Hospodársky denník
USD49,75 Sk
EUR42,161 Sk
CHF27,705 Sk
CZK1,248 Sk
  Pondelok  2.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Slovo lídrov

Ing. Andrej Glatz, generálny riaditeľ Motor-Car Wiesenthal & Co., generálne zastúpenie Daimler-Benz AG, ako ďalší z päťdesiatich oslovených hospodárskych lídrov odpovedá na otázky šéfredaktora Hd.

Ako vnímate podmienky pre vašu činnosť? Čo a prečo je v tomto smere zrelé na zmenu, resp. zlepšenie?

- Myslím, že podmienky na činnosť a predaj áut na Slovensku nie sú najhoršie. Určite nám pomáha legislatíva, ktorá obmedzuje „čierny dovoz“, čím sa nezhoršuje vozidlový park starými, mnohokrát aj nebezpečnými autami. Sú však, samozrejme, aj veci, ktoré by sa mali zmeniť. Nie je optimálne, ak investície, ktoré firmy robia (výstavba, technológia), nie sú daňovo odpočítateľnou položkou. Treba si uvedomiť, že len rozvojom investícií (aj domácich) je možné zabezpečiť hospodársky rast, rast zamestnanosti, ako aj celkovej životnej úrovne. Kompetentní by sa mali zamyslieť aj nad výškou zaťaženia prevádzkovateľov dopravných prostriedkov (cestná daň, poistenie, pohonné látky). Veľké zaťaženie by bolo možno namieste, ak by nebola na Slovensku, dovolím si povedať, katastrofálna situácia v motorizácii. Priemerný vek vozidiel je pri osobných a dodávkových autách 13,83 (v roku 1999 - 13,13), pri nákladných 12,99, čo je naozaj z hľadiska ochrany životného prostredia, bezpečnosti a hospodárnosti neúnosné. Tiež je zarážajúce, ak na jedno osobné auto pripadá na Slovensku 4,36 obyvateľa (v Česku 3, v Rakúsku 2,1). Ak sa pri súčasnom stave osobných áut a dodávok 1 250 000 kusov predá len okolo 60-tisíc (rok 2000), čo nevidieť budeme mať 20-ročné autá.

AZZZ SR, SOPK a ZPS SR dospeli k názoru, že by bolo prospešné každoročne aktualizovať rozvojovú stratégiu hospodárstva. Čo považujete vo svojej sfére pôsobenia - brandže za najaktuálnejšie?

- Podľa mňa je veľmi dôležité zamyslieť sa, kde chceme byť o 5 - 7 rokov a podľa toho sa rozhodovať pri daňových a iných zaťaženiach. Mne sa zdá, že dnes sa rozhodujeme podľa toho, koľko potrebujeme napríjmovať do štátneho rozpočtu, a tak sa i správame, čo sa mi zdá veľmi krátkozraké.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.