|
|||||||||||||||||
Štvrtok 27.Septembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Offsety ponúknu príležitosťAko je možné získať garantovaný kus z trhového koláča Britský akrobatický letecký tím Red Arrows lietajúci na strojoch typu Hawk medzipristál v utorok v Košiciach na ceste do Turecka, aby doplnil pohonné látky a navštívil svojich druhov na tamojšej vojenskej leteckej akadémii, s ktorými ich viažu vzájomné kontakty. V Košiciach pri tejto príležitosti a prezentácii verzie Hawk LIFT nechýbal ani výkonný viceprezident BAE Systems David White. Spoločnosť, ktorá spolupracuje so slovenským priemyslom na rôznych druhoch offsetových programov, sa netají tým, že ponúka vzdušným silám SR cvičné lietadlá Hawk. O tom, čo môže znamenať s ponukou spájaný offsetový program pre Slovensko, nám povedal David White. - Offset znamená systém založený na partnerskom vzťahu medzi Anglickom, mojou spoločnosťou, dodávateľmi a slovenským priemyslom. Čo by sme predovšetkým chceli urobiť, je dať dohromady schopnosti vášho i nášho priemyslu. Ak by sme sa na ne pozreli, určite zbadáme tu priestor na spoluprácu. Čo by sa zo Slovenska dalo zužitkovať, je to pravdepodobne veľa technických zručností , ale čo vítame, je, že nemáte ambíciu stať sa výrobcom lietadiel. Keďže nebudete vyrábať lietadlá, tak my akceptujeme, že budete musieť vyrábať niečo iné. V tom prípade môžete prispievať do nášho aero programu výrobou leteckých zariadení alebo vedeli by sme vám aj pomôcť s predajom vašich výrobkov obranného priemyslu. To je vlastne oblasť, kde by sme chceli a vedeli si predstaviť tesnejšie partnerstvo, čo by znamenal aj priamy offset v brannom priemysle. Druhou možnosťou je zrejme nepriamy offset. - To je oblasť, kde máme rôznych partnerov, dodávateľov a tí takisto majú svoje potreby. Nepriamy offset sa týka poľnohospodárstva, vzdelávania, komerčných produktov a možno napríklad niekto prejaví záujem o vybudovanie istej fabriky. Tu je naša príležitosť, aby sme usmernili zahraničného investora a nasmerovali ho k vám. Celý proces však nie je iba vecou priemyselníkov a vlastníkov fabrík, ale vstupujú doň odbory, ministerstvá obrany, hospodárstva, financií i samotná vláda. Dôležité je zdôrazniť, že hneď ako minimálne udržíme pracovné miesta na Slovensku alebo dokonca vytvoríme nové, tak nezaťažíme slovenský rozpočet prepúšťaním zamestnancov a možno aj tieto okolnosti zavážia pri rozhodovaní, ktorý typ lietadla presadzovať pri výbere pre slovenské vzdušné sily. Ste na Slovensku už niekoľko rokov. Ako ho vnímate? - Urobili sme dosť veľa práce, aby sme minimálne pochopili, aké možnosti ponúka slovenský priemysel, hoci aj na strednom a východnom Slovensku. Zistili sme napríklad, že slovenské fabriky dlho robili všetko a všade. Aj v Anglicku došlo k racionalizácii, počas ktorej zanikli desiatky leteckých podnikov i lodenice. Ale aby ste mohli uskutočniť víziu, musí byť vládna predstava, ako ju urobiť. V tomto sa spoliehame na pomoc ministerstva hospodárstva. Pomoc by sme očakávali pri lokalizácii miesta výroby, a keď rozhodnutie bude jasné, musí za ním nasledovať podpora projektu vládou, aby časom nezanikol. Nasledovala by koncentrácia na podporu vysokej kvality a schopností, a až potom môže prísť dodávka na medzinárodný trh. Priniesla by táto spolupráca v offsetovom programe Slovensku aj istý podiel na svetovom trhu? - Musí. V súčasnosti sa každá krajina špecializuje na istý segment výroby. Ak sa to stane aj na Slovensku, zaistí si budúcnosť na trhu. Ďalším stimulom je snaha každého výrobcu znižovať náklady, čo znamená vyrábať väčšie počty rovnakého typu. Tendenciou je teda získať z trhového koláča istú časť, ktorá by bola garantovaná. Ladislav Kulik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |