Hospodársky denník
USD48,863 Sk
EUR42,99 Sk
CHF28,457 Sk
CZK1,269 Sk
  Pondelok  30.Júla 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kvalita musí byť v krvi

Kysučania rozširujú možnosti v automobilizme

Firma AVC Čadca sa od svojho vzniku profilovala na špecializovaného výrobcu mechanických prevodoviek, prevodov a ozubenia. Podobne ako v minulosti, aj vlani tvorila jej hlavnú náplň výroba licenčných prevodoviek Citroen a Peugeot a komponentov pre nákladné automobily Tatra. Napriek nie príliš priaznivým objektívnym skutočnostiam sa firme podarilo dosiahnuť zisk viac ako 20 mil. Sk, keď predaj prevýšil 1 mld. Sk, pričom najviac tovaru smerovalo do EÚ, ČR, USA a Indie. Export predstavuje vyše 96 %. Výnosy vlani predstavovali viac ako 1,14 mld. Sk a investície prekročili 100 mil. Sk a v tomto roku to bude podobná suma. Takéto výsledky firma, ktorá

dáva prácu

v regióne Kysúc viac ako tisíc obyvateľom, dosiahla podľa riaditeľa marketingu a stratégie a predsedu dozornej rady Ing. Mariána Franeka začiatkom minulého roka. Podarilo sa im nadviazať nové partnerské vzťahy s francúzskou firmou Renault, kde do dvoch mesiacov delimitovali výrobu ozubených kolies do motorov a koncom roka začali aj s ich sériovou výrobou. Táto zákazka má hodnotu 120 mil. Sk, pričom ďalšiu, za 80 mil. Sk, majú na tento rok uzatvorenú s americkou firmou Mack Truck. Začiatkom roka odvzorkovali pre nich dielce a v súčasnosti ich už sériovo dodávajú do USA. „V súčasnosti vo vyspelých krajinách dochádza k zvyšovaniu produktivity práce cez racionálnejšie usporiadanie výroby. Rok 2001 poznamenala recesia v automobilovom priemysle, avizovaná na druhý polrok. Z USA sa presúva už do Európy, čo badať na znížení zákaziek. Došlo aj k fúzii známych automobiliek Renault, Mack Truck a Volvo. Posledne menované redukovalo dodávateľov pre všetky tieto tri firmy, firma AVC však

zostala v ich sieti,

a tak pripravuje nový projekt pre osobné automobily za 150 mil. Sk. Pôjde o ozubené kolesá, ktoré sa budú dodávať priamo do montáže. Staneme sa tak prvostupňovým dodávateľom a do dvoch týždňov sa začnú prvé rokovania s Renaultom o delimitácii.“ Spolupracujú tiež s novovytvoreným spoločným podnikom japonskej firmy Kansaki a americkej John Deere. Tam budú smerovať komponenty pre rozvodovku do malého traktora, určeného poľnohospodárom. V týchto dňoch sa skončili aj rokovania o cenových reláciách a do mesiaca sa rozhodne, ktoré výrobky sa budú vyrábať v Čadci a ktoré v Taliansku, oznamuje M. Franek.

Negatívnu úlohu zohrala aj finančná kríza v Turecku, čo sa odrazilo v minimálnom záujme tureckej firmy Karson o zákazky v prvom polroku. V rámci diverzifikácie výrob sa firme od roku 1996 podarilo výpadky zo strany Karsonu nahradiť spomínanými novými výrobnými programami, a preto plnenie plánu len mierne zaostáva. Ak by sa situácia zlepšila, hospodársky výsledok by sa nielen naplnil, ale i prekročil. Vlani manažment spracoval štúdie na etablovanie sa v Rusku, avšak táto krajina nie je ešte schopná akceptovať súčasné

cenové ponuky,

cítiť istú cenovú deformáciu, ktorá by sa podľa M. Franeka mala vyriešiť do 3 až 4 rokov. AVC Čadca dnes patrí k exportným firmám, ktoré sú stabilizované. Manažment prednostne využíva služby tamojších malých podnikateľov i živnostníkov, ktorým ročne cez výberové konania zadajú práce za vyše 50 mil. Sk. Je však zarážajúce, že práve v takomto regióne cítiť deformáciu na trhu práce. Stále totiž absentuje jasne vládou deklarovaná koncepcia rozvoja SR. Svedčí o tom napríklad aj skutočnosť, že ročne sa z desiatich prihlásených strojných inžinierov uchytia v AVC dvaja či traja. O strojárske remeslo nie je záujem, problémy sú najmä s odborníkmi na strednom stupni. Pravidlo tejto kysuckej firmy znie - „kvalita sa nestráži, kvalita sa vyrába“, tento trend presadiť je však i v tejto úspešnej firme nečakane zložité.

Eva Berčíková

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.