb a ostatné hospodársky využívané vodné plochy, ktorými sú vodné plochy využívané najmä na produkciu vodných živočíchov, chov hydiny alebo iných živočíchov, na produkciu rastlinných alebo iných produktov. Ostané, v katastri nehnuteľností vymedzené vodné plochy, nie sú predmetom dane z pozemkov. Základ dane, ročná sadzba dane a daň sa vypočíta obdobne ako pri hospodárskych lesoch. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |