Hospodársky denník
USD50,296 Sk
EUR42,226 Sk
CHF27,72 Sk
CZK1,245 Sk
  Pondelok  9.Júla 2001

Nedávať podľa poslušnosti k moci

„Keď na okresných a krajských úrovniach, o ministerstvách nechcem rozprávať, dostane úradník úlohu, aby likvidoval sám seba, tak to asi ťažko urobí. Pokiaľ sa v tejto rovine uvažovalo, tak je to nelogické, lebo pud sebazáchovy vždy a všade funguje. Druhá vec je, že na týchto úradoch je nemálo nominantov politických strán bez ohľadu či ide o koalíciu alebo opozíciu. Svojich partajníkov tam majú pekne pozašívaných, a keďže tvoria stranícku základňu strán, tak politické subjekty si nemôžu dovoliť povedať im - tak viete čo, ste síce naši, ale tento úrad vám zrušíme a choďte na ulicu.“ Tento postreh primátora Štúrova Jána Oravca, ktorý vyslovil v rozhovore pre Hospodársky denník, je z hľadiska občana asi logický a racionálny, ale pre mnohých štátnych úradníkov a politické strany, ktoré sa cítia ohrozené reformou verejnej správy, zrejme neprijateľný, lebo pokračuje: „Je evidentné, že pokiaľ by došlo k presunu kompetencií, týchto politických nominantov by samospráva v žiadnom prípade neprevzala. Ten, čo je v takejto pozícii, ale je zároveň odborník, toho by však miestna samospráva brala. Na štátnej správe je však veľmi veľa takých, pri ktorých je evidentné, že o nich

nebude záujem. Tým sa, celkom pochopiteľne, otriasa základňa všetkých politických strán,“ doplnil svoju odpoveď na našu otázku, v čom vidí brzdiace účinky pri snahe Združenia miest a obcí urýchľovať túto reformu. Podľa J. Oravca občanov Štúrova a okolia predovšetkým zaujíma, či budú musieť zasa cestovať päťdesiat kilometrov do Nových Zámkov na vybavovanie akejkoľvek maličkosti. Ďalej to, či peniaze, ktoré by po reforme k nim mali prúdiť, naozaj aj dostanú a koľko ich bude. „Vlani som patril k najväčším optimistom, žiaľ, teraz musím povedať, že som maximálny pesimista a nevidím reformu ružovo. Zdá sa mi, že kroky, ktoré sa v reforme podnikajú, idú úplne iným smerom a je to celkom o niečom inom. Podstata zaniká, skĺzlo to do rozličných záujmov a riešení parciálnych problémov. ZMOS, ktorého sme členom, dalo jasné stanoviská, ako si to predstavujeme, čo je potrebné pre samosprávu, aby sa prechody kompetencií mohli urobiť.“ Primátor si myslí, že pokiaľ by bol zo strany štátnych úradníkov seriózny záujem o reformu, tak sa dala uskutočniť už vlani. V súčasnosti to vidí tak, že sa urobí kozmetická úprava, urobia sa vyššie územné celky (to sa už stalo - pozn. Hd), zvolia sa nejakí poslanci, ale nejaký mimoriadny zmysel toho v súčasnosti nevidí. Ako hovorí, premárnil sa čas, ktorý bol k dispozícii, a ktorý sa mohol oveľa lepšie využiť. „Zdá sa mi, že reforma sa robí pro forma, aby niekto mohol povedať, že sme niečo urobili, či už voči voličom alebo Európskej únii. V súčasnosti som však hlboko sklamaný.“

Pokiaľ nie sú stanovené jasné pravidlá hry pri rozdeľovaní a toku financií, veľkú úlohu zohráva lobizmus, či už stranícky alebo ekonomický. „Z môjho hľadiska je jedno, či by sme financie dostávali z Nitry alebo Komárna. Pokiaľ sú jasné pravidlá hry, je mi jedno, kde sa budú rozdeľovať. Trochu nadnesene poviem, že ak sa budú deliť peniaze, bol by som nerád, aby sa podelili podľa toho, kto koľko vatier zvrchovanosti preskočil. V prvom rade treba toto transparentne vyriešiť,“ zdôraznil J. Oravec.

Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.