Hospodársky denník
USD48,863 Sk
EUR42,99 Sk
CHF28,457 Sk
CZK1,269 Sk
  Pondelok  30.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Obchod je buď dobrý, alebo zlý

Reťazce očami predsedu SMZ Jána Šimunka

Dodávateľ by mal podrobne poznať situáciu v obchodoch, zúčastňovať sa na odstraňovaní problémov. Dvojnásobne to platí v súčasnosti, keď sa aj na Slovensku udomácňujú obchodné reťazce, ktoré mnohým výrobcom strpčujú život. Ak totiž niekto ponúka v supermarkete napríklad mliečne výrobky, žiadajú od neho zaplatiť za miesto v regáloch sumu s piatimi nulami. Okrem toho musí výrobca prispievať na propagáciu, najmä na vydávanie letákov upozorňujúcich na zlacnený tovar. Ján Šimunek, generálny riaditeľ novozámockého Mliekospolu a predseda Slovenského mliekarenského zväzu (SMZ), sa podrobne oboznámil s poslaním obchodných reťazcov, aby ho v supermarketoch nepristihli na rokovaniach nepripraveného, čiže dokonale pozná problémy. Preto sme sa s ním porozprávali o obchode a jeho reťazcoch.

V súčasnosti sa denne skloňujú dve slová - obchodné reťazce. Čo znamenajú pre Slovensko?

- Nedávno silná sedmička a prizvaný ruský prezident Vladimír Putin rokovali v Janove o globalizácii, ktorá je aj v obchode celosvetovým trendom. No nielen globalizácia, ale aj snaha odstraňovať tarifné, ale najmä materiálne prekážky obchodovania a súčasne nedovoliť, aby vznikali nové. Z čoho vyplývajú globálne trendy? Z dosiahnutej vysokej technologickej úrovne výroby a jej

To znamená, že sme sa dostali do vývojovej etapy, v ktorej môžeme všetko vyrobiť?

- Áno, v porovnateľnej kvalite, sortimente, množstve a čase.

Vzniká však problém umiestňovania výrobkov v obchode.

- Nuž a tým rastie úloha obchodu, lebo tiež zapríčiňuje rozširovanie nezamestnanosti. Preto aj Manifest európskeho obchodu vydaný v EuroCommerce poukazuje na sociálny dosah.

Slovensko zaznamenáva expanziu nadnárodných obchodných reťazcov a zmien nákupných zvyklostí občanov. Zodpovedá tomu pripravenosť nášho obchodu?

- Jeho dominujúce tri súčasti - malo- a veľkoobchod i distribúcia tovarov sú v ekonomicky silných krajinách pospájané a nadväzujú na výrobu, ktorá

rýchlo reaguje

na zmeny požiadaviek trhu. To znamená, že musí prispôsobiť jeho štruktúru súčasným svetovým trendom vo viacerých ukazovateľoch, najmä v organizácii obchodu, a usilovať sa o čo najširšie včlenenie sa do medzinárodnej tovarovej výmeny.

Tvrdí sa, že obchod nie je národný, čiže slovenský, český alebo nemecký. Teda aký je?

- Dobrý alebo zlý! Nuž a špecifikom slovenského obchodu je jeho podkapitalizovanie, nízka nákupná sila obyvateľov, ktorá brzdí jeho prudší rozvoj. Svoje zohráva aj malý ekonomický priestor, neúmerne sa zvyšujúce

daňové zaťaženie

a stále sprísňovanie účtovných pravidiel. Na rozvoj negatívne vplýva nesolventnosť štátnych organizácií - škôl, nemocníc a armády a v nemalej miere aj „výpalníci“.

Cítia producenti mliečnych výrobkov silnejúci konkurenčný boj?

- Slovenských producentov sa snažia vytlačiť z obchodov zahraniční dodávatelia. Ak chceme umiestniť naše výrobky v supermarketoch, musíme za miesto na pultoch zaplatiť. A nie málo!

Máte preskúmanú situáciu v susedných štátoch?

- Kým u nás sa o obchodných reťazcoch len hovorilo, ale nič sa nedialo, susedia nesedeli so založenými rukami. Pozorne som sledoval expanziu najmä v Česku, našim obchodníkom som radil, aby sa prispôsobili štandardu v Európe. Bol som presvedčený, že

štát vytvorí

pre obchodníkov primeranú časovo limitovanú ochranu, ktorá by podnecovala k transformácii. Z poznatkov získaných v zahraničí viem, že inou cestou je fúzia s veľkými výrobcami a obchodnými reťazcami. V mliekarenskom priemysle stavili sme na inováciu výrobkov (čo nevidieť začne Mliekospol mliekom plniť obaly s uzávermi), na schopnosť zásobovať nielen slovenskú časť reťazca, ale aj zahraničie, posilňovať marketing, propagáciu a rôzne podpory predaja.

Čo myslíte pod rôznymi podporami predaja?

- Napríklad dlhodobú súťaž o najatraktívnejší obal na mliečnych výrobkoch - o Gold dizajn. Slovenský mliekarenský zväz ju organizuje s Nadáciou Slovak Gold a so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou. Chceme, aby kvalitné mliečne výrobky priťahovali kupujúcich aj vkusnými obalmi. Tak to robí aj firma Danone. Ešte stále platí, že tovar predáva obal, niekedy i menej kvalitnejší. Škoda, že nie všetci riaditelia mliekarní pochopili poslanie súťaže. Držia sa zásady, že čo sa

vyrobí, sa predá,

vraj reklamu nepotrebujú. Práve preto, že na reklamu niet peňazí, súťaž môže zohrať svoje, upozorniť, ktoré obaly spĺňajú tie najprísnejšie kritériá vkusu a môžu sa porovnávať so zahraničnými. Navyše, medailu Gold dizajn za najatraktívnejší obal odovzdá prezident Nadácie Slovak Gold Jozef Sitko vo februári budúceho roka pri vyhodnocovaní súťaže Slovak Gold.

Podľa vás predpovedajú obchodné reťazce zánik malých obchodov?

- Vyspelé krajiny neodpísali malé obchody, majú doplnkovú funkciu. Pravda, miera zisku vzhľadom na ich fixný kapitál a zásoby je iba zlomkom toho, čo sa dosahuje v reťazci. V menších obciach, na okrajoch miest a v ich historických jadrách mali by sa špeciálne chrániť. Som však presvedčený, že pomer obratu v individuálnych predajniach k reťazcom v neštátnom meradle bude na Slovensku klesať a ustáli sa na určitej hodnote.

Vladimír Levický

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.