|
|||||||||||||||||
Piatok 27.Júla 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prídavky od 1. júla 2001Spoločenská pomoc rodinám s nezaopatrenými deťmi sa realizuje v rámci systému sociálneho zabezpečenia najmä prostredníctvom poskytovania štátnych sociálnych dávok. Tradícia univerzálne (plošne) poskytovaných prídavkov na deti patrila k historickej tradícii bývalej Československej republiky. Išlo o prejav solidarity ľudí bez detí s ľuďmi, ktorí deti mali a starali sa o ne. Výhodou boli nielen nízke náklady na administratívu, ale najmä pocit všetkých občanov, že štát mal záujem na podmienkach života všetkých detí, ako aj na tom, aby všetci ľudia pokiaľ to bolo možné, deti mali a zbytočne nestrácali čas vybavovaním žiadosti o priznanie prídavkov na deti. Po roku 1990 došlo k najpodstatnejším zmenám práve v oblasti poskytovania štátnych sociálnych dávok. Predchádzajúcej podpore rodinám s deťmi sa vytýkala najmä plošnosť a neadresnosť. V súčasnosti ide o sústavu priamych (adresných a cielených) finančných prostriedkov, prostredníctvom ktorých sa štát podieľa na riešení niektorých štátom uznaných životných situácií týkajúcich sa predovšetkým rodín s deťmi. Napríklad príchod a prítomnosť nezaopatrených detí v rodine, zabezpečenie ich výchovy, výživy, vzdelávania atď. Adresné poskytovanie prídavkov na deti je prejavom solidarity bohatých s chudobnými, čo by sa však malo prejavovať v iných oblastiach a nie v prípade starostlivosti o detí a rodičovstva. Výhodou tohto systému sú vraj nízke náklady na výplatu prídavkov na deti zo štátneho rozpočtu, avšak nevýhodou sú vysoké náklady na administratívu, zvyšovanie rozdielov bezdetných rodín a rodín s nezaopatrenými deťmi, a na druhej strane znižovanie rozdielov rodín s nezaopatrenými deťmi, kde rodičia pracujú a dosahujú priemerné zárobky a rodín s nezaopatrenými deťmi, kde rodičia z vlastnej vôle nechcú pracovať, ako aj strata času rodičov pri vybavovaní žiadosti o priznanie prídavkov na deti. Národná rada SR dňa 18. mája 2001 schválila zákon č. 208/2001 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 193/1994 Z. z. o prídavkoch na deti a o príplatku k prídavkom na deti v znení neskorších predpisov, ktorý nadobudol účinnosť 1. júla 2001. Uvedenou novelou sa v nadpise nad § 1 a v § 1 vypustili slová a príplatku k prídavkom na deti. Z uvedeného vyplýva, že od 1. júla 2001 štát poskytuje rodinám na výchovu a výživu nezaopatrených detí ako štátne sociálne dávky (už len) prídavky na deti. Ustanovenia § 19 a § 20 upravujúce poskytovanie príplatku k prídavkom na deti (t. j. nárok, výšku, výplatu atď.) sa novelou od 1. júla 2001 vypustili. Znamená to, že príplatok k prídavkom na deti sa už od tohto dátumu neposkytuje s výnimkou prípadov, ak sa uplatňuje nárok na prídavky na deti a na príplatok k prídavkom na deti za obdobie pred 1. júlom 2001. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |