|
|||||||||||||||||
Pondelok 17.Septembra 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autá sa opäť začali kupovaťV čase klubových prázdnin od júla do začiatku jesene odpovedajú členovia Hospodárskeho klubu (NEF) na sedem otázok svojho výkonného podpredsedu a šéfredaktora Hd. Oslovených bolo stoštyridsaťdva prominentných členov ocenených Zlatým biatecom alebo Prominentom ekonomiky, ktorí obhospodarujú viac ako 65 % priemyslu v SR. Tieto otázky dostali aj politici, resp. verejní činitelia a ďalší hospodárski lídri. Z odpovedí vznikne podkladový materiál pre klubové zhromaždenie, ktoré sa koncom roka pokúsi inovovať vládne know-how pre Slovensko. Dnes sa vyjadruje Andrej Glatz, generálny riaditeľ Motor-Car Wiesenthal & Co., generálne zastúpenie Daimler-Benz AG. 1. Čo v slovenskej ekonomike hodnotíte pozitívne a čo nezvládnuté, resp. problematické v prvom polroku 2001? - Nastalo podstatné oživenie v oblasti predaja osobných áut všetkých značiek. Za porovnateľné obdobie prvého polroka oproti minulému polroku je to nárast o 33 %. To je, samozrejme, pozitívny signál, ktorý z niečoho pramení, a to z celkového oživenia hospodárskeho života krajiny. Mohlo by to byť lepšie, keby... tento štát si vytýčil jasné ciele a určil smerovanie, keby sme sa namiesto hašterenia usilovali o zjednocovanie názorov. 2. Ktoré brandže, prípadne firmy považujete za rozhodujúce pre vývoj hospodárstva SR? - Najlepšie sa darí automobilovému a chemickému priemyslu. Malá krajina ako Slovensko iste nemá rozsiahlejší vlastný odbytový potenciál, a preto je pre ňu najvýhodnejšie napojiť sa na už jestvujúce odbytové kanály. Dnes totiž nie je až taký veľký problém niečo vyrobiť, ale predať. Preto považujem výrobu komponentov za najperspektívnejšiu oblasť.
3. Ako vnímate bankový sektor, osobitne výsledky ozdravného procesu v Slovenskej sporiteľni, vo VÚB a v IRB? - Každé ozdravovanie je prínosom, isté však je, že na chyby (myslím niekedy aj úmyselné), ktoré niektorí predstavitelia týchto inštitúcií urobili, dopláca dnes štát, čiže každý z nás, a ak sme chceli banky privatizovať, museli sme za to zaplatiť všetci. Po predchádzajúcich nenávratných úveroch banky nechcú podstupovať ani minimálne riziká, a tak by sa zabezpečenia, ktoré žiadajú od (hlavne začínajúcich) podnikateľských subjektov, mohli rovno nazvať odmietnutím.
4. Aký je váš názor na menovú situáciu SR a možný vývoj kurzu koruny oproti EUR a USD v druhom polroku 2001? - Očakávam a hlavne dúfam, že nenastanú veľké výkyvy, pretože pri našej činnosti sme už dosť doplatili na kurzové straty.
5. Ako by ste formulovali hlavné úlohy pre hospodárstvo, podnikanie a tie celospoločensky najvýznamnejšie? - Hlavné úlohy a stratégiu pre hospodárstvo je potrebné jasne definovať vo vláde. Žiaľ, ak pre niekoho sú najnedostatkovejším tovarom peniaze, ťažko rozmýšľa o budúcnosti, ale snaží sa naplniť štátnu pokladnicu za každú cenu bez ohľadu na straty. Jednoznačne si myslím, že okrem iného je potrebné zvýhodniť investície, nielen miliardové, ale hlavne malé a stredné, ktoré sú v celom svete hybnou silou hospodárstva, tvorcom zamestnanosti a celkového rozvoja.
6. Čo by ste vykonali v záujme zníženia miery nezamestnanosti na 15-percentnú a nižšiu hodnotu? - Je veľa čiernej práce, to znamená, že ľudia pracujú a sú odmeňovaní inými formami.
7. Kde sa chcete ako firma, resp. inštitúcia dostať v tomto roku? - Rok 2001, zatiaľ osem mesiacov, je pre nás veľmi pozitívnym. Nárast predaja áut i tržieb zo služieb je veľmi sľubný. Chceli by sme ešte lepšie stabilizovať našu servisno-predajnú sieť tak, aby sme boli dobre pripravení na zvýšenie počtu predajov, v ktorý veľmi veríme v nasledujúcich rokoch a hlavne na zabezpečenie služieb pre našich dnešných aj budúcich zákazníkov. Máme perspektívy, veď zatiaľ čo v Taliansku na jedno auto pripadá 1,89 osôb, Rakúsku 2,1 osôb, v ČR tri osoby, tak v SR až 4,36 osôb. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |