Hospodársky denník
USD48,67 Sk
EUR42,725 Sk
CHF28,353 Sk
CZK1,26 Sk
  Piatok  20.Júla 2001

Slovo lídrov

Ďalším z päťdesiatich oslovených hospodárskych lídrov, ktorý odpovedá na otázky šéfredaktora Hd, je Ján Blcháč, generálny riaditeľ Liptovskej mliekarne.

Ako vnímate podmienky pre vašu činnosť? Čo a prečo je v tomto smere zrelé na zmenu, resp. zlepšenie?

- V odvetví potravinárstva je základná legislatíva na dnešný deň vcelku kompatibilná s legislatívou EÚ. Podnikateľské aktivity sa uskutočňujú na báze zákona o potravinách, Potravinárskeho kódexu a na tieto

základné normy nadväzujúce predpisy. V mliekarenskom odbore sa riadime dôsledne tiež veterinárnymi predpismi. Vedeli by sme si predstaviť ústretové úpravy pravidiel obchodnej súťaže, predpisov upravujúcich odvodové povinnosti podnikateľov a niektoré ďalšie. Za najdôležitejšie však ja osobne považujem zlepšenie kvality väčšiny legislatívnych noriem. Často sa totižto stáva, že sme vystavení pred problém veľmi rýchleho uplatňovania prijatých zmien. Podľa môjho názoru by bolo veľmi užitočné, keby tvorcovia noriem prihliadali na možnosti ich uvádzania do praxe. Toto je veľmi často spojené s vynakladaním značných finančných, ale aj ľudských a iných zdrojov. Mnohokrát by stačilo odložiť účinnosť prijatej legislatívnej normy o mesiac, polrok, možno v niektorých prípadoch i o rok a viac. Vyhli by sme sa rôznym následným výnimkám a hlavne by sme ušetrili. Na zmenu je zrelé aj nazeranie na problematiku „štátneho marketingu“. Veľa sa povedalo, popísalo a sľúbilo v tomto smere. Kampane typu Kupujte

slovenské výrobky a podobne by mali byť vystriedané pravidelnou propagáciou výrobkov vyrobených na Slovensku a pestovaním hrdosti našich občanov na ne a aj úcty k práci spoluobčanov. Pestovaním „spotrebiteľského nacionalizmu“ pomôžeme sami sebe a vytvoríme dobrú bázu i pre perspektívu.

AZZZ SR, SOPK a ZPZ SR dospeli k názoru, že by bolo prospešné každoročne aktualizovať rozvojovú stratégiu hospodárstva. Čo považujete zo svojej sféry pôsobenia - brandže za najaktuálnejšie?

- Prostredie, v ktorom pôsobíme, je poznamenané ustavičnými zmenami. Základná stratégia by mala byť vytýčená na obdobie strednodobé. Ak máme na mysli aktualizáciu rozvojovej stratégie v smere korigovania detailov v rámci „veľkej stratégie“, je to normálny proces. Základné smerovanie hospodárstva musí však pevne vyplývať z podmienok a možností krajiny v globálnom kontexte.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.