|
|||||||||||||||||
Streda 5.Septembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prvé husle hrá veľkoobchodHoršie už nemôže byť, vyrábame kvalitu, nakupujeme brak Obuvníkove deti nie sú bosé, len chodia v tej najlacnejšej obuvi najnižšej kvality, takto by sme mohli aktuálne parafrázovať známe príslovie. Aj keď čísla hovoria o ustavične sa zlepšujúcich výsledkoch kožiarskeho a obuvníckeho odvetvia, nemožno nevidieť, že 95 až 100 % produkcie rozhodujúcich firiem zo SR sa predá v zahraničí aj preto, že tovar, ktorý vyrábajú, patrí do inej cenovej kategórie, než si finančne podvyživené obyvateľstvo môže dovoliť. To potom dáva prednosť nákupu lacnej ázijskej obuvi na trhoviskách. Popri zahraničných spoločnostiach, ktoré našli v SR kvalitnú pracovnú silu, sa na troskách niekdajšieho silného obuvníckeho priemyslu trvalejšie darí len málo domácim firmám. Bolo to vidieť aj podľa ich minimálnej účasti na veľtrhu Kabo pred dvoma týždňami, keď okrem bratislavskej Protetiky a výrobcu detskej obuvi Hitop z Partizánskeho sa slovenské firmy neprezentovali, pričom pred rokom ich tam ešte bolo 12. Neúčasť na veľtrhu nemusí nevyhnutne znamenať úpadok, môže ísť len o zmenu v obchodnej politike firmy. Iste sa o tom budeme môcť presvedčiť na 18. medzinárodnom veľtrhu Intershoe v bratislavskom PKO, ktorý dnes otvorí svoje brány a na tri dni sa stane miestom obchodných i spoločenských kontaktov všetkých kožiarov, výrobcov i obchodníkov. Dámsku, pánsku i detskú obuv, ako aj galantériu, doplnkový kožený a koženkový sortiment na sezónu jar a leto 2002 tam predstaví 94 vystavovateľov, medzi nimi známi výrobcovia z krajín V4, z Talianska, zo Španielska, z Nemecka, Rakúska i Ďalekého východu. Podľa tendencií, ktoré naznačili už predchádzajúce ročníky Intershoe, budú zrejme nad výrobcami opäť dominovať veľkoobchodníci, prípadne spoločnosti, ktoré spájajú obchodnú činnosť s tvorbou modelov a objednávajú si potom ich výrobu. Len výrobcovia sa však predstavia hodnotiacej komisii tradičnej súťaže o Zlaté kopýtko, ktorá udelí ceny najlepšiemu výrobku a výrobcovi. Pokiaľ ide o výsledky obuvníckeho a kožiarskeho priemyslu, ktoré naznačujú nielen stabilizáciu, ale aj rast, treba vidieť, že vo vnútri odvetvia došlo k diferenciácii. Hendikepom domácich firiem je podľa generálneho sekretára Zväzu kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu SR, Ing. Štefana Šula, nielen podkapitalizácia, ale najmä to, že v SR fakticky zanikol technický rozvoj, na ktorom by mohli stavať. Výrobu predražuje aj to, že garbiarska výroba sa ocitla na lopatkách a všetok materiál treba dovážať. Iste aj o týchto problémoch sa bude hovoriť na mimoriadnom valnom zhromaždení Zväzu kožiarskeho a obuvníckeho priemyslu, ktoré počas veľtrhu zasadne, aby zvolilo na čelo nového prezidenta. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |