|
|||||||||||||||||
Utorok 24.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slováci pijú menej pivaKvalitný slad a dobrá voda sú základom Celkovo štyri percentá trhového podielu na Slovensku patrí známemu popradskému pivovaru Tatran. Ako pivovar regionálneho významu v podtatranskej oblasti zásobuje okresy Poprad, Kežmarok, Liptovský Mikuláš, Starú Ľubovňu, čiastočne Spišskú Novú Ves, Brezno, Oravu, ale aj vzdialenejšie časti východného Slovenska a, samozrejme, Vysoké Tatry. Produkuje nielen pivo, ale aj nealkoholické nápoje a slad. Z piva dominuje so 60 percentami fľaškové pivo pred sudovým. Hoci sa v Tatrane vyrába až sedem druhov piva, najžiadanejší je Kamzík, jedenásťstupňový Tatran, ktorý sa na celkovom objeme výroby podieľa až 52 percentami. Varenie piva na Spiši má svoje tradície, čo súvisí aj so skutočnosťou, že Spiš osídľovali saskí Nemci. Priemyselná produkcia piva sa datuje už od roku 1812, keď v Poprade založili prvý spišský parný pivovar, dnešná akciová spoločnosť Tatran. Pôvodne účastinná spoločnosť vo svojej histórii prešla viacerými zmenami. K najväčším technickým zmenám došlo po roku 1992, keď pivovar sprivatizovala slovenská súkromná spoločnosť Vega. Noví vlastníci sa bez váhania dali do modernizácie. V prvej etape prešla modernizáciou varňa, vymenili sa aj obaly, kúpili antikorové sudy. K najväčšej investícii s nákladmi 130 mil. Sk patrí nová sladovňa, jediná novootvorená za posledných desať rokov na Slovensku. Prevádzka je vybavená modernou technológiou nemeckej firmy Lausmann a začala sa v roku 1998. Ročne vyrába 8- až 9-tisíc ton sladu, z toho 40 % pre vlastnú potrebu a zvyšok sa exportuje do Poľska. Slad je rozhodujúcou surovinou na výrobu piva a prísne kontrolujú jeho kvalitu, nečudo, že sa presadili aj na zahraničnom trhu. Na svoje si prišli aj domáci pestovatelia sladovníckeho jačmeňa. V neposlednom rade získal však aj pivovar Tatran, ktorý takto predišiel kolísavej kvalite dodávaného sladu, a tým aj vlastného piva. Kvalita je v centre pozornosti manažmentu podniku, ktorý by mal koncom roka obhájiť normu ISO 2002. Jej získaniu určite pomôže aj ďalšia investícia v podobe centrálnej sanitačnej jednotky, ktorá zabezpečuje technologické uzly a garantuje mikrobiologickú čistotu technologických zariadení. Podnik zakúpil aj zariadenie HGB, prietokový analyzátor obsahu alkoholu a oxidu uhličitého v pive. Vďaka zlepšeniam v technológii kvalita piva stúpla, za čo popradský pivovar ocenili cenou za kvalitu Slovak Gold. Podľa Ing. Jána Hudáča, obchodného riaditeľa, cieľom pivovaru je rozšíriť oblasť odbytu. Je to spojené so zvýšenými výdavkami do reklamy. Ak vychádzame z faktu, že na Slovensku v súčasnosti došlo k poklesu spotreby piva pri nezmenených spotrebiteľských návykoch približne na 88 litrov ročne na osobu, výrobné kapacity pivovarov sú využité na 60 %, ochranárske opatrenia druhých štátov oproti dovozu piva sú prísne, každý obchodný úspech je tvrdo vybojovaný. Mária Horská |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |