Hospodársky denník
USD49,885 Sk
EUR42,579 Sk
CHF28,153 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  16.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Naozaj všetko pre imidž?

Komentuje Zuzana Krútka

Čistá podlaha, vyleštené vitríny, regály bez prachu a personál oblečený v slušivých rovnošatách sú dobrou vizitkou predajní. Vôbec to však neznamená, že v nich je všetko v poriadku. Štyridsaťosem predražených nákupov zo 120 kontrolných, zákaz predaja na 525 druhov tovarov v hodnote viac ako 3,2 mil. Sk, z toho na 157 druhov pre nevyhovujúcu kvalitu alebo prekročenie dátumu najneskoršej spotreby, príkaz na znehodnotenie 35 druhov tovarov - to je v kocke výsledok trojdňovej kontroly, ktorú minulý týždeň uskutočnilo 80 inšpektorov SOI v obchodných reťazcoch po celom Slovensku. Slovenské subjekty pritom dopadli v porovnaní so zahraničnými lepšie - o 10 %. Čo tiež nie je žiadna sláva. So spomenutými nedostatkami sa inšpektori stretávajú aj v ostatnej obchodnej sieti. Ich výskyt v reťazcoch, ktorých spoločenským poslaním je prispievať k rozšíreniu predajnej plochy, ku kultúre predaja a k jeho efektívnosti, je však nebezpečný práve preto, že ide napospol o predajne, ktorých „akčný rádius“ je mimoriadne veľký.

Inšpektori sa tentoraz opäť stretli s priam už klasickým fenoménom reťazcov, nedostatkom, ktorý ostatná obchodná sieť - na rozdiel od doteraz spomínaných - nepozná. V ponuke totiž opäť absentovali niektoré akciové tovary, o ktorých sú občania informovaní letáčikmi doručovanými až do domu. Dôvody síce môžu byť na strane dodávateľa príslušného tovaru, ale zodpovednosť voči spotrebiteľovi, ktorý márne meria cestu (a často oveľa ďalej ako do susedstva), nesie obchod. Navyše, stáva sa to pričasto na to, aby sme nad tým mohli mávnuť rukou.

Toto všetko nemôže byť náhoda. Veď reťazce majú svoj prepracovaný systém hierarchie a zodpovednosti, štruktúru, ktorá možno nie v každom ohľade funguje pružne, ich zamestnanci väčšinou majú záujem udržať si miesto vo firme, kde spravidla nechýba sociálny program a možnosť ďalšieho úspešného postupu. Nebudeme asi ďaleko od pravdy, ak dôjdeme k záveru, že dôvodom nedostatkov je práve taká oslavovaná snaha reťazcov predávať za veľmi nízke ceny. Problémom však je, že na inej úrovni je nízka cena vo Francúzsku alebo vo Veľkej Británii a iná je na Slovensku. U nás sa ide na doraz. Jedným z negatív je, že sa šetrí na ľuďoch, ktorí by niektoré činnosti koordinovali a kontrolovali. Znamenalo by to zopár platov navyše, možno by to dokonca bolo lacnejšie, ako platenie pokút a naťahovanie sa s inšpekciami. V každom prípade by sa však obraz reťazcov v očiach verejnosti priblížil tomu, ktorý si tak veľmi želajú o sebe vytvoriť.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.