Hospodársky denník
USD49,894 Sk
EUR42,19 Sk
CHF27,747 Sk
CZK1,248 Sk
  Utorok  3.Júla 2001

Slovo lídrov

Ako ďalší z päťdesiatich oslovených hospodárskych lídrov odpovedá na otázky šéfredaktora Hd Ing. Ivan Ivanič, generálny riaditeľ Palma - Tumys, a. s., Bratislava

Ako vnímate podmienky pre vašu činnosť? Čo a prečo je v tomto smere zrelé na zmenu, resp. zlepšenie?

- Je treba s úplnou vážnosťou upozorniť na to, že v priebehu desiatich rokov prežívame v obchodnom priestore na Slovensku dve zásadné zmeny. V roku 1991 - 1992 to bola atomizácia obchodných sietí, s čím sa výrobcovia vyrovnávali rad rokov a dôsledky sa ešte stále prejavujú v objeme nedobytných pohľadávok. Začiatkom roku 2000 to bol razantný vstup medzinárodných obchodných reťazcov na slovenský trh. Aj tento prvok globalizácie si vyžaduje zo strany výrobcov zásadné i operatívne zmeny v systéme predaja, čo si vyžiada čas i obete v oblasti efektívnosti a v konečnom dôsledku i možný nárast nedobytných pohľadávok po zanikajúcich samostatných obchodných podnikateľoch.

AZZZ SR, SOPK a ZPS SR dospeli k názoru, že by bolo prospešné každoročne aktualizovať rozvojovú stratégiu hospodárstva. Čo považujete vo svojej sfére pôsobenia - brandže za najaktuálnejšie?

- Každoročné menenie stratégie nepovažujem za optimálne, hlavne v poľnohospodárstve a potravinárskom priemysle. Práve rozvojová stratégia poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu by sa mala urobiť na obdobie 5 - 10 rokov podľa jednotlivých odborov v nadväznosti na odborné odhady zmien v potravinárskych tendenciách obyvateľstva a rastu jeho kúpnej sily. Nevyjasnenosť takejto stratégie pociťujeme za predchádzajúce obdobie, čo vyvoláva rast problémov súvisiacich medziročne s prebytkami a nedostatkom poľnohospodárskych komodít. Aj pri celkovom raste produkcie olejnín od roku 1989 ani toto odvetvie sa nevyhlo krízam z nadvýroby a krízam z nedostatku. Pokladám za potrebné, aby sa strategické rozvojové programy koncipovali na dlhšie časové obdobie.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.