Hospodársky denník
USD47,746 Sk
EUR42,592 Sk
CHF28,773 Sk
CZK1,321 Sk
  Pondelok  14.Januára 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













SPaP: fámy a realita

Pracovníci spoločnosti Slovenská plavba a prístavy (SPaP) aj nás upozornili na údajné rozpredávanie majetku firmy, na útlm podniku s cieľom jeho pomalého zániku, a tým aj likvidácie slovenskej lodnej dopravy. Problémami tejto firmy sa zaoberal Výbor pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie NR SR. V minulom roku sme boli svedkami prvého dejstva privatizácie, ktoré sa skončilo natoľko škandalózne, že museli jeho výsledok anulovať. V minulých dňoch FNM vyhlásil ďalšie kolo privatizácie SPaP. Navštívili sme preto generálneho riaditeľa Ing. Pavla Šestáka, aby nás oboznámil so súčasným stavom a dal odpoveď na opodstatnenosť či neopodstatnenosť fám. Tak napríklad oponenti súčasného vedenia tvrdia, že zisk, ktorý v podniku v roku 2001 dosiahli, je len odrazom toho, že rozpredávali námorné lode a ďalší majetok firmy. Dokonca sa vravelo aj

o podvodoch

pri predaji nákladných člnov. Generálny riaditeľ SPaP Ing. Pavel Šesták na okraj týchto tvrdení dodáva: „Napádali nás, že sme odpredali majetok a len preto sme mohli vykázať zisk. Realita je však iná. Áno, predali sme časť dubiózneho majetku, stalo sa tak po dvojročnom výbere a schvaľovaní. Keď sa pozrieme na predaj, vidíme, že sa to na hospodárskych výsledkoch neveľmi odrazilo, pretože ak odpredávate majetok približne na úrovni zostatkových hodnôt, tak výsledok z hľadiska hospodárskych výsledkov podniku je doslova nulový. Predaj sa však prejavil v zlepšení hotovostnej situácie, čo bolo vítané, pretože sme zdedili dosť

značné dlhy,

úvery a záväzky. Mohli sme ich vyrovnať a druhú časť peňazí sme použili na skvalitnenie štruktúry lodného parku. To bolo najmä v roku 2000. V minulom roku sa situácia úplne zmenila, pretože od februára sme mali od nášho majoritného vlastníka FNM zákaz predávať majetok. Napriek tomu očakávam, že dosiahneme zisk po zdanení v plánovanej výške 20 mil. Sk. Pokiaľ ide o predaj námorných lodí, treba si naliať čistého vína. Aj keď to nie je populárne vravieť, ale tri námorné lode, ktoré vlastníme, už viac rokov sú stratové. Výsledky sme dlhodobo analyzovali a prišli sme k záveru, že nemá zmysel ich ďalej prevádzkovať, pretože sme stratu dotovali z iných činností podniku. A tzv. čudný predaj člnov, tak to sú nezmysly. Člny sme legitímne a normálne predali do Holandska a cena ktorú sme získali, bola z hľadiska trhových podmienok veľmi dobrá. Výmenu imatrikulačných tabúľ zo starých na nové člny kontrolovali pracovníci FNM, ministerstva dopravy, polícia a tvrdenia sa ukázali ako neopodstatnené,“ zdôrazňuje generálny riaditeľ.

Zamestnanci aj odborári SPaP sú veľmi znepokojení, že vedenie spoločnosti plánuje prepustiť v tomto roku vyše 300 pracovníkov. Obavy sú o to väčšie, že väčšinou ide o kvalifikovaných odborníkov, konkrétne námorných

kapitánov lodí

aj členov posádok lodí a nákladných člnov. Generálny riaditeľ SPaP odôvodnil tento krok slovami: „Keď sme pripravovali obchodný plán na tento rok, tak sme dospeli k záveru, že ak chceme efektívne podnikať, tak musíme racionalizovať personálnu oblasť. Napríklad aj z toho dôvodu, že sme predali spomínané tri námorné lode. Začali sme preto viesť dialóg s odborármi. Po analýzach sme sa rozhodli prepustiť asi 250 pracovníkov. Z hľadiska štruktúry je fakt, že 50 pracovníkov je z divízie námornej dopravy, čo je logické, lebo chceme predať námorné lode. Nie je však problémom zamestnať členov lodných posádok v rámci európskych či svetových personálnych agentúr. Ďalších 150 pracovníkov, ktorých uvoľníme, sú lodníci z riečnej dopravy. Tu totiž

hľadáme cesty

efektívnejšieho zamestnávania lodníkov než doteraz, čiže pracovných zmlúv na komerčnej báze. Áno, prestanú byť našimi zamestnancami, ale budeme ich najímať nielen my, ale podobne aj zahraniční prepravcovia na plavidlá podľa reálnej potreby.“ Toľko teda generálny riaditeľ.

SPaP v tomto roku očakáva ďalšia historická zmena. Zrejme sa už konečne, po minuloročnej fraške, rozhodne aj o privatizácii spoločnosti. Už v prvých dňoch tohto roka Fond národného majetku vypísal verejnú súťaž na odpredaj akcií, a pokiaľ pôjde všetko tak, ako to má byť, nového vlastníka SPaP by sme mohli spoznať do konca mája tohto roka.

Jozef Kunik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.