|
|||||||||||||||||
Streda 25.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Návrat vždy býva zložitýVýrobca džúsov chce nadviazať na úspechy Krupinská firma Seliko Slovakia je etablovaná na trhu ako jeden z významných výrobcov ovocných štiav, nektárov, sirupov a ovocného vína. Navyše, ako uviedol jej generálny riaditeľ Ing. Ján Vojtko, ktorý firmu prevzal v januári 2001, dáva prácu vyše 80 pracovníkom v dvoch okresoch (Krupina a Veľký Krtíš) s pomerne vysokou mierou nezamestnanosti. Začiatky firmy siahajú do roku 1994, keď po rozdelení republiky firma Seliko Olomouc hľadala v SR obchodného partnera. Stala sa ním v tom čase firma Carpos z Veľkého Krtíša, a tak vznikla firma Seliko Slovakia s podielom 50 na 50. Tá fungovala až do roku 1998 ako distribútor českých produktov, pričom tržby z predaja sa pohybovali vyše 150 mil. Sk. Keďže v SR absentovala výrobná kapacita, pripravovalo sa prevzatie výrobného závodu Simako v Krupine s cieľom získať a znovuoživiť značku sýtených nápojov Márka na slovenskom i českom trhu. Tento zámer sa plánoval vo firme Eden Veľký Krtíš. Na konci roku 1998 firma Eden fúzovala so Seliko Slovakia, a tým sa vytvorili predpoklady na oživenie projektu v SR. Rok 1999 znamenal zásadnú zmenu, slovenský subjekt odkúpil 50-percentný podiel Selika Olomouc, čím sa stal 100-percentnou slovenskou spoločnosťou a proces revitalizácie sa mohol vlani naplno rozbehnúť. Manažérov čakala zložitá úloha. Za predchádzajúce obdobie došlo k ústupu výrobkov, ako je džús Best z trhu (pritom v rokoch 1994/1995 patril k najpredávanejším v SR), najmä sa však nepodchytil nástup veľkých obchodných reťazcov, ktoré sa etablovali pre nich na novom trhu. Firma strácala obchodné meno, vedenie sa nekontaktovalo s novými obchodníkmi, absorbovala úzky segment trhu a podľa J. Vojtka, ktorý prevzal spoločnosť v takomto stave, najmä rizikového. Ten si stanovil tri priority, riešiť financie, čo je úlohou trvalou a postaviť na nohy obchodné oddelenie a personalistiku. Biznis stojí a padá na schopných a flexibilných ľuďoch. Žiaľ, z obchodného úseku zostal na pôvodnom mieste len jediný. Otázka je, nakoľko čas postúpil, na trhu je viacero značiek. Napríklad Relax ovláda 40 % trhu, je tu Rio, Toma, Cappy, Triumph a iné. Navyše obchodníci nemali s bývalým obchodným manažmentom tie najlepšie skúsenosti. Musíme roztočiť obchodné kontakty a dokázať svoju solídnosť v dnešných zložitých časoch, zdôrazňuje J. Vojtko. Firma s pôvodným sortimentom, najmä spomínanou značkou Best, patrila v polovici 90. rokov k popredným distribútorom v SR. Momentálne sa v závode vyrábajú detské nápoje Bestík, ktoré majú dnes už 6-percentný podiel na trhu. Značková rada džúsov Best, ktorá utrpela stagnáciou najviac a dnes jej patrí už len 1 až 2 percentá spotrebiteľského trhu, pričom do konca roka rátajú s nárastom na 4 až 5 %. Trh si žiada diskontnú radu lacných džúsov OK, kde by sa firma chcela dostať na 3 - 4 %. Seliko podpísalo výlučné zastúpenie pre taliansku Parmalat na distribúciu síce kvalitných, ale pre slovenských klientov stále drahých džúsov Santal. V ponuke nechýba ovocné víno Čučo, ktoré pokrývalo zákaznícky trh v minulosti na 40 %. Do decembra 2001 pripravia niekoľko noviniek a ako poznamenal J. Vojtko, do konca roka mienia obnoviť výrobu sýteného nápoja Márka. Obrat sa dnes pohybuje okolo 12 až 13 mil. Sk (do konca roka to má byť obrat 15 mil. Sk), pričom ešte ku koncu roka to bolo iba 5 mil. Sk. Uvedomujeme si, že sa musíme dostať medzi popredných výrobcov. Sme členmi Únie výrobcov ovocných štiav a koncentrátov a Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd. Je nemysliteľné, aby sme z čoraz drahších surovín (najmä cukor) vyrábali čoraz lacnejšie výrobky. Obchodné reťazce predávajú adekvátne výrobky v zahraničí 1,5- až 2-násobne drahšie. Napríklad priemerná cena džúsu je v Slovinsku, Chorvátsku, Nemecku 35 až 50 Sk, u nás 20 až 30 Sk. Tento trend podľa môjho názoru potrvá ešte dva-tri roky. Návrat na stratený trh bude ťažký, ale nie nemožný, zdôrazňuje generálny riaditeľ. Eva Berčíková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |