|
|||||||||||||||||
Piatok 20.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dostávame európsky oblekŽSR členom prestížneho spoločenstva Na svojom júnovom zasadnutí v Záhrebe Eurofima, jej správna rada, vzala na vedomie, že ŽSR splnili všetky podmienky na prijatie a navrhla valnému zhromaždeniu odsúhlasiť jej vstup do tohto prestížneho spoločenstva akcionárov. Valné zhromaždenie schválilo návrh správnej rady, a tak sa ŽSR stali 15. júna riadnym 23. členom a akcionárom s vlastníctvom 520 akcií. Zároveň odsúhlasili predaj akcií pre ŽSR a zodpovedajúce zmeny článku 5 štatútu akciovej spoločnosti. O týchto zmenách bude informovaná vláda Švajčiarska s požiadavkou, aby boli oficiálne informované vlády všetkých členských štátov a budú vykonané náležité zmeny v obchodnom registri kantónu Bazilej. Eurofima vznikla v roku 1955 s cieľom zabezpečiť nákup štandardizovaného vozňového parku pre členské železnice za prijateľných cenových podmienok a vytvoriť spoločné technické a hlavne finančné zdroje na modernizáciu. Na základe zmlúv s členskými železnicami, ktoré sa týkajú špecifických objednávok, ponúka zaujímavé financovanie nákupu alebo lízingu hnacích vozidiel, osobných a nákladných vozňov, ako aj niektorých zariadení na údržbu. Prvotnou a najdôležitejšou výhodou čo ponúka Eurofima, je úroková miera úverového financovania. Jej súčasná úroková miera pôžičiek je asi na úrovni sadzieb LIBOR pre jednotlivé meny, ku ktorému sa dá pripočítať iba režijný poplatok. Jeho výška je závislá od úverového ratingu členskej železnice. Pre ŽSR by sa mala súčasná úroková miera pôžičiek pohybovať na hranici LIBOR plus 30 b. p., čo je podstatne nižšia úroková miera ako v súčasnosti ŽSR má k dispozícii. Druhou výhodou členstva je možnosť vytvorenia spoločných objednávok členských železníc, aby dosiahli úspory nákladov na základe kolektívnych alebo združených objednávok. Dôležitým prínosom dohovoru a prijatia za člena bude aj to, že vláda SR a ŽSR budú ešte bližšie zviazané s ostatnými európskymi krajinami prostredníctvom medzinárodného protokolu a slovenský priemysel bude mať širšie možnosti oficiálne sa uchádzať o získavanie zákaziek. Prehliadky výrobných závodov hodnotili predstavitelia spoločnosti veľmi pozitívne. Prvým predpokladom získania členstva v nadnárodnej spoločnosti bola záruka slovenskej vlády na vstup ŽSR do Eurofima. Podmienkou vstupu sú rozvojové programy na nákup alebo modernizáciu koľajových vozidiel a kúpa jej akcií. Podľa veľkosti železnice sa stanovil podiel ŽSR na 520 akcií v hodnote 5 mil. CHF, ktoré predstavujú 0,2 % z celkového balíka akcií. ŽSR ich kúpilo za nominálnu cenu 2,6 mil. CHF. Napriek tomu, že ŽSR sú novým členom, rokovania o financovaní modernizácie a nákupu mobilných prostriedkov vo výške minimálne 10 - 15 mil. CHF sa začali už v tomto roku, pričom táto suma by sa mala každoročne pravidelne zvyšovať. Predpokladá sa, že takto získané prostriedky už v tomto roku použijeme na modernizáciu osobných vozňov, eventuálne na nákup viacsystémových rušňov, ktoré slovenské železnice potrebujú na vozbu do Rakúska. Prostriedky z úveru Eurofima sa skombinujú s úvermi so štátnou zárukou, z ktorých časť má byť použitá na modernizáciu a obnovu parku koľajových vozidiel. Je známe, že napriek snahe ŽSR a rokovaniam s mnohými finančnými inštitúciami sa v predchádzajúcom období podarilo zabezpečiť za výhodných podmienok len financovanie rozvojových projektov ŽSR s podporou štátnych záruk. Tu treba zarátať aj niektoré exportné úvery, napríklad na nákup elektrických jednotiek pre TEŽ, ich dieselového variantu pre podtatranskú osobnú dopravu a financovanie nákupu ľahkých motorových súprav, ktoré bude podľa predpokladov financované prostredníctvom čerpania ďalších úverových tranží od EIB. Na finančné zabezpečenie vyhovujúceho technického stavu mobilných prostriedkov ŽSR je teda jedinou možnosťou kombinácia viacerých zdrojov financovania. Financovanie nákupu a modernizácie prostredníctvom Eurofima je v súčasnosti jednou z najvýhodnejších možností. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |