|
|||||||||||||||||
Piatok 20.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hitom naklápacie súpravyModernizovať, ale tiež kúpiť čo najlepšie V sídle slovenskej pobočky firmy Bombardier Transportation (Daimler Chrysler Rail Systems Slovakia) sa nedávno uskutočnila predovšetkým pre zástupcov ŽSR prezentácia súprav ICN a ECN Crusaris s naklápacími skriňami. ŽSR chcú zrýchliť dopravu na území Slovenska, ktoré nás či chceme alebo nie neminie, nielen stavaním tratí na vyššie rýchlosti, ale aj účelným a promptným nasadením jednotiek s naklápacími skriňami, oznámil Štefan Ujhélyi, poradca generálneho riaditeľa ŽSR. Takéto súpravy na našich tratiach môžu ísť o 20 až 30 % vyššou rýchlosťou, ako je stanovená súčasná rýchlosť. Prezentácia je ponukou firmy Bombardier Transportation, ktorá okrem širokej palety železničných koľajových vozidiel vyrába aj súpravy s naklápacími skriňami. V prvej časti prezentácie predstavil účastníkom firmu Bombardier Transportation Dipl. Ing. Christian Schönberg. Uviedol, že od 1. mája sa súčasťou firmy Bombardier stala aj známa firma ADtranz. Vznikol tak najväčší výrobca a dodávateľ koľajových vozidiel na svete. Hoci ešte nie je celkom skončená reštrukturalizácia podniku, už dnes má Bombardier Transportation viac ako 37-tisíc pracovníkov a 56 výrobných závodov v 23 krajinách sveta. Obrat firmy v minulom roku dosiahol 6 mld. EUR a aktuálny stav objednávok na tento rok predstavuje 16 mld. EUR. Na prezentácii sa mohli zoznámiť aj s projektmi ICN a ECN. Z nich ICN je označenie pre vlak s naklápacími skriňami kategórie IC, ktorý skonštruovali pre Švajčiarsko. Tam sa rozhodli zrýchliť dopravu a súčasne získať na železnicu viac cestujúcich. Zistili, že zrýchľovať dopravu budovaním nových tratí je aj pre nich, túto bohatú krajinu, finančne príliš nákladné. Preto sa rozhodli využiť súčasné trate a skrátiť cestovný čas pomocou nových súprav s naklápacími skriňami, ktoré by rýchlejšie prechádzali zákrutami. V roku 1995 vypísali súťaž na 24 takýchto vlakov. Koncepcia pre Švajčiarsko bola úspešná a osvedčila sa v náročných podmienkach. Na európsky trh chce firma Bombardier Transportation tento vlak uviesť pod označením ECN ako európsky model vlaku s naklápacími skriňami. Jednotka s naklápacími skriňami pre Európu predstavuje sedemvozňovú jednotku, pričom prvé aj posledné dva vozne sú totožné. Z celkového počtu 28 dvojkolies je osem pohonných na 1., 2. a 6., 7. vozni. Súprava môže mať jednosytémový alebo dvojsystémový elektrický pohon 15 kV, 16 2/3 Hz, prípadne 25 kV , 50 Hz. Dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. Dĺžka vlaku je 189 metrov, rozchod 1435 mm, maximálny výkon 5,2 MW. Zástupcovia firmy Bombardier Transportation v rámci nasledujúcej diskusie konštatovali, že ich odborníci sú schopní pre trať, ktorú im objednávateľ zadá, urobiť prepočet ekonomiky a prevádzky tohto vozidla. ŽSR uvažujú o zakúpení súprav s naklápacími skriňami. Pretože však sú viaceré ponuky, treba počkať aj na to, čím sa budú prezentovať ďalší výrobcovia. ŽSR chcú získať všetky dostupné informácie a výber podriadiť očakávanému efektu. Tým je skrátenie cestovných časov, zvýšenie komfortu pre cestujúcich a zlepšenie služieb. V rámci tejto modernizácia uvažujeme tiež o nákupe trojsystémových jednotiek s naklápacími skriňami. Sledujeme tým získanie možnosti voziť vlaky aj na území všetkých susedných železníc, podčiarkol Štefan Ujhelyi. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |