|
|||||||||||||||||
Štvrtok 27.Septembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skutočný prízrakĽudia sa vždy presviedčali hmatom o tom, že je niečo skutočné. Dnes to už neplatí. Čoskoro sa budeme môcť dotknúť aj toho, čo nikdy neexistovalo. Vedci zo spoločnosti SensAble Technologies z Massachusetts vyvinuli zariadenie s názvom Phantom (prízrak), ktoré by mohlo zásadne zmeniť spôsob komunikácie človeka s počítačom. Na prvý pohľad vyzerá ako stolová lampa, ktorej chýba žiarovka s krytom. V skutočnosti je to veľmi dômyselný nástupca počítačovej myši. Tak ako ona sa dokáže pohybovať všetkými smermi, jeho pohyb však nie je obmedzený na plochu, ale prebieha v trojrozmernom priestore. Pomocou Phantomu sa môže používateľ dotýkať predmetu na obrazovke, narážať doň a cítiť odpor, ktorý kladie. Prvý komerčne využiteľný prístroj ocenili predovšetkým uktéri všetkých profesií. Zariadenia, ktoré reagujú na hmat (tzv. haptické) sú iba na začiatku vývoja, ale zdá sa, že nastúpená cesta je veľmi atraktívna a objavujú sa aj prvé sľubné výsledky. Ich používanie môže zásadne ovplyvniť prácu projektantov, rovnako ako umelcov, ktorí pracujú s doterajšími systémami CAD (computer-aided design). Využívajú pritom tradičnú myš, ktorá pomáha napr. pri projektovaní budov, kde sa najviac pracuje s priamkami a kružnicami. Phantom ponúka nový spôsob navrhovania zložitejších predmetov. Ak s ním pracuje napr. sochár, môže dať priechod fantázii bez toho, aby bol nejako obmedzovaný množstvom materiálu. Ak je k dispozícii i príslušný softvér, simuluje systém nielen prácu so skutočnou hmotou, ale dovoľuje i viac, napríklad vytlačiť hmotu z vnútra von. Vedci zdôrazňujú, že existuje niekoľko možností, ako zdokonaliť teleskopické roboty, ktoré sa používajú napríklad v podmorskom výskume. Najviac nádejí však zariadenie využívajúce hmat prináša chirurgii. Vo vedecko-technickom inštitúte v Georgii dokázal tím vedcov spojiť sily a vytvoriť simulátor určený študentom, ktorí vďaka nemu môžu cvičiť operácie oka. Digitálny skalpel prenáša späť odpor, ktorý zodpovedá tlaku na beľmo. Odpor slabne podľa toho, ako sa kybernetický nôž postupne vnára do oka. Získanie fyzických zručností poskytuje široké pole na využitie haptických aplikácií. V dlhšom časovom horizonte by mohla byť simulovaná každá činnosť, ktorá nejako súvisí s kontaktom s reálnymi predmetmi. A nielen to, cítiť by mohla byť aj príťažlivosť planét alebo sily, ktorými na seba pôsobia molekuly. Virtuálne hmatové skúsenosti by sa mohli stať súčasťou každodenného života. Prenos hmatovej skúsenosti ponúka ľuďom i nové cesty na osobnú komunikáciu. Prenášané by mohli byť nielen fyzické aktivity, ako napr. stisnutie ruky, ale aj výsledky spoločnej práce. Technológie opierajúce sa o hmatové skúsenosti môžu byť ďalším krokom k prepojeniu ľudského a počítačového sveta. Tak ako sa vývoj počítačov začal diernymi štítkami a monitormi, dnes pracujú firmy na prevedení vône, pachu a dokonca aj chute do digitálnej podoby. Vedci tvrdia, že koncom tohto vývoja bude zrejme chvíľa, keď sa virtuálny svet stane rovnako skutočným ako svet, v ktorom žijeme. Bude mať podobne ako on tri rozmery, predsa tu však bude jeden dôležitý rozdiel: jeho hranice budú limitované iba tým, čo si človek vyberie. (mb) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |