|
|||||||||||||||||
Streda 18.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Novinkou 360-stupňové hodnotenieNový moderný nástroj osobnostného rozvoja manažmentu i spoločnosti Poradenská a vzdelávacia firma Timan, s. r. o., uviedla nedávno na slovenský trh novinku: 360-stupňové hodnotenie. Jeho aplikovanie verejne prezentovala na príklade a. s. Slovalco, jedného z jej najvýznamnejších klientov. Spoločnosť Slovalco patrí k najúspešnejším firmám na Slovensku najmä vďaka potenciálu svojich manažérov, ktorí ustavične pracujú na svojom osobnostnom i profesionálnom rozvoji. Ako povedala Jana Zemiarová zo spoločnosti Timan, keďže väčšina tradičných metód manažérskeho rozvoja bola v a. s. Slovalco za posledné roky vyčerpaná, personalisti spolu s konzultantmi firmy Timan zvažovali prínosy a riziká zavedenia 360-stupňového hodnotenia. Jeho podstatou je, že umožňuje jednotlivým manažérom získať spätnú väzbu od svojho nadriadeného, od kolegov na pracovisku, od podriadených a prípadne aj od externých spolupracovníkov. 360-stupňové hodnotenie je najefektívnejším prostriedkom na budovanie osobnostného i manažérskeho rozvoja účastníkov procesu, posilňuje firemné hodnoty a vnútropodnikovú kultúru, čo sa prejaví v ďalšom úspešnom rozvoji firmy. Je pevným základom na zistenie potrieb osobnostného rozvoja a zlepšenia výkonu, je kvantitatívnym i kvalitatívnym nástrojom, ktorý meria správanie, pracovný výkon a hodnoty manažérov. Umožňuje manažérom konfrontovať vlastné vnímanie svojej osoby s hodnotením ich pracovnej a osobnej výkonnosti zo strany ľudí, s ktorými prichádzajú do pracovného styku, vysvetľuje J. Zemiarová. Cieľom programu bolo poskytnúť manažmentu konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá bude kľúčovým faktorom úspechu pri nasledujúcom osobnostnom i profesionálnom raste jednotlivých hodnotených. Schopnosť poskytnutia konštruktívnej spätnej väzby zo strany účastníkov procesu, akceptácie takejto spätnej väzby a administratívna náročnosť procesu sa javili ako prvotné riziká. Očakávané prínosy však boli hnacou silou, ktorá pri eliminovaní rizík pomohla rozhodnúť v prospech 360-stupňového hodnotenia. Celkový pozitívny efekt sa prejavil vo zvýšenej motivácii k manažérskemu rozvoju, v cielenom určení potrieb rozvoja manažérov a zameraní tréningových aktivít na tieto potreby. V prípravnej fáze bola zabezpečená informovanosť pracovníkov o novom projekte a vytvorili sa hodnotiace formuláre obsahujúce kritériá prispôsobené podmienkam firmy. Každý hodnotený manažér si vybral 13 hodnotiteľov, ktorí vypĺňali formulár so 60 otázkami (kritériami). Súčasťou procesu bolo aj sebahodnotenie jednotlivých účastníkov. Odpovede boli anonymné a dôverné bez možnosti identifikovať autora, samozrejme, s výnimkou sebahodnotenia, dodáva J. Zemiarová. Hodnotiace formuláre vyhodnotila poradenská firma Timan, ktorá výsledky doručila jednotlivým hodnoteným manažérom vo forme štatistického vyhodnotenia. Na záver procesu hodnotenia sa uskutočnili individuálne rozhovory so psychológom vo forme individuálneho poradenstva zameraného na rozvoj manažérskych zručností. Táto fáza pomohla manažérom nájsť vysvetlenie na mnohé otázky, ktoré sa vynorili v súvislosti so získanou spätnou väzbou. Po ukončení 360-stupňového hodnotenia sa proces osobného rozvoja manažérov nekončí, ale len začína. Nastúpila fáza vytvorenia individuálnych akčných plánov, plánov individuálnych tréningových potrieb a príprava cielených tréningov zameraných na konkrétne potreby jednotlivých manažérov, spresňuje J. Zemiarová. Metóda 360-stupňového hodnotenia pochádza z USA a pomáha firmám budovať skutočne zdravé vnútropodnikové prostredie, v ktorom sa prostredníctvom kvalifikovaného a súdržného personálu dosahujú stanovené ciele. Efektívnosť 360-stupňového hodnotenia potvrdia mnohé zahraničné, ale i naše spoločnosti, ktoré si uvedomili, že ich dlhodobá prosperita a úspech stoja na ľudských zdrojoch. Tieto spoločnosti sa rozhodli využiť tento nástroj na začatie nového procesu osobného rozvoja jednotlivých manažérov i celej firmy, dodáva na záver J. Jana Hyžová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |