|
|||||||||||||||||
Štvrtok 19.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Po pomalom štarte rozvojHodnota transakcií eCommerce sa v tomto roku zvýši šesťkrát Podľa najnovšej správy IDC týkajúcej sa rozvoja internetu v strednej Európe vyskočí celková hodnota eCommerce transakcií v skupine krajín V4 (Česká republika, Slovensko, Poľsko a Maďarsko) zo 100 miliónov dolárov dosiahnutých v minulom roku na viac než 650 miliónov dolárov v roku 2001. Najvyšší nárast dosiahnu podnikové onlinové objednávky koncových produktov a služieb (B2B end-use eCommerce), pričom budú v roku 2001 tvoriť dve tretiny všetkých eCommerce transakcií. Elektronický nákup v rámci dodávateľského reťazca (B2B process-use eCommerce), bude tvoriť pätinu všetkých transakcií a zvyšných 100 miliónov dolárov sa vynaloží na spotrebiteľské výdaje (B2C eCommerce). V strednej Európe rovnako dynamicky rastie aj používanie internetu. Ku konci roku 2000 sa pripojilo na web aspoň raz za mesiac zhruba 8 percent populácie v regióne. IDC predpovedá, že tento údaj sa do roku 2005 zvýši na 23 percent. Je zrejmé, že v tomto regióne aj v budúcnosti zostane počet používateľov na nižšej úrovni ako v ekonomicky vyspelých regiónoch sveta. Hlavným dôvodom tohto rozdielu je nízka úroveň využívania internetu v domácnostiach, čo súvisí s relatívne vysokými nákladmi na pripojenie, nízkou penetráciou domácich PC a so psychológiou stredoeurópskych spotrebiteľov. V strednodobom horizonte bude oblasť eCommerce najviac ovplyvňovaná B2B segmentom. Aj keď v B2C segmente dochádza k pozoruhodnému rozvoju, napr. tradičné veľké predajné reťazce si vytvárajú on-line predajne, zostanú v najbližšom období prekážky predovšetkým na strane dopytu, ktorý sa stretáva s nízkymi príjmami, tradičnými nákupnými zvyklosťami a so stále neprekonanými obavami z nedostatočnej bezpečnosti a diskrétnosti informácií. Budúcnosť v segmente predaja koncového tovaru a služieb podnikom je jasnejšia, príkladom môžu byť poprední dodávatelia IT technológií. Avšak najväčší potenciál v strednej Európe pre niekoľko najbližších rokov je ukrytý v segmente on-line nákupov pre potreby dodávateľského reťazca. Masívne priame zahraničné investície, ktoré v súčasnosti prúdia do strednej Európy, položili v regióne solídny základ na vybudovanie systémov elektronického nákupu vo výrobe, predovšetkým v rýchlo rastúcom sektore automobilového priemyslu a elektroniky. Celkový počet používateľov webu na Slovensku, ktorý sa pripojili najmenej raz za mesiac, dosiahol na konci minulého roka 250 000. Úroveň využívania internetu na pracovisku je už porovnateľná s ostatnými stredoeurópskymi štátmi, Slovensko však zaostáva v oblasti využívania webu v domácnostiach a v školstve. Na druhej strane program spoločnosti Infovek Slovakia, ktorý ponúka dial-up prístup a inštaláciu za nízke ceny, umožní v najbližšom čase čiastočne znížiť náskok susedných krajín. Trh s eCommerce je zhruba dva roky pozadu za českým trhom, ktorý je v regióne najvyspelejší. Podnikové i spotrebiteľské on-line výdavky na koncové produkty (B2B a B2C end-use eCommerce) sú aj podľa stredoeurópskych štandardov veľmi skromné, avšak IDC verí, že segment on-line výdavkov na výrobný materiál a komponenty realizovaných výrobcami (teda B2B process-use eCommerce) sa v priebehu niekoľkých rokov stane významnou súčasťou trhu. (jz) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |