Hospodársky denník
USD48,863 Sk
EUR42,99 Sk
CHF28,457 Sk
CZK1,269 Sk
  Piatok  27.Júla 2001

Prišli sme po inšpektoroch

Postoj k nedostatkom dobre odhaľuje kvality obchodníka

V júni navštívili inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) 2275 obchodov a stravovacích zariadení, pričom zistili celý rad nedostatkov vrátane predražovania. Boli sme preto zvedaví, čo sa deje po úradnom uzavretí „prípadov“. Išli sme po stopách niektorých dávnejšie vykonaných kontrol SOI, pričom sme sa zamerali na niektoré formálne náležitosti, ktoré vyžaduje prevádzkovanie obchodných a reštauračných zariadení. Veď z 23 652 kontrol zameraných v roku 2000 na kvalitu a poskytovanie informácií zistili nedostatky až v 14 686 prevádzkarňach (62,10 %). V potravinovej samoobsluhe spoločnosti KO-MA-CO na ulici SNP v Pezinku pri Bratislave nebol tovar v čase inšpekcie SOI zrozumiteľne označený, najmä na balených pekárenských výrobkoch sa nedal zistiť dátum spotreby. To sa však zmenilo! Zákazník nemá problém identifikovať cenu či dátum spotreby. Vidieť, že si dali záležať. Zarazilo nás však, že na niektorých tovaroch bola cenovka prelepená rovno cez čiarový kód. Ako potom môžu pokladníčky blokovať? Vysvetlenie vedúcej predajne Zuzany Jančovičovej bolo veľmi jednoduché: „Máme v predajni širší sortiment, ako zvládne náš počítačový program. Preto niektoré výrobky označujeme len cenovkami a prelepujeme čiarové kódy, aby to pokladníčky nemýlilo.“ Mladá, len 22-ročná vedúca si neťažká na nálezy inšpekcie: „Mnoho vecí som sa od nich dozvedela, poradili mi.“ Faktom je, že im nemožno vyčítať ponuku potravín po dátume spotreby. Ako to robia? Zo šiestich predavačiek, ktoré pracujú v jednej zmene, má každá zodpovednosť za niektoré regály, s čím súvisí povinnosť kontrolovať záruky. Kolektív je zohratý a na nedostatok zákazníkov sa nemusí sťažovať.

V bratislavskom Polus-Centre sme zašli do zlatníctva Alaska. Inšpektori tu nedávno objavili používanie váh, ktoré nezodpovedali predpisom. Majiteľka Nicolette Kovácsová nám vysvetľovala, že pri zariaďovaní predajne nedokázala zohnať váhy, ktoré by vážili s presnosťou na stotiny gramu, uspokojila sa teda s presnosťou na desatiny gramu. Po návšteve SOI váhu vymenila za predpísanú. Kedy? Podľa nej hneď na druhý deň...

V reštaurácii-kaviarni CB na Bottovej v Bratislave, ktorá patrí K.R.W., s. r. o., počas inšpekcie SOI chýbali informačné náležitosti v označení prevádzky, ako aj na doklade o zaplatení. Podľa zákona 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa, ktorý bol odvtedy trikrát zmenený a doplnený, je totiž potrebné uvádzať obchodné meno a sídlo, meno a priezvisko osoby zodpovednej za činnosť prevádzkarne, ako aj prevádzkový čas pre spotrebiteľa. Všetko sme na výveske, ako aj na doklade o zaplatení našli. Nový vedúci Milan Erd, ktorý tam ešte v čase previerky inšpektorov SOI nepôsobil, považuje tieto informácie za samozrejmosť a napriek tomu, že si podľa ich zistení mnohé predajne, reštaurácie či bufety tieto informačné povinnosti neplnia, nevidí na to dôvod. Podľa neho je to dokonca pre vedúceho dôležité, pretože v prípade akýchkoľvek problémov sa môžu zákazníci obracať priamo naňho, a to aj telefonicky.

Z našich zistení vyplýva, že inšpekcie SOI majú jednoznačne pozitívny efekt. Podľa riaditeľa jej krajského inšpektorátu v Bratislave Ľubomíra Opálku všetko je v ľuďoch, ale nielen z jednej strany pultu. Nielen v majiteľoch a v zamestnancoch odvetvia obchodu a reštauračných služieb. Závisí aj od nás, ako sa k službám, ktoré nám poskytujú, staviame, či nad nedostatkami mávneme rukou alebo z nich vyvodíme dôsledky. Kontrolórmi si musíme byť predovšetkým my sami. A nemali by sme sa vracať tam, kde sme boli nespokojní. Len tak sa totiž môžu vytriediť dobrí a zlí obchodníci.

Zuzana Krútka

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.