Hospodársky denník
USD49,885 Sk
EUR42,579 Sk
CHF28,153 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  16.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Etika veľkých firiem

Komentuje Zdena Rabayová

Vedenie akciovej spoločnosti Slovnaft ešte v roku 2000 vo svojej Rozvojovej stratégii schválilo súbor hodnôt, ktoré budú tvoriť základné korene firemnej kultúry. Jednou z ciest, ako ich presadiť do života každého zamestnanca spoločnosti, je prijatie vlastného etického kódexu. Ten bude zahŕňať vzťahy so zákazníkmi, s dodávateľmi, so štátnou správou, ale i vzťahy k akcionárom, zamestnancom. Na vytvorení kódexu pracuje skupina odborníkov, ktorí v súčasnosti zisťujú názory. Nielen medzi zamestnancami, ale aj medzi zástupcami vonkajšieho prostredia. Veď činnosť Slovnaftu sa či už priamo alebo nepriamo týka všetkých občanov SR. Samozrejme, najmä cez ceny pohonných látok, ktoré sa odzrkadľujú aj v cenách ostatných výrobkov. Oveľa viac zasa činnosť Slovnaftu vnímajú obyvatelia regiónu, predovšetkým obcí a miest v jeho okolí. Presvedčiť ich, že všetci zamestnanci i akcionári spoločnosti vo svojej práci rešpektujú zásady firemnej kultúry, bude však dlhodobý proces. Ide totiž o zložité, navzájom prelínajúce sa roviny otázok. Na ilustráciu uveďme vzťahy s médiami: Napriek dlhoročnej otvorenosti Slovnaftu skreslené alebo nepravdivé informácie o ňom, jeho manažéroch okamžite vplývajú na zákazníkov, dodávateľov, konkurenciu. Na druhej strane zasa každá zo skupín, ktoré nejakým spôsobom prichádzajú do kontaktu so Slovnaftom, si pod jeho etickým správaním sa predstavujú niečo iné. Odberatelia by privítali nižšie ceny, mimovládne organizácie, samosprávy, školy väčšiu podporu, odborári ešte nadštandardnejšie kolektívne zmluvy... No budovať vzťah k firme nemožno len na peniazoch a výhodách. Serióznosť, kultúra v podnikaní sa kúpiť nedajú. Rovnako ako úcta k človeku na pracovisku, lojálnosť zamestnancov k firme. Dosiahnuť uvedené ciele však nebude ľahké a schválenie kódexu predstavuje len „vykolíkovanie“ najkratšej cesty k nim. Najmä v stave, keď sa celá spoločnosť ocitla v deficite morálky a keď ani desať rokov po odmietnutí určitých hodnôt nevie (ani nechce?) hľadať nové hodnoty. O to viac preto treba uvítať rozhodnutie vedenia Slovnaftu byť vlajkovou loďou SR aj v tomto úsilí. Hoci zámer vytvoriť etický kódex by mnohým mohol pripomínať časy minulé, podobná iniciatíva zástupcov U.S. Steel vo VSŽ Košice potvrdzuje, že nevyhnutnosť budovať etiku pracovných vzťahov a komunikácie si dávno uvedomujú významné firmy vo vyspelých krajinách sveta. Dokonca odborníci tvrdia, že pri presadzovaní etických hodnôt do myslenia a správania sa všetkých občanov bude úloha veľkých podnikov ustavične stúpať.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.