Hospodársky denník
USD47,575 Sk
EUR43,51 Sk
CHF28,954 Sk
CZK1,275 Sk
  Pondelok  17.Septembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Autá sa opäť začali kupovať

V čase „klubových prázdnin“ od júla do začiatku jesene odpovedajú členovia Hospodárskeho klubu (NEF) na sedem otázok svojho výkonného podpredsedu a šéfredaktora Hd. Oslovených bolo stoštyridsaťdva prominentných členov ocenených Zlatým biatecom alebo Prominentom ekonomiky, ktorí obhospodarujú viac ako 65 % priemyslu v SR. Tieto otázky dostali aj politici, resp. verejní činitelia a ďalší hospodárski lídri. Z odpovedí vznikne podkladový materiál pre klubové zhromaždenie, ktoré sa koncom roka pokúsi inovovať vládne know-how pre Slovensko.

Dnes sa vyjadruje Andrej Glatz, generálny riaditeľ Motor-Car Wiesenthal & Co., generálne zastúpenie Daimler-Benz AG.

1. Čo v slovenskej ekonomike hodnotíte pozitívne a čo nezvládnuté, resp. problematické v prvom polroku 2001?

- Nastalo podstatné oživenie v oblasti predaja osobných áut všetkých značiek. Za porovnateľné obdobie prvého polroka oproti minulému polroku je to nárast o 33 %. To je, samozrejme, pozitívny signál, ktorý z niečoho pramení, a to z celkového oživenia hospodárskeho života krajiny. Mohlo by to byť lepšie, keby... tento štát si vytýčil jasné ciele a určil smerovanie, keby sme sa namiesto hašterenia usilovali o zjednocovanie názorov.

2. Ktoré brandže, prípadne firmy považujete za rozhodujúce pre vývoj hospodárstva SR?

- Najlepšie sa darí automobilovému a chemickému priemyslu. Malá krajina ako Slovensko iste nemá rozsiahlejší vlastný odbytový potenciál, a preto je pre ňu najvýhodnejšie napojiť sa na už jestvujúce odbytové kanály. Dnes totiž nie je až taký veľký problém niečo vyrobiť, ale predať. Preto považujem výrobu komponentov za najperspektívnejšiu oblasť.

3. Ako vnímate bankový sektor, osobitne výsledky ozdravného procesu v Slovenskej sporiteľni, vo VÚB a v IRB?

- Každé ozdravovanie je prínosom, isté však je, že na chyby (myslím niekedy aj úmyselné), ktoré niektorí predstavitelia týchto inštitúcií urobili, dopláca dnes štát, čiže každý z nás, a ak sme chceli banky privatizovať, museli sme za to zaplatiť všetci. Po predchádzajúcich „nenávratných“ úveroch banky nechcú podstupovať ani minimálne riziká, a tak by sa zabezpečenia, ktoré žiadajú od (hlavne začínajúcich) podnikateľských subjektov, mohli rovno nazvať odmietnutím.

4. Aký je váš názor na menovú situáciu SR a možný vývoj kurzu koruny oproti EUR a USD v druhom polroku 2001?

- Očakávam a hlavne dúfam, že nenastanú veľké výkyvy, pretože pri našej činnosti sme už dosť doplatili na kurzové straty.

5. Ako by ste formulovali hlavné úlohy pre hospodárstvo, podnikanie a tie celospoločensky najvýznamnejšie?

- Hlavné úlohy a stratégiu pre hospodárstvo je potrebné jasne definovať vo vláde. Žiaľ, ak pre niekoho sú najnedostatkovejším tovarom peniaze, ťažko rozmýšľa o budúcnosti, ale snaží sa naplniť štátnu pokladnicu za každú cenu bez ohľadu na straty. Jednoznačne si myslím, že okrem iného je potrebné zvýhodniť investície, nielen miliardové, ale hlavne malé a stredné, ktoré sú v celom svete hybnou silou hospodárstva, tvorcom zamestnanosti a celkového rozvoja.

6. Čo by ste vykonali v záujme zníženia miery nezamestnanosti na 15-percentnú a nižšiu hodnotu?

- Je veľa čiernej práce, to znamená, že ľudia pracujú a sú odmeňovaní inými formami.

7. Kde sa chcete ako firma, resp. inštitúcia dostať v tomto roku?

- Rok 2001, zatiaľ osem mesiacov, je pre nás veľmi pozitívnym. Nárast predaja áut i tržieb zo služieb je veľmi sľubný. Chceli by sme ešte lepšie stabilizovať našu servisno-predajnú sieť tak, aby sme boli dobre pripravení na zvýšenie počtu predajov, v ktorý veľmi veríme v nasledujúcich rokoch a hlavne na zabezpečenie služieb pre našich dnešných aj budúcich zákazníkov. Máme perspektívy, veď zatiaľ čo v Taliansku na jedno auto pripadá 1,89 osôb, Rakúsku 2,1 osôb, v ČR tri osoby, tak v SR až 4,36 osôb.

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené. Predpoludním len miestami občasný dážď. V popoludňajších hodinách od juhu postupne na väčšine územia dážď, na strednom a západnom Slovensku aj trvalého charakteru. Miestami sa očakávajú aj výdatnejšie zrážky, okolo 30 mm. Najvyššia denná teplota 11 až 16, na východe pri zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s. Na západe neskôr severozápadný vietor 4 až 8 m/s. Teplota vo výške 1500 m okolo 5 stupňov. V utorok bude premenlivá veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky alebo dážď. Nočná teplota 12 až 8, denná teplota 12 až 16, na juhu pri zmenšenej oblačnosti okolo 18 stupňov. V stredu bude premenlivá veľká, miestami cez deň zmenšená oblačnosť a početné prehánky. Nočná teplota 11 až 7, denná teplota 12 až 16, na juhu vo východnej polovici miestami okolo 19 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.33 a zapadne o 18.58 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 13. 9. 2001: Bratislava 99,86, Sliač 97,76, Košice 98,77, Poprad 93,35, za 14. 9. 2001: Bratislava 99,15, Sliač 97,39, Košice 98,52, Poprad 93,10, za 15. 9. 2001: Bratislava 99,62, Sliač 97,38, Košice 98,38, Poprad 93,08.Údaje poskytuje SPP.

Amsterdamdážď14
Atényjasno28
Belehraddážď18
Berlínoblačno 15
Bratislavazamračené14
Bruseldážď14
Budapešťdážď13
Bukurešťpolooblačno24
Frankfurtdážď12
Helsinkijasno16
Istanbuljasno28
Kodaňdážď15
Kyjevoblačno19
Lisabonjasno22
Londýnjasno15
Madridjasno24
Milánooblačno17
Moskvajasno19
Oslodážď 12
Paríždážď15
Prahadážď11
Rímdážď19
Sofiaoblačno19
Štokholmjasno17
Varšavadážď13
Viedeňdážď10
Záhrebdážď10
Ženevadážď9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.