|
|||||||||||||||||
Štvrtok 6.Septembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kompetenčný zákon pre ZMOS je prijateľný podklad
Vláda za tretiu verziu, poslanci ju doplnia Návrh tzv. kompetenčného zákona, potrebného na reálne začatie reformy verejnej správy, vládny kabinet včera schválil. Pikantné je, že ak ho do 30. septembra parlament neprijme, Strana maďarskej koalície by podľa vlastného rozhodnutia mala opustiť koalíciu. V utorok však jej predseda B. Bugár naznačil, že žiadna kaša sa neje taká horúca, ako sa navarí a posledný septembrový deň nemusí byť, po prípadnom neprijatí zákona presne do tohto termínu, príčinou odchodu z vlády. Zdá sa, že sa tak potvrdzujú aj slová prezidenta R. Schustera, ako aj predsedu NR SR a SDĽ J. Migaša, ktorí celú záležitosť nevidia tak dramaticky, ako to ešte nedávno interpretovalo vedenie SMK. Samotný návrh zákona, ktorého znenie označil včera predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) M. Sýkora za prijateľný podklad pre decentralizáciu kompetencií, má 78 strán a jeho dôvodová správa 41 strán. Prijatý má byť v skrátenom legislatívnom konaní, a tak hrozí, že aj časová tieseň sa môže podpísať pod kvalitu tejto dôležitej zákonnej normy. Vládou schválená verzia je v poradí až treťou, pričom predchádzajúce ZMOS odmietlo. Stanoviská k tretiemu oficiálnemu zneniu sú podstatne pozitívnejšie. Treba uznať, že súčasný návrh zákona je v kvalite a obsahu neporovnateľný s tým, ku ktorému sme sa vyjadrovali začiatkom augusta, hovorí M. Sýkora. Pred rokovaním vlády doručilo ZMOS jej členom svoje stanovisko. Pripomienky samosprávy boli rozdelené do dvoch kategórií. Spomedzi všeobecných ide o. i. o pripomienku, že nie pri všetkých kompetenciách je určený ich charakter, teda či ide o prenesené alebo originálne kompetencie. Preto ZMOS žiada do návrhu zákona zaradiť aj interpretačné pravidlo, podľa ktorého ak nebude charakter presúvanej kompetencie označený, bude sa považovať za prenesenú. K tomuto pravidlu sa priklonila aj legislatívna rada vlády. Medzi problematické body navrhovaného zákona možno považovať to, že nie všade je úplná adresná kvantifikácia finančnej náročnosti. Nie je presne vymenovaný zoznam zariadení, ktoré majú prejsť na územnú samosprávu. Nie je zrejmý ani spôsob vyrovnania prevádzkových záväzkov, prípadne reštitučných nárokov na majetok alebo spôsob oddlženia. Pripomienky existujú aj k termínom presunu niektorých kompetencií. V oblasti školstva, územného plánovania, stavebného poriadku a zdravotníctva požiadalo ZMOS o termín 1. júla 2002. Celkovo však ZMOS súhlasí s postupným prechodom kompetencií od januára 2002 do januára 2003, výnimočne neskôr. Na základe kompetenčného zákona sa budú na miestnu a regionálnu úroveň samosprávy presúvať kompetencie v oblastiach územného plánovania, stavebného poriadku, sociálnych vecí, kultúry, dopravy a pozemných komunikácií, zdravotníctva, civilnej ochrany, matrík, vodného hospodárstva, základného a stredného školstva. Stále však ostal nedoplnený zoznam kompetencií v oblasti regionálneho rozvoja a cestovného ruchu. Podobne je to aj s overovaním podpisov. Ide im o to, aby všetky súvisiace zákony, ktorými sa tieto záležitosti dopracujú, boli harmonizované a prerokovali sa naraz. Nie je však vyriešená ani zásadná a možno najcitlivejšia otázka, ktorou je presun objemu finančných prostriedkov na krytie výkonu kompetencií. Úplné číslo nie je k dispozícii. V sume, ktorá je uvedená v návrhu zákona, nie sú zahrnuté napríklad náklady na mzdy a odvody v školstve, ktoré môžu predstavovať až 20 mld. Sk. Vecný a časový nesúlad kompetenčného zákona so zákonom o majetku vyšších územných celkov, novelami zákonov o majetku obcí a o rozpočtových pravidlách nebol úplne eliminovaný, pričom niektoré súvislosti sa musia premietnuť aj do zákona o obecnom zriadení a ďalších. Prevod kompetencií je však podmienený aj inými opatreniami, pričom otvorených je ešte veľa otázok. Ide napríklad o vytvorenie podmienok na riešenie tzv. modernizačných dlhov a bude treba určiť aj hodnotu nevyrovnaného majetku, ktorá bude predmetom presúvania zo štátnej správy na samosprávu. Predseda vlády M. Dzurinda včera ocenil, že návrh kompetenčného zákona schválil síce kabinet s pripomienkami, ale s politickým konsenzom. Považuje to za predpoklad toho, že návrh schváli aj NR SR. Informoval, že vláda prijala aj návrhy na skrátené legislatívne konanie k ďalším zákonom, ktoré súvisia s reformou verejnej správy. Tým sa vytvára dobrý priestor, aby legislatíva, týkajúca sa reformy verejnej správy, mohla byť v NR SR schválená v priebehu septembra, zdôraznil. So záujmom však budeme sledovať, či konsenzus vo vláde podporia vzájomnou dohodou aj poslanci, lebo vládna koalícia už neraz narazila na nepochopenie poslaneckej. Vladimír Turanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |