Hospodársky denník
USD48,67 Sk
EUR42,725 Sk
CHF28,353 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  20.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Dostávame európsky oblek

ŽSR členom prestížneho spoločenstva

Na svojom júnovom zasadnutí v Záhrebe Eurofima, jej správna rada, vzala na vedomie, že ŽSR splnili všetky podmienky na prijatie a navrhla valnému zhromaždeniu odsúhlasiť jej vstup do tohto prestížneho spoločenstva akcionárov.

Valné zhromaždenie schválilo návrh správnej rady, a tak sa ŽSR stali 15. júna riadnym 23. členom a akcionárom s vlastníctvom 520 akcií. Zároveň odsúhlasili predaj akcií pre ŽSR a zodpovedajúce zmeny článku 5 štatútu akciovej spoločnosti. O týchto zmenách bude informovaná vláda Švajčiarska s požiadavkou, aby boli oficiálne informované vlády všetkých členských štátov a budú vykonané náležité zmeny v obchodnom registri kantónu Bazilej. Eurofima vznikla v roku 1955 s cieľom zabezpečiť nákup štandardizovaného vozňového parku pre členské železnice za prijateľných cenových podmienok a vytvoriť spoločné technické a hlavne

finančné zdroje

na modernizáciu. Na základe zmlúv s členskými železnicami, ktoré sa týkajú špecifických objednávok, ponúka zaujímavé financovanie nákupu alebo lízingu hnacích vozidiel, osobných a nákladných vozňov, ako aj niektorých zariadení na údržbu.

Prvotnou a najdôležitejšou výhodou čo ponúka Eurofima, je úroková miera úverového financovania. Jej súčasná úroková miera pôžičiek je asi na úrovni sadzieb LIBOR pre jednotlivé meny, ku ktorému sa dá pripočítať iba režijný poplatok. Jeho výška je závislá od úverového ratingu členskej železnice. Pre ŽSR by sa mala súčasná úroková miera pôžičiek pohybovať na hranici LIBOR plus 30 b. p., čo je podstatne nižšia úroková miera ako v súčasnosti ŽSR má k dispozícii.

Druhou výhodou členstva je možnosť vytvorenia spoločných objednávok členských železníc, aby dosiahli úspory nákladov na základe kolektívnych alebo združených objednávok. Dôležitým prínosom dohovoru a prijatia za člena bude aj to, že vláda SR a ŽSR budú ešte bližšie zviazané s ostatnými európskymi krajinami prostredníctvom medzinárodného protokolu a slovenský priemysel bude mať širšie možnosti oficiálne sa uchádzať o získavanie zákaziek. Prehliadky výrobných závodov hodnotili predstavitelia spoločnosti veľmi pozitívne. Prvým predpokladom získania členstva v nadnárodnej spoločnosti bola záruka slovenskej vlády na vstup ŽSR do Eurofima. Podmienkou vstupu sú

rozvojové programy

na nákup alebo modernizáciu koľajových vozidiel a kúpa jej akcií. Podľa veľkosti železnice sa stanovil podiel ŽSR na 520 akcií v hodnote 5 mil. CHF, ktoré predstavujú 0,2 % z celkového balíka akcií. ŽSR ich kúpilo za nominálnu cenu 2,6 mil. CHF.

Napriek tomu, že ŽSR sú novým členom, rokovania o financovaní modernizácie a nákupu mobilných prostriedkov vo výške minimálne 10 - 15 mil. CHF sa začali už v tomto roku, pričom táto suma by sa mala každoročne pravidelne zvyšovať. Predpokladá sa, že takto získané prostriedky už v tomto roku použijeme na modernizáciu osobných vozňov, eventuálne na nákup viacsystémových rušňov, ktoré slovenské železnice potrebujú na vozbu do Rakúska. Prostriedky z úveru Eurofima sa skombinujú s úvermi so štátnou zárukou, z ktorých časť má byť použitá na modernizáciu a obnovu parku koľajových vozidiel.

Je známe, že napriek snahe ŽSR a rokovaniam s mnohými finančnými inštitúciami sa v predchádzajúcom období podarilo zabezpečiť za výhodných podmienok len financovanie rozvojových projektov ŽSR s podporou štátnych záruk. Tu treba zarátať aj niektoré

exportné úvery,

napríklad na nákup elektrických jednotiek pre TEŽ, ich dieselového variantu pre podtatranskú osobnú dopravu a financovanie nákupu ľahkých motorových súprav, ktoré bude podľa predpokladov financované prostredníctvom čerpania ďalších úverových tranží od EIB. Na finančné zabezpečenie vyhovujúceho technického stavu mobilných prostriedkov ŽSR je teda jedinou možnosťou kombinácia viacerých zdrojov financovania. Financovanie nákupu a modernizácie prostredníctvom Eurofima je v súčasnosti jednou z najvýhodnejších možností.

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď alebo prehánky a búrky. V západnej polovici územia miestami aj intenzívne zrážky. Na východe predpoludním polojasno až oblačno. Najvyššia denná teplota 22 až 27, na severozápade a miestami aj na západe okolo 18 stupňov, na krajnom východe 28 až 32 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m na západe 11, na východe 16 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s, na západe severozápadný vietor 6 až 10 m/s, na juhozápade v nárazoch až okolo 22 m/s. Upozornenie: Dnes spadne na západnom a strednom Slovensku do večera na niektorých miestach 20 až 40, ojedinele až okolo 60 mm zrážok. Pri búrkach sa zajtra ojedinele vyskytnú krúpy. V sobotu bude veľká, na západe časom zmenšená oblačnosť. Početné prehánky alebo občasný dážď, ojedinele búrky. Nočná teplota 16 až 12 stupňov. Denná teplota 21 až 25, na severe okolo 18 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky. Na východe ešte veľká oblačnosť s častejšími zrážkami. Nočná teplota 14 až 10 stupňov. Denná teplota 23 až 27, na severe okolo 20 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.16 a zapadne o 20.40 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno37
Belehradpolojasno34
Berlínoblačno19
Bratislavadážď18
Bruseldážď15
Budapešťprehánky26
Bukurešťjasno34
Frankfurtprehánky16
Helsinkipolojasno26
Istanbuljasno32
Kodaňdážď18
Kyjevslnečno32
Lisabonpolojasno26
Londýnoblačno19
Madridjasno26
Moskvajasno29
Osloprehánky15
Parížpolojasno23
Prahadážď16
Rímprehánky23
Sofiajasno34
Štokholmdážď20
Varšavaprehánky26
Viedeňdážď17
Záhrebprehánky27
Ženevaoblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.