Hospodársky denník
USD48,863 Sk
EUR42,99 Sk
CHF28,457 Sk
CZK1,269 Sk
  Pondelok  30.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Uterákov viac ako dosť

Komentuje Rudolfa Vallová

Aj keď sa zdá, že otázka kvality patrí do podnikateľskej sféry, s ohľadom na potrebu zabezpečenia ochrany spotrebiteľa sa ňou musí zaoberať aj štát. A tak sa cestou nižších právnych noriem stretávame s technickými a s kvalitatívnymi normami. Prístup bežný aj v EÚ, až na kvalitatívne normy pre prechodné ubytovanie a verejné stravovanie. Touto otázkou sa v EÚ zaoberajú buď profesijné zväzy, alebo priamo manažment hotelov či hotelových reťazcov. V poslednom čase otázka štandardizácie, predovšetkým v oblasti kvality, je predmetom jej medzištátneho zrovnávania a čoraz častejších úvah o legislatívnom usmernení vo forme minimálnych limitov. Na Slovensku sme štátne odborové normy či štandardy najprv zrušili (1993), no neskôr obnovili vyhláškou MH SR č. 125/1995 Z. z. o kategorizácii ubytovacích a stravovacích zariadení. Čas ukázal, že „125“ si zachovala mnohé direktívy a v neúmernom rozsahu diktovala podnikateľom podmienky podnikania. Konečne po šiestich rokoch sa podnikateľská verejnosť dočká jej novelizácie. Návrh novej kategorizácie sľubuje stanovenie minimálnych klasifikačných znakov, čím garantuje ochranu spotrebiteľa bez toho, aby podstatne zasahoval do podnikania prevádzkovateľov ubytovacích zariadení.

To, čo je zámerom ministerstva hospodárstva ako predkladateľa tejto legislatívnej normy, je len čiastočne v súlade s jej vlastným obsahom. Tak napríklad v prípade klasifikačných znakov pre hotely v hygienických zariadeniach musia byť na každé lôžko v kategórii hotel *** a **** k dispozícii dva uteráky a jedna osuška, ktorých výmenu musí prevádzkovateľ garantovať každý deň (hotel ****) alebo každé dva dni (hotel ***). Priznajme si, že toto ustanovenie nemôžeme nazvať minimálnym a ako také direktívne stanovené nižšou právnou normou priam znemožňuje hotelom uvedených kategórií sa zúčastniť na tzv. zelenom programe (Green Management), iniciatíve Medzinárodnej asociácie hotelov a reštaurácií. Cieľom zeleného programu je podporovať aktivity hotelového priemyslu na zlepšovanie životného prostredia znižovaním odpadu a emisií. Program umožňuje hosťovi vyžadovať výmenu uterákov podľa potreby. Hosť hodí uterák či osušku na zem, čím naznačí potrebu jej výmeny. Šetrí sa tým nielen množstvo hoci bezfosfátových pracích prostriedkov, ale aj ďalších vstupov ako elektrickej energie, ktoré majú priamy dosah na znižovanie nákladov prevádzky, ale aj obmedzujú negatívne dosahy na prírodu.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.