|
|||||||||||||||||
Štvrtok 27.Septembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavebný materiál ako z rozprávkyNapriek kríze rezortu PORFIX Zemianske Kostoľany prosperujú Slovenské stavebníctvo je aj v tomto roku naďalej v nepríjemnej kríze, pod ktorú sa podpisuje viacero faktorov. Napriek tomu spoločnosť PORFIX - pórobetón, a. s., Zemianske Kostoľany, dokáže aj v týchto veľmi ťažkých podmienkach prosperovať. Vo fabrike už takmer polstoročie vyrábajú ekologické murovacie materiály. Presadiť sa aj v súčasnosti na veľmi slabom slovenskom stavbárskom trhu, si vyžaduje nielen kvalitné výrobky, ale aj komplexné služby pre odberateľov a v neposlednej miere schopnosť umiestniť svoje výrobky do okolitých štátov, kde sa už rozbieha investičná výstavba. Bližšie sme o súčasných výsledkoch a problémoch akciovej spoločnosti PORFIX hovorili s predsedom predstavenstva a riaditeľom spoločnosti Ing. Eugenom Cirákom. Váš podnikateľský plán na rok 2001 sa rodil skutočne za mimoriadne ťažkých podmienok. Aké ste dosiahli výsledky za prvých deväť mesiacov? - Slovenský stavebný trh po enormnom prepade v roku 1999 stále stagnuje. K tomu sa pridáva nízka kúpyschopnosť obyvateľstva a silná zahraničná konkurencia na trhu so stavebným materiálom. Napriek týmto negatívnym javom sme si predsavzali zvýšiť zisk v tomto roku o takmer 17 %. Tento cieľ chceme dosiahnuť najmä znižovaním nákladov. Za uplynulých deväť mesiacov sme doteraz dosiahli zisk vo výške takmer 8 mil. Sk. Umožnilo nám to predovšetkým uplatňovanie veľmi tvrdých racionalizačných opatrení v spomínanej oblasti znižovania nákladov. Dokázali sme znížiť predovšetkým spotrebu materiálu, energií a ostatných prevádzkových nákladov. Ako ste dosiahli zvýšenie produkcie výrobkov? - Výroba pórobetónových výrobkov vzrástla v tomto roku v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o takmer 6 % a samotný predaj sa zvýšil o vyše 9 %. Zlepšil sa aj predaj doplnkovej výroby, ktorú predstavujú nosné i nenosné preklady a stropný systém. Pritom prvé tri mesiace roka negatívne ovplyvnili dokončovacie práce na modernizácii technológie výroby, ako aj skúšobná prevádzka a výkonové testy nového zariadenia. V čom to je, že pod vedením nového manažmentu sa výsledky PORFIXU rapídne zlepšili? - Nemožno povedať, že sme už dosiahli všetko, čo sme si pri nástupe predsavzali, ale sme na najlepšej ceste dostať fabriku na špičkovú úroveň zo všetkých stránok. Základ v zmene kurzu fabriky vidím vo vytvorení dobrého kolektívu a v medziľudských vzťahoch. Podarilo sa nám sústrediť do fabriky skúsených pracovníkov a najmä kvalitných manažérov na všetky stupne riadenia. Aj špičkový manažment tvoria mimoriadne skúsení ľudia, ktorí prešli viacerými odbornými funkciami. Dokonca čo sa týka výroby, údržby a celej výrobno-technickej časti, tak v tejto oblasti máme ľudí, ktorí majú aj zahraničné skúsenosti z riadenia firmy. Kvalitní pracovníci, to je určite veľmi dôležitá vec, ale na druhej strane, ako ste naznačili, sa venujete aj obmene technológií. - Určite, pretože starou technológiou nemôžeme vyrábať špičkové výrobky. Pokiaľ ide o technologické zariadenia, tak práve na prelome rokov 2000/2001 sme prakticky vymenili starú technológiu, ktorá už dožila. Kúpili sme novú linku, ktorá má veľmi dobré parametre, začnúc presným dávkovaním, vážením, až po počítačové riadenie. Vyriešil sme aj kvalitu základnej hmoty, čo je tiež veľmi dôležité. Spomínate nové technológie, počítače. To sú však desiatky miliónov, pričom fabrika bola pri vašom štarte zadlžená. Ako sa vám podarilo zohnať peniaze? - Treba povedať, že je to kombinácia úverových zdrojov. Samozrejme, ešte predtým sme museli načrieť do racionálneho čerpania nákladov. Zaviedli sme veľmi presný systém plánovania, ktoré predtým vo firme poriadne nefungovalo. Tým sme získali časť zdrojov. Rozhodujúcim zdrojom prostriedkov na modernizáciu je úver, ktorý sa nám podarilo získať v rámci programu Rozvoj, prostredníctvom Istrobanky, a tým sme vyriešili tento finančný problém. Darí sa nám splácať všetky záväzky, museli sme veriť vo vlastné sily, čo sa týka obchodu. Zatiaľ naše rozhodnutia boli správne. Súčasný trh stavebných materiálov je plný konkurencie. Ako sa dokázali presadiť v tvrdej, aj zahraničnej konkurencii? - Podľa nášho názoru, výrobu murovacích materiálov svojím spôsobom vnímame ako regionálnu záležitosť. Avšak v súčasnosti je regionálny trh nedostatočný, a tak sa snažíme predávať prakticky po celom Slovensku. Predávame prostredníctvom sietí stavebnín a stavebných firiem i prostredníctvom zmluvných zástupcov. Mimoriadny akcent však kladieme na individuálnych stavebníkov, lebo pri dnešnom stave stavebníctva na Slovensku, je to jediný trend, ako sa udržať na trhu v murovacích materiáloch. Ponúkame ustavične širší sortiment a napríklad v roku 2001 sa nám podarilo rozšíriť výrobu základných tvárnic o ďalšie prvky, ako je stropný systém, nosné a nenosné preklady a u-profily. Spomínali ste špičkovú kvalitu, ako sa vám darí komplexne zabezpečiť novú technológiu? - Kvalita je kombinácia činnosti ľudí a technológie a zatiaľ stále nie sme úplne spokojní. Musíme urobiť ešte kus práce. V súčasnosti pripravujeme ďalší technologický projekt, ktorý by sme chceli realizovať koncom roka, čím by sme úplne vyriešili aj problém drobnej nepresnosti tvárnic. Veľkú pozornosť venujete ekologickým otázkam. - Čo sa týka ekológie, investovali sme do technológie nemalé prostriedky a vyriešili sme aj náš bývalý najväčší problém, a to prašnosť. Dosiahli sme to namontovaním nových špeciálnych zahraničných filtrov. Dosť často sa medzi odborníkmi aj verejnosťou diskutuje aj o vlastnostiach popolčeka, ktorý používame. Robíme pravidelné skúšky v Štátnom zdravotnom ústave a zatiaľ sa nestalo, že by naša surovina a hotové výrobky prekračovali povolené množstvo radónu, práve naopak, sme hlboko pod povolené množstvo. V uplynulom i v tomto roku vám výrazne pomohol export výrobkov do zahraničia. - Aj na tomto fakte vidieť, kde a v ktorých krajinách sa už rozbehla investičná výstavba. Naše výrobky exportujeme predovšetkým do Českej republiky, kde došlo k zvýšeniu predaja až na 31-percentný podiel z objemu našej produkcie. Murovací materiál vyvážame aj do Maďarska, Poľska a na Ukrajinu. V súčasnom období máme na vysokom stupni štádia rozpracované ďalšie certifikácie. Pokiaľ ide o Českú republiku, tam certifikát už máme a vlastníme aj povolenie vyvážať do konca roku 2001 do Maďarska. Avšak v súčasnosti už absolvujeme certifikačný proces aj v Maďarsku a je len otázkou krátkeho času, kedy certifikáty na dovoz získame. V týchto dňoch sme získali aj certifikáty na vývoz murovacích materiálov na Ukrajinu a do Poľska. V poslednom období sa nezameriavate len na murovacie materiály, ale začali ste aj s produkciou výrobkov na báze betónu. - V našej dcérskej spoločnosti pod názvom Porline, s. r. o., ktorá je zameraná práve na výrobu betonárskych výrobkov, vyrábame zámkovú dlažbu a strešnú krytinu. Som veľmi rád, že aj týmito výrobkami dokážeme konkurovať všetkým významným výrobcom týchto materiálov. Teraz musíme popracovať na marketingu a ďalej zvýšiť ich odbyt. Oba výrobky majú výborný dizajn. Môžem vyzdvihnúť aj ich farebnosť a celkové špičkové parametre. Aké sú vaše ďalšie plány rozvoja fabriky? - V stave, v akom je naše stavebníctvo, dávať si pred seba nejaké exaktné a vysoké rozvojové ciele, je veľmi iluzórne. Pokiaľ nenastane zvrat v investičnej výstavbe u nás, pokiaľ nebude dostatok domáceho a najmä zahraničného kapitálu a investorov, ťažko hovoriť o nejakom výraznom rozmachu aj našej firmy. Samozrejme, pripravujeme sa na rozvoj, chceme zaviesť do výroby úplne nové výrobky, ktoré sa na Slovensku zatiaľ ešte nepredávajú atď. Uvidíme, ako sa rozkrútia kolesa stavebníctva a podľa toho budeme reagovať aj my v PORFIXE. Jozef Kunik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |