Hospodársky denník
USD47,575 Sk
EUR43,51 Sk
CHF28,954 Sk
CZK1,275 Sk
  Pondelok  17.Septembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Dostanú akurát na prežitie

Nad návrhom štátneho rozpočtu, ktorý tlmí dopravu

Vládny návrh štátneho rozpočtu na rok 2002 je labilný nielen už v stabilne problémových miestach, čiže v zdravotníctve, školstve a v iných odvetviach, ale mimoriadne nedostatočne zabezpečuje aj potreby železničnej dopravy. Preto podľa Františka Perútka ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií požiadalo o doriešenie problémových okruhov, ktoré nie je možné zabezpečiť z navrhnutého rozpisu výdavkov. F. Perútka na okraj financovania Železníc SR okrem iného uviedol: „ŽSR na úhradu záväzkov za stratu vo verejnom záujme požadovali 4,5 mld. Sk, ale len ako zálohovú sumu. Ďalej požadovali splácanie úrokov z úverov za 4 mld. Sk, oddlženie železníc ako staré záväzky 2 mld. Sk a ešte 0,45 mld. Sk spotrebnej dane z minerálnych olejov. My sme v prioritách rozpočtu na rok 2002 uznali bežné výdavky železníc vo výške 10,95 mld. Sk. Okrem toho chceli kapitálové prostriedky na rozvoj mobilných prostriedkov 0,55 mld. Sk a na rozvoj infraštruktúry 3,45 mld. Sk. Čiže spolu mali ŽSR dostať zo štátneho rozpočtu približne 15 mld. Sk. Skončilo sa to nasledujúco: na úhradu výkonov vo verejnom záujme je v rozpočte 1,842 mld. Sk, na oddlženie železníc, čiže v tomto roku majú dostať z privatizácie na úhradu straty záväzkov 2 mld. Sk a v roku 2002 z privatizácie majú dostať ďalšie 2 mld. Sk a 1,4 mld. Sk pre Sociálnu poisťovňu a 1 mld. Sk pre Všeobecnú zdravotnú poisťovňu. Na investície dostali 350 mil. Sk, pritom podľa zákona vyplýva pre štát povinnosť financovať rozvojové programy železničnej infraštruktúry. V rámci vládou schváleného programu transformácie ŽSR na ročný objem prostriedkov na rozvoj infraštruktúry mala byť vyčlenená suma približne 4 mld. Sk. Objem 350 mil. Sk, ktoré ponúka rozpočet, reprezentuje len necelých 9 % z reálnej potreby. Spolu dostanú z rozpočtu Železnice SR približne 8 mld. Sk.“

Zastavme sa aspoň pri niekoľkých číslach. Podľa MDPT SR mali ŽSR dostať približne 15 mld. Sk, dostanú však iba 8 mld. Sk, hoci reálne sú zatiaľ isté iba 2 mld. Sk, pretože ďalšie prostriedky majú prísť na ŽSR z FNM SR, teda z privatizácie, a to môže byť aj koncom budúceho roka. Financovanie teda môže celkom reálne ohroziť toľko pripravovanú reštrukturalizáciu a transformáciu železníc. Ďalším neuralgickým bodom je rozvoj železníc. Železnice mali podľa zákona dostať 4 mld. Sk na rozvoj infraštruktúry, avšak dostanú iba 350 mil. Sk. Čo za to železničiari namodernizujú, si vie predstaviť každý podnikateľ. Pritom naša železnica je dlhodobo finančne poddimenzovaná, so zastaranou infraštruktúrou i mobilnou technikou, čo môže vytvoriť stav, že stred Európy sa stane obchádzaným ostrovom pre muzeálnu železnicu. Podobne deravý je návrh rozpočtu aj v prípade Železničnej polície, kde chýba 46 mil. Sk. Železničnému vojsku chýba 10 mil. Sk na služobné byty, výstavbu ktorých paradoxne schválila práve vláda. Podobne macošsky za zachovala vláda aj k rezortným stredným učilištiam atď. Zúfalá snaha vlády o škrtanie všetkého, aj keď nevyhnutne potrebného, je katastrofálna. Stačí si uvedomiť, že ŽSR, aby zabezpečili dopravu v tzv. verejnom záujme, legálne potrebujú 4,5 mld. Sk, dostanú iba 1,8 mld. Sk, hoci vláda oficiálne potvrdila nárok na spomínanú sumu. Takže ŽSR budú aj v roku 2002 naďalej na pokraji finančného kolapsu. Podľa predstaviteľov ŽSR sú tieto sumy absolútne nepostačujúce nielen vzhľadom na plnenie aspoň základných potrieb ŽSR, ale aj vzhľadom na odporúčanie Európskej investičnej banky (pri rozvoji infraštruktúry).

Jozef Kunik

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Predpoludním len miestami občasný dážď. V popoludňajších hodinách od juhu postupne na väčšine územia dážď, na strednom a západnom Slovensku aj trvalého charakteru. Miestami sa očakávajú aj výdatnejšie zrážky, okolo 30 mm. Najvyššia denná teplota 11 až 16, na východe pri zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s. Na západe neskôr severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. V utorok bude premenlivá veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky alebo dážď. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 12 až 16, na juhu pri zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov. V stredu bude premenlivá veľká, miestami cez deň zmenšená oblačnosť a početné prehánky. Nočná teplota 11 až 7, denná teplota 12 až 16, na juhu vo východnej polovici miestami okolo 19 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.33 a zapadne o 18.58 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 13. 9. 2001: Bratislava 99,86, Sliač 97,76, Košice 98,77, Poprad 93,35, za 14. 9. 2001: Bratislava 99,15, Sliač 97,39, Košice 98,52, Poprad 93,10, za 15. 9. 2001: Bratislava 99,62, Sliač 97,38, Košice 98,38, Poprad 93,08.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamdážď14
Atényjasno28
Belehraddážď18
Berlínoblačno 15
Bratislavazamračené14
Bruseldážď14
Budapešťdážď13
Bukurešťpolooblačno24
Frankfurtdážď12
Helsinkijasno16
Istanbuljasno28
Kodaňdážď15
Kyjevoblačno19
Lisabonjasno22
Londýnjasno15
Madridjasno24
Milánooblačno17
Moskvajasno19
Oslodážď 12
Paríždážď15
Prahadážď11
Rímdážď19
Sofiaoblačno19
Štokholmjasno17
Varšavadážď13
Viedeňdážď10
Záhrebdážď10
Ženevadážď9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.