Hospodársky denník
USD48,67 Sk
EUR42,725 Sk
CHF28,353 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  20.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vzostupy a pády Concordu


1961: British Aircraft Corporation (teraz súčasť BAE Systems) po vypracovaní projektovej štúdie za 350 000 libier navrhla vyrábať nadzvukové civilné dopravné lietadlo spolu s francúzskou firmou Sud Aviation of France (teraz je súčasťou EADS). Francúzska spoločnosť mala už vypracovaný model takéhoto lietadla s názvom Super Caravelle.

1962: Britská a francúzska vláda súhlasila s výrobou týchto lietadiel, rovnako aj priemysel na princípe výrobné náklady a zisk (ak nejaký bude) sa bude deliť na polovicu.

1969, 1. marec: Prvý prototyp Concordu (001) vzlietol z letiska vo francúzskom Toulouse.

1969: Vzlietol druhý prototyp Concordu (001)z anglického letiska vo Filtone pri Bristole.

1969, 1. október: 45-minútový skúšobný let. Francúzsky Concorde 001 prekonal zvukovú bariéru.

1970, 13. september: Britský prototyp Concorde 001 pristál na letisku Heathrow. Miestni obyvatelia sa sťažovali na jeho hlučnosť.

1971, 24. máj: USA oznámili, že zastavujú svoj program vývoja a výroby nadzvukových civilných dopravných lietadiel.

1971, 25. máj: prvý medzinárodný let concordu na trase Toulouse-Dakar-Le Bourget.

1973, 3. jún: Sovietske nadzvukové lietadlo TU 144 - v tlači nazývané Concordskij - havarovalo počas prehliadkového letu pri letisku Le Bourget.

1973: 20. septembra: Concorde 002 priletel do amerického Dallasu.

1974: Francúzsky prezident Valery Giscard d´Estaing a britský premiér Harold Wilson sa zhodli na pokračovaní programu Concorde.

1975: 9. október - concorde dostáva vo Francúzsku súhlas na jeho využívanie v komerčnej preprave osôb.

1975: 5. decembra: Britské úrady súhlasia s komerčnou prevádzkou concordov.

1976: Prvé dva komerčné lety concordov. British Airways leteli do Bahrajnu, Air France letela do brazílskeho Rio de Janeiro. Mnohé letecké spoločnosti, ktoré spočiatku prejavili veľký záujem o kúpu concordov, napokon od svojho zámeru odstúpili. Medzi nimi boli American Airlines, Lufthansa, Japan Airlines, Qantas a pod.

1978, 1. júna: Rusi zastavili prevádzkovanie svojich nadzvukových TU-144 po havárii jedného z nich.

1979, 21. september: Britský a francúzsky ministri dopravy sa dohodli, že sa už ďalšie concordy vyrábať nebudú. Séria sa skončila číslom 216. Znamená to, že sa vyrobilo 16 týchto strojov.

1982, 1. apríl: Francúzi prestali lietať concordom do Rio de Janeiro a Caracasu.

1982, 29. október: Francúzi prestali concordom lietať do Washingtonu. Zostalo im už len jediné cieľové letisko - New York.

2000, 24. júl: Air France a British Airways informovali o mikrotrhlinách na krídlach 11 z 13 concordov.

2000, 25. júl: Havária concordu spoločnosti Air France neďaleko Paríža.

Concorde v číslach:

- Prevádzkovaných strojov - 13 (7 v Británii, 6 vo Francúzsku)

- Letová bezpečnosť: Bez havárie do 25. 7. 2000., najväčšie poškodenie - veľké poškodenie pneumatiky na podvozku počas nevydareného pristátia v roku 1979.

- Prvý nadzvukový let - 1969

- Priemerný vek lietadiel - 21,3 roka

- Využitie lietadiel - 2,34 hodiny denne

- Kapacita: 100 cestujúcich

Posádka: 9-členná (dvaja piloti, palubný inžinier, šesť stevardov)

- Dolet: 6 880 km

- Cestovná rýchlosť: 2 150 km/h (Mach 2)

- Dĺžka 62,1 metra (zvyšuje sa pri nadzvukovom lete o 15,2 až 25,4 cm)

- Čas letu: New York - Londýn - menej ako štyri hodiny

- Celková preprava cestujúcich na britských Concordoch : viac ako 2,5 milióna

- Najrýchlejší let: 7. 2. 1996: New York - Londýn 2:53:59.

- Letenky: na jednu cestu z Londýna do New Yorku 3 520 libier plus dane,

spiatočná letenka v ten istý deň 6 045 libier plus dane. Bežná spiatočná letenka 6 290 libier plus dane.


Financial Times, medzinárodné vydanie Wall Street Journal Europe/mm

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené a na väčšine územia dážď alebo prehánky a búrky. V západnej polovici územia miestami aj intenzívne zrážky. Na východe predpoludním polojasno až oblačno. Najvyššia denná teplota 22 až 27, na severozápade a miestami aj na západe okolo 18 stupňov, na krajnom východe 28 až 32 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m na západe 11, na východe 16 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s, na západe severozápadný vietor 6 až 10 m/s, na juhozápade v nárazoch až okolo 22 m/s. Upozornenie: Dnes spadne na západnom a strednom Slovensku do večera na niektorých miestach 20 až 40, ojedinele až okolo 60 mm zrážok. Pri búrkach sa zajtra ojedinele vyskytnú krúpy. V sobotu bude veľká, na západe časom zmenšená oblačnosť. Početné prehánky alebo občasný dážď, ojedinele búrky. Nočná teplota 16 až 12 stupňov. Denná teplota 21 až 25, na severe okolo 18 stupňov. V nedeľu bude polooblačno až oblačno, ojedinele prehánky. Na východe ešte veľká oblačnosť s častejšími zrážkami. Nočná teplota 14 až 10 stupňov. Denná teplota 23 až 27, na severe okolo 20 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 5.16 a zapadne o 20.40 hod.

Amsterdamdážď16
Atényjasno37
Belehradpolojasno34
Berlínoblačno19
Bratislavadážď18
Bruseldážď15
Budapešťprehánky26
Bukurešťjasno34
Frankfurtprehánky16
Helsinkipolojasno26
Istanbuljasno32
Kodaňdážď18
Kyjevslnečno32
Lisabonpolojasno26
Londýnoblačno19
Madridjasno26
Moskvajasno29
Osloprehánky15
Parížpolojasno23
Prahadážď16
Rímprehánky23
Sofiajasno34
Štokholmdážď20
Varšavaprehánky26
Viedeňdážď17
Záhrebprehánky27
Ženevaoblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.