Hospodársky denník
USD48,863 Sk
EUR42,99 Sk
CHF28,457 Sk
CZK1,269 Sk
  Piatok  27.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nový grafikon nákladnej dopravy

Zainteresovaní prednostovia oceňujú prijaté zmeny, rešpektovali požiadavky

Od 10. júna premávajú podľa nového cestovného poriadku nielen osobné vlaky, ale aj nákladné. Táto zmena je predovšetkým ohlasom na zmenené požiadavky prepravcov. Pri konštrukcii nového grafikonu vlakovej dopravy zavážili aj ďalšie okolnosti, ako je zvyšovanie jazdných rýchlostí nákladných vlakov, skracovanie prepravných lehôt či snaha o efektívnejšiu organizáciu práce v železničnej prevádzke. Bližšie o súvislostiach nám riaditeľ divízie nákladnej dopravy Ing. Jozef Šimlovič, okrem iného povedal: „V budúcom roku príde k transformácii a k rozdeleniu Železníc SR. To prinesie okrem iného aj to, že medzi dnešnou divíziou nákladnej dopravy a Divíziou dopravnej cesty, z ktorých každá bude pôsobiť v inej spoločnosti, vzniknú kvalitatívne nové ekonomické vzťahy, odrážajúce ich špecifické potreby a požiadavky. Obrazne povedané, príde k tomu, že v budúcnosti sa budú jednotlivé trasy vlakov predávať. To nás obchodníkov, ale aj prepravcov nepochybne prinúti, aby sme lepšie definovali svoje zámery a objednávali len také trasy, ktoré budú naplnené tovarom. Samozrejme, že naše obchodné zámery sa

môžu meniť

nástupom každého nového obchodného roku. Súčasná podoba grafikonu je konštruovaná na rozsah výkonov daný schváleným podnikateľským plánom. Celkový rozsah jednotlivých trás a relácií sa podstatne nezmenil aj napriek niektorým menším redukciám. Namiesto menej využívaných trás sa objavili nové či posilnili doterajšie. Stalo sa to napríklad v prípade U.S. Steelu Košice, ktorý nám deklaroval zvýšenie svojich prepravných výkonov o 900-tisíc ton, a to tak vo vzťahu k dovozu surovín, ako aj k odbytu svojej produkcie. Podstatnou stránkou vykonaných zmien však musí byť naša orientácia na dosahovanie európskych kritérií kvality, teda na presnosť, pravidelnosť a informačné prepojenie so zákazníkom. Najväčší pokrok v tejto oblasti predstavuje projekt na tranzitnú prepravu

peliet z Ukrajiny

do Rakúska,“ toľko vraví riaditeľ divízie nákladnej dopravy Jozef Šimlovič. Ako hodnotia zmeny v novom grafikone nákladnej dopravy prednostovia štyroch Obchodno-prepravných správ?

Ing. Ján Trhan, prednosta, Bratislava:

- Pri príprave nového grafikonu vlakovej dopravy sme sa zamerali na zlepšenie a urýchlenie rozvozu a zvozu vozňových zásielok v jednotlivých traťových úsekoch. To sa nám podarilo napríklad v obvode Komárna, Nových Zámkov, Topoľčian, Šurian a Štúrova, kde sa zároveň počas dní s obmedzenou jazdou manipulačných vlakov uplatní hviezdicová obsluha. Na priľahlých traťových úsekoch ju zabezpečia staničné či traťové zálohy, čo platí aj v železničných staniciach Nitra, Lužianky, Leopoldov a Piešťany, aby sme v dňoch pracovného voľna skrátili pobyt vozňov spôsobený obmedzením vozby manipulačných vlakov. Pre znižovanie prevádzkových nákladov sme tiež prehodnotili technológiu vozby miestnej záťaže manipulačnými a prestavnými vlakmi na jednotlivých tratiach v pôsobnosti SRD Trnava, avšak pri rešpektovaní požiadaviek zákazníkov. Riešili sme to tak, že záťaž medzi vlakotvornými stanicami obsadenými vlakovou zálohou bude vyčlenená z manipulačných vlakov a bude

radená do vlakov,

ktoré chodia bez vlakovej čaty. Uvedená zmena sa týka napríklad vozbového ramena Nové Zámky - Šurany - Topoľčany - Prievidza. Na traťových úsekoch, kde došlo k zrušeniu manipulačných vlakov, budú medziľahlé stanice obsluhované staničnými zálohami z určených vlakotvorných staníc. Na zmenené požiadavky našich zákazníkov a nové tovarové prúdy budeme reagovať aj počas nasledujúcich 18 mesiacov, na ktoré je ohraničená platnosť nového grafikonu vlakovej dopravy. Rád by som však najmä kolegom z DDC pripomenul, že v tomto smere musíme reagovať podstatne pružnejšie, nestačí sa nám spoliehať iba na štyri plánované zmeny v grafikone. Veľký nápor očakávam hlavne v súvislosti s novým obchodným rokom 2002.

Ing. Emília Kubjatková, prednostka, Žilina:

- V záujme zvýšenia rýchlosti a zníženia nákladov sme prehodnotili vozbu na jednotlivých traťových úsekoch, navrhli niektoré úpravy vlakotvorby a obsluhu jednotlivých vlečiek, na ktorých sa realizuje až 70 % našich výkonov, sme prispôsobili príchodom nákladných vlakov v obvode. Pozornosť sme venovali aj logistickým prepravám dolomitických pieskov, vápenca a vápna pre

Ostravské hute

a Třinecké železiarne, keďže v novom grafikone sa predpokladá prepraviť 1,25 milióna ton. Ďalšou významnou komoditou je vývoz cementu z Považskej cementárne Ladce a CEMMAC-u Horné Srnie, ktorý sa prepravuje priamymi odosielateľskými vlakmi do Rakúska, Nemecka a ČR, pričom predpokladaný objem prepravy predstavuje 500-tisíc ton. V tomto grafikone zabezpečíme aj nové logistické prepravy z Contimentalu Púchov do Nemecka, pri ktorých veľmi úzko spolupracujeme s DB Cargo, pričom v grafikone sme stanovili pevné trasy vlakov cez ČD na DB, cez PPS Lúky pod Makytou/Horní Lideč a Děčín/Bad Schandau do Fallersleben VW. Ďalšou novou prepravou je aj preprava síranu amónneho do Talianska. Na zábranu škôd na prepravovanom tovare pripravujeme tvorbu

uceleného vlaku,

určeného pre papierenské výrobky z Tento Žilina cez PPS Lúky pod Makytou/Horní Lideč do Prahy. V súčasnom grafikone si so susednými správami ČD a PKP odovzdávame a preberáme celkovo 36 nákladných vlakov na výstupe a 37 na vstupe. Keďže na koridore č. 6 prebieha modernizácia a výmena koľají, musíme úzko spolupracovať so zákazníkmi, aby sme i v rámci tejto trate dokázali uspokojivo riešiť ich prepravné požiadavky. Ide najmä o prepravu rudy do OFZ Istebné, uhlia do cementárne a teplárne, ale i prepravu chemických výrobkov a soli. To si vzhľadom na časté viacdenné a nepretržité výluky vyžaduje mnoho operatívy pri zabezpečovaní prepráv prevažne v nočnom čase či počas sobôt a nedieľ. Pre nákladnú dopravu vo všeobecnosti bude prínosom predĺžená platnosť súčasného grafikonu do 15. decembra 2002, pretože sa tým v ďalšom období umožní prejsť na plánovanie grafikonu na prelome kalendárnych rokov, čo časovo zodpovedá aj plánovaniu a príprave nových obchodných aktivít zákazníkov.

Ing. Stanislav Petian, prednosta, Zvolen:

- Myslím, že už predchádzajúci grafikon bol vyhovujúci a postavený na reálnych prepravných výkonoch v našom obvode. Preto ten nový zachytáva len tie skutočnosti v obchodných vzťahoch a zmeny, ktoré súvisia s ďalším dolaďovaním prevádzkovej práce založeným na jej vyššej efektívnosti a produktivite. Na zlepšenie obehu vozňov v našom obvode bol v súčasnom grafikone zavedený nový priebežný nákladný vlak Vrútky - Kremnica - Žiar nad Hronom. Pre rýchlejšiu prepravu spešnín

špeciálny pár

vlakov na prepravu spešnín Zvolen - Banská Bystrica - Vrútky a späť. Rozšírila sa hviezdicová obsluha zo zriaďovacích staníc Fiľakovo smerom na Hajnačku a z Lučenca smerom na Kalinovo a Rapovce. V záujme zlepšenia obehu cudzích vozňov sme rozšírili aj hviezdicovú obsluhu z Plešivca do Gemerskej Hôrky, a to z doterajšej obsluhy raz denne na dvakrát denne. V rámci optimalizácie behu záťaže sme zrušili priebežný pár vlakov Žiar nad Hronom - Nové Zámky s tým, že prípadnú záťaž v tomto smere rozdelíme do existujúcich vlakových relácií pre železničné stanice Levice a Nové Zámky. V grafikone, tak ako predtým, sme zachovali prevádzkové prestávky v zriaďovacích staniciach počas pondelkov, čo nie je hlavne z hľadiska obehu prázdneho vozňového parku pre náš obvod práve najšťastnejšie riešenie. Keďže sme závislí od prísunu vozňov z Košíc a z Bratislavy-východu, ktorý sa zásluhou prestávok odsúva o 24 hodín, ešte aj v utorok nemôžeme pracovať. Myslím, že táto situácia by sa mala prehodnotiť.

Ing. Jozef Marhefka, prednosta OPS Košice:

- Nový grafikon hodnotíme priaznivo, pretože sa nám doň podarilo zapracovať prakticky všetky požiadavky odrážajúce potreby zákazníkov, a to tak vzhľadom na optimálny rozvoz ložného priestoru, ako aj vzhľadom na zvoz hotovej produkcie. K trasám manipulačných vlakov sa pri príprave grafikonu v obvode Správy riadenia dopravy Košice konalo šesť porád, kde sme prerokovali jednotlivé požiadavky na zmeny a doplnenie trás. Zaviedli sme po dve

nové trasy

pravidelných manipulačných vlakov na tratiach Maťovce - Bánovce nad Ondavou a Maťovce ŠRT - výhybňa Trebišov ŠRT (širokorozchodná trať). Pri ostatných manipulačných vlakoch došlo k posunu trás podľa požiadaviek zákazníkov, pričom výsledná úprava časových polôh rešpektuje aj požiadavku na to, aby bol rozvoz prázdnych vozňov a zvoz ložených vozňov optimálny. Podstatným prínosom nového grafikonu v našom obvode je aj rozšírenie hviezdicových obslúh, teda obslúh priľahlých staníc posunujúcimi zálohami zo zriaďovacích a z vlakotvorných staníc. Hviezdicovými obsluhami a trasami prestavných vlakov boli navyše zavedené obsluhy traťových úsekov Michaľany - Slanec s obsluhou z Michalian a Moldava nad Bodvou - Medzev s obsluhou z Turne nad Bodvou. Rovnako bola riešená situácia v železničných staniciach Slavec-Jaskyňa obsluhou z Plešivca, Nižný Hrabovec obsluhou zo Strážskeho, Udavské obsluhou z Humenného, Úpor obsluhou z Trebišova a Gemerská Hôrka obsluhou z Plešivca. Tieto

hviezdicové obsluhy

budú pritom vykonávané staničnými, prípadne traťovými zálohami bez navŕšenia personálnej potreby. V Železničnej stanici Čaňa sme síce zrušili posunujúcu zálohu, ale v záujme zabezpečenia miestnej obsluhy sme na trati Košice - Čaňa zaviedli dva páry prestavných vlakov. Ďalší nový pár prestavných vlakov je na trati Poprad Tatry - Matejovce vzhľadom na nárast prepravných výkonov zo strany Whirlpool Slovakia a Tatramat Poprad v železničnej stanici Matejovce.

Pripravil Jozef Kunik,

Počasie

Dnes bude veľká, miestami zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach, najmä na severe a východe prehánky alebo dážď, lokálne aj búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 27, na severe okolo 20 stupňov. Slabý, na západe severozápadný vietor 2 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 14 stupňov. V sobotu bude polooblačno až oblačno, miestami, najmä na severe a východe, prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 17 až 13, najvyššia denná teplota 26 až 28, na severe a východe miestami len okolo 22 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, v popoludňajších hodinách až oblačno a lokálne prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 16 až 12 stupňov. Najvyššia denná teplota 23 až 27, na juhu až do 30 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.25 a zapadne o 20.30 hod.

Amsterdampolooblačno23
Atényjasno35
Belehradoblačno25
Berlínpolooblačno27
Bratislavaoblačno26
Bruselpolooblačno24
Budapešťoblačno24
Bukurešťpolooblačno28
Frankfurtpolooblačno31
Helsinkioblačno22
Istanbuljasno32
Kodaňoblačno26
Kyjevoblačno25
Lisabonoblačno23
Londýnpolooblačno25
Madridpolooblačno33
Moskvaslnečno28
Oslopolooblačno22
Parížprehánky25
Prahapolooblačno24
Rímjasno34
Sofiapolooblačno28
Štokholmpolooblačno 24 
Varšavadážď21
Viedeňoblačno28
Záhrebjasno28
Ženevajasno28

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.