Hospodársky denník
USD49,894 Sk
EUR42,19 Sk
CHF27,747 Sk
CZK1,248 Sk
  Utorok  3.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Perly a perličky z návrhu zákona

o cenných papieroch a investičných službách

§ 51, ods. 10) Prečo len zaknihované akcie na meno? Aby bolo jasné, kto je za tým.

§ 52, ods. 1) Legislatívny nezmysel, žiadosť o povolenie alebo čokoľvek iné predkladajú vždy štatutári a nie zakladatelia.

§ 52, ods. 2) písm. b) Čo je prehľadný a dôveryhodný pôvod základného imania? Kto to má právo posudzovať? Čo takto prezumpcia neviny?

§ 52, ods. 2) písm. c) Vhodnosť osôb s kvalifikovanou účasťou... To snáď nie! Kde zostalo právo na vlastníctvo?

§ 52, ods. 2) písm. e) Prehľadnosť skupiny s úzkymi väzbami, ku ktorej patrí aj akcionár... Toto je ako z dotazníka tajnej služby! Klasický príklad klientelizmu. Jedna skupina dostane, iná, tá politicky alebo inak nevhodná, nedostane. A že vraj Úrad pre FT je apolitický a nestranný...

§ 52, ods. 4) písm. c) Systém riadenia rizík a plán obchodnej stratégie. Štátny úradník blahosklonne posúdi, či je stratégia správna. Bravó, ešte že ich máme, lebo inak by sme určite skrachovali.

§ 52, ods. 9) Kto posúdi odbornú spôsobilosť? Zas vševedúci štátny úradník.

§ 52, ods. 11) Obsah odbornej skúšky určí MF SR. Tak o tomto by mohli rozprávať tí, čo zažili maklérske skúšky. Naposledy zo 170 ľudí spravilo šesť! Inak, ako likvidačné alebo korupčné sito to ani neviem nazvať. Klasický prípad gumeného zákona, keď ministerstvo bude upravovať všetky podstatné veci, a tým aj likvidovať, resp. ovládať nepohodlných.

§ 53, ods. 2) písm. a) To isté ako v § 52 ods. 2) písm. b).

§ 53, ods. 2) písm. b) Kto dokáže určiť dôveryhodnosť zahraničného obchodníka s cennými papiermi? Štátny úradník na základe príkazu zhora alebo úplatku.

§ 53, ods. 10) Zas záväzný predpis MF SR. Predpisy nadovšetko!

§ 56, ods. 3) Klasika, úrad si môže robiť čo chce a dať také povolenie, aké chce. Neslýchané...

§ 58 Navrhujem vypustiť, lebo je vecou obchodníkov, s kým budú spolupracovať. Navrhovateľ zákona si pletie sprostredkovanie poistenia so sprostredkovaním finančných služieb. Vzhľadom na nízku likviditu trhu je takéto opatrenie jednoznačne namierené proti slobodnému sprostredkovaniu a bude mať za cieľ obmedzenie služieb, lebo všetci obchodníci potrebujú sprostredkovateľov, pričom nikdy nie je dopredu jasné, kto donesie nejaký obchod, za ktorý dostane províziu.

§ 67, ods. 1) Predchádzajúci súhlas úradu je klasický prípad štátneho zasahovania do súkromného vlastníctva. Takéto podmienky nie sú ani pri bankách. Zas chcú štátni úradníci rozhodovať o výške podielu akcionárov, o ich vhodnosti, o štatutároch, o sídle a pod.

§ 67, ods. 5) Zas ministerstvo určí, ako máme žiadať o to, čo chceme. Ešte že existuje ich blahorodie.

§ 68, ods. 1) Zas si niekto mýli stanovy so štatútom.

§ 68, ods. 7, 8) Ustanovenie odporuje zákonu, lebo v mene spoločnosti koná vždy navonok člen štatutárneho orgánu a nie nejaký špecialista bez právomocí a zodpovednosti. Navyše uvedený kontrolór je zamestnancom obchodníka, ktorý donáša úradu na obchodníka a stáva sa pre obchodníka vnútorným nepriateľom. Toto je zvrhlosť.

§ 68, ods. 9) Paradox. Kontrolór nesmie byť členom nielen predstavenstva, ale ani dozornej rady, hoci dozorná rada je kontrolným orgánom spoločnosti. Geniálne. Typický príklad kontrolnej činnosti strany v podniku. Niekto bol veľmi aktívny na VUML.

§ 71 Navrhujem vypustiť, lebo nemá opodstatnenie. OCP nevyberajú peniaze od klientov ako banky, a teda nie je čo riešiť.

§ 71, ods. 5) Zas chce ministerstvo určiť tabuľky na oceňovanie rizík. Na základe čoho dokážu kvantifikovať riziko?

§ 76 Vypustiť. To isté ako v § 67, ods. 1).

§ 97, ods. 2) písm. b) To isté ako v § 52, ods. 2) písm. b).

§ 97, ods. 2) písm. c) Vhodnosť osôb? Zas to niekto politicky rozhodne. Zákonom podmienená korupcia.

Ostatné ustanovenia sú z hľadiska stabilizácie a rozvoja finančného trhu vcelku pozitívne, pretože odzrkadľujú legislatívu štátov EÚ. Je len škoda, že do tohto predpisu bolo zapracovaných niekoľko slovenských špecifík, ktoré majú za cieľ držať niekoho, kto nie je politicky alebo inak prispôsobivý pod krkom. Pokiaľ budú odstránené uvedené „špecifiká“, môže sa tento zákon stať dobrou platformou na rozvoj slovenského finančného trhu.

(Hd, bar)

Počasie

Dnes bude prevažne oblačno, na niektorých miestach sa vyskytnú prehánky, popoludní lokálne aj búrky. Najvyššia denná teplota 18 až 23, na juhozápade pri zmenšenej oblačnosti okolo 25, na horách vo výške 1500 m 11 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 2 až 5, na východe miestami okolo 7 m/s. V stredu bude polojasno až oblačno, miestami prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 22 až 27 stupňov. Vo štvrtok bude jasno až polojasno. Popoludní pri zväčšenej oblačnosti ojedinele prehánky alebo búrky. Nočná teplota 14 až 10, denná teplota 23 až 28 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.00 a zapadne o 20.53 hod.

Amsterdamjasno25
Atényoblačno28
Belehradoblačno22
Berlínpolooblačno26
Bratislavajasno24
Bruselslnečno26
Budapešťpolooblačno22
Bukurešťpolooblačno24
Frankfurtjasno28
Helsinkipolooblačno24
Istanbuloblačno26
Kodaňjasno24
Kyjevoblačno24
Lisabonpolojasno29
Londýnpolooblačno26
Madridslnečno30
Moskvaoblačno24
Oslopolooblačno20
Parížjasno29
Prahajasno25
Rímjasno31
Sofiazamračené20
Štokholmoblačno22
Varšavazamračené18
Viedeňjasno24
Záhrebjasno21
Ženevajasno28

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.