|
|||||||||||||||||
Utorok 24.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Technicky lepšia i lacnejšiaPo konkurze fabrika nezanikla, oživujú strojársku výrobu Šmykom riadené nakladače, odmínovací komplet Božena a ťahač leteckej techniky Talet 3 sú horúcimi želiezkami strojárskeho podniku Way Industry v Krupine. Úžitkovými vlastnosťami si postupne získavajú obchodnú klientelu a technickým riešením zaujali aj odborníkov inde vo svete. Všetky výrobky krupinských strojárov pritom pochádzajú z vlastného vývoja. Najtichší vo svete V tomto roku je ozdobou výrobného programu univerzálny nakladač L 752 riadený prešmykovaním kolies s nosnosťou 750 kilogramov. Podľa technického riaditeľa Ing. Borisa Štubňu nahradil výrobok, ktorý už technicky dožil. Jeho tvorcovia sa zamerali na zvýšenie výkonových parametrov, spoľahlivosti, pohodlia obsluhy a jednoduchý prístup k agregátom. Ich uloženie umožňuje bezproblémovú výmenu v prípade poruchy. Týmto riešením zároveň dospeli k veľmi nízkej hlučnosti motora, dokonca len na úrovni 77 dB. Šmykom riadený nakladač sa na základe toho stal najtichším zariadením svojho druhu vo svete a vzbudil aj pozornosť konkurencie. Way Industry akoby nezapadal do rámca slovenských strojárskych fabrík, ktoré až na niektoré výnimky skončili niekde na periférii konkurzov a v súčasnosti živoria kdesi na okraji trhu. Začali v marci 1999 a svoju krátku históriu odštartovali kúpou majetku, konkurznej podstaty bývalých Hontianskych strojární. Doterajšie skúsenosti ukázali, že malo význam investovať predovšetkým do vývoja. Od martinskej firmy AXYZ kúpili moderný vývojový softvér spoločnosti Parametric Technology (USA) a pomocou neho vznikol aj nový šmykom riadený nakladač. S Martinčanmi v tejto súvislosti spolupracovali aj pri jeho vývoji. Vlani výrobok dostal ocenenie na medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Nitre a v rámci súťaže vyhlásenej americkou firmou Parametric Technology sa spomedzi 1500 hodnotených projektov v odbore ťažkého strojárstva umiestnil medzi piatimi najlepšími. Projekty hodnotili v USA a medzi nimi boli aj také svetové značky, ako je Caterpillar, John Deere a Dana. Nakladač Krupinčania predviedli aj v nemeckom Ulme na konferencii Mobil 2000, kde jeho riešenie z hľadiska uloženia agregátov hodnotili ako nadčasové a referencie nezávislých odborníkov boli veľmi tívne. Sériová výroba nakladača sa v Krupine začala tohto roka a v porovnaní s predchádzajúcim sa dopyt po výrobkoch tohto druhu zdvojnásobil. V tomto roku ho majú v Krupine vyrobiť 450 kusov. Záujem oň má cestné stavebníctvo, poľnohospodárstvo i miestne hospodárstvo. Firma nezaspala na vavrínoch a v tomto roku v Nitre predstavila ďalší, nosnosťou väčší nakladač z vlastného vývoja L 1203. Opäť zbiera rôzne ocenenia za technické riešenie vrátane súťažného hodnotenia z USA, kde sa tentoraz umiestnil medzi prvými troma. Sériová výroba nového nakladača sa začne v budúcom roku a jeho vývoj si vyžiadali požiadavky odberateľov na stroj vyššej nosnosti. Vývojové pracovisko má osem ľudí a v súčasnosti pracuje aj na väčšom kolesovom nakladači. Božena na míny Odmínovací komplet Božena vychádza z konštrukcie nakladača, ale ide o zariadenie s úplne iným využitím. Aj Božena II vznikla na základe požiadaviek trhu a v tomto roku prišla na rad už tretia verzia, pri ktorej zvýšili výkon cepíka. Mínové polia ukrývajú vo viac ako sto krajinách asi 250 miliónov mín a ak by sa začali intenzívne odstraňovať, trvalo by to najmenej 60 rokov. Krupinský komplet skúšali aj v bývalej Juhoslávii a v konkurencii sa uplatní najmä v ťažšie prístupných terénoch. Božena III má úplne nové diaľkové ovládanie a vylepšené spojenie. Technici v nej zakomponovali všetky pripomienky z nasadenia techniky na skutočných mínových poliach. Je pravdou, že Slovenská armáda má svoj rozpočet prísne limitovaný, sú však firmy, ktoré sú oprávnené nakupovať takúto vysoko humánnu techniku pre jednotky OSN. Božena je lacnejšia ako podobná technika od konkurencie, a to dáva priaznivé obchodné vyhliadky. Dobré referencie má z Balkánu i z ďalších konfliktných oblastí, kde sa s mierovými silami angažuje OSN. Tretí výrobný program - letecké ťahače našiel zatiaľ uplatnenie v armáde a jeden z nich možno vidieť aj na bratislavskom letisku. Je schopný potiahnuť lietadlá do hmotnosti 50 ton, praktické skúšky však ukázali, že si poradí aj so 78-tonovým TU-154. Vítaným doplnením kapacít je i výroba oceľových konštrukcií stavebných strojov pre kooperujúcu nemeckú firmu. O pätinu menej Aj napriek krátkodobej existencii strojární v novom zložení možno im predpovedať sľubný rozvoj. Firma začínala s 320 pracovníkmi a v súčasnosti ich má už 420. Dnes pracuje na dve zmeny, niektoré prevádzky však pracujú nepretržite. Udržanie tempa si vyžiada niektoré nové investície. Vlani kúpili páliaci stroj a v tomto roku za 30 mil. Sk obrábacie centrum. Investovať treba aj do prípravy materiálu. Väčšina produkcie smeruje na export, postupne však ožíva aj domáci trh. Jeho charakteristickým znakom je nesolventnosť, preto doma sa dá predať len menšie množstvo nakladačov, aj keď napríklad stavebníctvo nevyhnutne potrebuje technickú modernizáciu. Cieľovými krajinami vývozu je podľa obchodnej riaditeľky Márie Chamulovej Česko, Maďarsko a Poľsko. V ČR sa v tejto kategórii strojov Krupine podarilo obsadiť 60 % trhu. Agresívne začala firma prenikať do Maďarska. Nárast exportu do tejto krajiny sa prejavil už vlani a v tomto roku sa ešte zvýši. Obchodu pomáha výstavba siete autorizovaných obchodných zástupcov. Poľský trh sa podarilo oživiť v tomto roku, aj keď v oblasti šmykom riadených nakladačov nemá žiadne tradície. Prienik do zahraničia vychádza vďaka kvalite, úžitkovým vlastnostiam a technickému riešeniu. Bez povšimnutia odberateľov nezostáva ani to, že kým u nás je výrobok ešte štandardom, niektorí svetoví producenti podobné zariadenie predávajú už s príplatkom. Znamená to, že krupinská produkcia je asi o pätinu lacnejšia, technicky je však na porovnateľnej úrovni a možno i lepšia. V tomto roku má firma nasmerované do Portugalska, zaujímajú ju aj pobaltské štáty a Orient, napríklad Saudská Arábia. Veria aj v oživenie ruského trhu, z ktorého strojári neprezieravo odišli ešte počas existencie Hontianskych strojární. Jednoducho vypadli z tradičných trhov a obsadila ich konkurencia. Way Industry má mesačné plány výroby pokryté odbytom a nakladače zostávajú na sklade len do chvíle, kým železnica nepristaví nákladné vagóny. Peter Farárik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |