CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude veľká, miestami zmenšená oblačnosť. Na viacerých miestach, najmä na severe a východe prehánky alebo dážď, lokálne aj búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 27, na severe okolo 20 stupňov. Slabý, na západe severozápadný vietor 2 až 6 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 14 stupňov. V sobotu bude polooblačno až oblačno, miestami, najmä na severe a východe, prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 17 až 13, najvyššia denná teplota 26 až 28, na severe a východe miestami len okolo 22 stupňov. V nedeľu bude polooblačno, v popoludňajších hodinách až oblačno a lokálne prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 16 až 12 stupňov. Najvyššia denná teplota 23 až 27, na juhu až do 30 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.25 a zapadne o 20.30 hod.Amsterdam | polooblačno | 23 |
Atény | jasno | 35 |
Belehrad | oblačno | 25 |
Berlín | polooblačno | 27 |
Bratislava | oblačno | 26 |
Brusel | polooblačno | 24 |
Budapešť | oblačno | 24 |
Bukurešť | polooblačno | 28 |
Frankfurt | polooblačno | 31 |
Helsinki | oblačno | 22 |
Istanbul | jasno | 32 |
Kodaň | oblačno | 26 |
Kyjev | oblačno | 25 |
Lisabon | oblačno | 23 |
Londýn | polooblačno | 25 |
Madrid | polooblačno | 33 |
Moskva | slnečno | 28 |
Oslo | polooblačno | 22 |
Paríž | prehánky | 25 |
Praha | polooblačno | 24 |
Rím | jasno | 34 |
Sofia | polooblačno | 28 |
Štokholm | polooblačno 24 | |
Varšava | dážď | 21 |
Viedeň | oblačno | 28 |
Záhreb | jasno | 28 |
Ženeva | jasno | 28 |
|
|
|