|
|||||||||||||||||
Utorok 11.Septembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tancujeme pod šibenicouAj na Slovensku platí, že svoje získaš ťažšie ako cudzie? Podnikanie na slovenský spôsob je pre mnohé zahraničné firmy civilizovaného sveta nepochopiteľné. Ale ani mnohé naše podnikateľské subjekty z neho nemajú veľa radosti. Osobitnú kapitolu tvorí zdravotníctvo a farmaceutická sféra. V súvislosti s ňou sa rozmohli výroky, že v tomto štáte je niekedy cudzie jednoduchšie získať ako to, čo človeku právom patrí. Napríklad také pohľadávky. Zašlo to zrejme ďalej, ako sa predpokladalo. Minister zdravotníctva stále spomína reformu, no prezident Slovenskej lekárnickej komory PharmDr. Peter Mihálik sa stal už známy svojím výrokom, podľa ktorého nemožno hovoriť, že vydržíme, keď tancujeme pod šibenicou. V rozhovore pre Hospodársky denník pripomenul, že zdravotné poisťovne stále dlhujú verejným lekárňam sumu takmer 6 mld. Sk, lehota splatnosti faktúr zo strany zdravotných poisťovní sa vyšplhala až na 150 - 180 dní po ich vystavení, pričom zákon stanovuje 30-dňovú lehotu splatnosti. Vo verejnosti panujú názory, že sú to peniaze lekárnikov, no z uvedenej sumy dlhujú verejné lekárne drvivú väčšinu svojim dodávateľom liekov a menšiu časť bankám, ktorým splácajú požičané úvery. Svoj finančný podiel ťarchy nesú aj výrobcovia a dovozcovia liekov. Až na samom konci sú niekde finančné prostriedky, ktoré by patrili lekárnikom a iným poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, pokiaľ by ich mali. V skutočnosti aj tieto prostriedky používa bezúročne niekto iný. Podľa prezidenta SLeK stále nad nimi visí Damoklov meč v podobe zákona o konkurze a vyrovnaní. Niet sa čo čudovať, že aj optimizmus z výsledkov spoločných rokovaní s vládnymi predstaviteľmi bol opatrný. Po stretnutí s podpredsedom vlády pre ekonomiku Ivanom Miklošom napriek pozitívnym záverom prišlo veľmi rýchle vytriezvenie a ako studená sprcha zasiahlo všetkých, ktorí sa na ňom zúčastnili: ,,Situácia je ťažká, ale peniaze nie sú, a tak skoro ani nebudú, takto a podobne vyzneli odpovede členov vlády na otázky zástupcov tejto stavovskej organizácie, týkajúce sa riešenia situácie v rezorte. Vicepremiér Ivan Mikloš dokonca vyzval poskytovateľov na zdržanlivosť pri uplatňovaní si svojich požiadaviek. Novelu Exekučného poriadku PharmDr. Peter Mihálik označil za účelovú a poznamenal tiež, že zdravotné poisťovne týmto získali čas, po ktorý nebudú musieť uhradiť záväzky svojim poskytovateľom a vláda zase nebude musieť rýchlo zabezpečiť financie pre podvyživený rezort zdravotníctva. Že tým poškodia všetkých poskytovateľov, to nikoho nezaujíma. Tvrdí, že sa farizejsky oháňajú právami pacientov a zároveň občanov tohto štátu, akoby poskytovatelia nimi neboli. Všelieku, teda lekárnici peniazom z privatizácie, už neveria. Ich správy z dobre informovaných zdrojov hovoria, že ukončenie privatizácie Piešťanských kúpeľov zatiaľ nehrozí. Minister zdravotníctva vo svojej písomnej odpovedi na otázku SLeK, či dodrží svoj sľub z júna t. r., odpovedá pozitívne, zároveň však dodáva, že pokiaľ bude meškať privatizácia kúpeľov, tak sa celý proces uvoľnenia finančných prostriedkov oneskorí. Z tohto dôvodu vyzve SLeK podpredsedu vlády pre ekonomiku na plnenie svojho verejného prísľubu. Možno si niekto povie, že u nás je také riziko podnikania. Lenže naša legislatíva núti lekárnikov aj v súčasnej, všeobecne známej ekonomickej situácii zdravotníctva vydať liek - ak ho majú a keď ho nemajú, musia ho podľa platných právnych predpisov do 24 hodín zohnať. Takže netreba zabudnúť, že ich do tejto situácie vohnal ktosi iný. Lekárnikom nepomôže ani zákon, ktorý sa ich priamo týka. P. Mihálik v tejto súvislosti uviedol, že: Po niekoľkomesačnom úsilí predstaviteľov komory predložiť do parlamentu kvalitný návrh zákona O lekárnickom povolaní a SLeK, ktorý by rešpektoval a chránil skutočné potreby a oprávnené záujmy lekárnického stavu na Slovensku, sa im tento cieľ akosi nepodarilo naplniť. Posledná, na rokovanie legislatívnej rady vlády ministerstvom zdravotníctva predložená verzia, nezohľadňuje ich predstavy a popiera základné princípy samosprávy stavovskej organizácie. Výsledkom je návrh zákona, ktorý sa takmer neodlišuje od zákona č. 13/1992 Zb. , čím je jeho legitimita vážne ohrozená. Ak do tohto súdka započítame novelu zákona č. 273/1994 Z. z. a novelu Exekučného poriadku v ich schválenom znení, musíme konštatovať, že súčasná vláda namiesto systémového riešenia problémov v rezorte zdravotníctva predkladá do NR SR účelové novely zákonov, ktorých cieľom je riešenie problémov oddialiť, čím dochádza k poškodzovaniu poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Nuž - vyzerá to tak, že našim podnikateľom v lekárnickom svete skutočne niet čo závidieť. Ľudmila Koníková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |