Hospodársky denník
USD47,746 Sk
EUR42,592 Sk
CHF28,773 Sk
CZK1,321 Sk
  Pondelok  14.Januára 2002
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Útok hypermaketov

Nadnárodné reťazce sa zamerali na Rusko

Internacionalizácia obchodu je v súčasnosti charakteristická pre celú oblasť SVE, dokonca aj pre Ruskú federáciu. Na trh začali prenikať nadnárodné obchodné reťazce ako napr. Tesco, Carrefour, Metro, Rewe, Ahold či francúzska spoločnosť Auchan Group S. A. Región strednej a východnej Európy považuje za svoj strategický, a preto aktívne na ňom pôsobí od roku 1996. Zatiaľ len v Poľsku a Maďarsku, kde vlastní 12 hypermarketov, pričom „do piatich rokov by v krajinách strednej a východnej Európy chceli mať v prevádzke 30 – 40 hypermarketov,“ uviedol pre Hospodársky denník Guy Ferry, riaditeľ pre rozvoj v Ruskej federácii.

Nezaujímavé Slovensko

Český trh, na ktorom je vybudovaných už vyše 100 hypermarketov, je v podstate saturovaný a podľa slov Aresha Alamira, marketingového manažéra Auchan, „veľká konkurencia a rozdelenie trhu“ bránia vstupu siete na český trh. Na druhej strane slovenský trh nie je zo strategického hľadiska pre francúzsky Auchan zaujímavý, keďže „uprednostňujú demograficky väčšie trhy,“ reagoval Aresh Alamir.

Boom hypermarketov

Treťou krajinou regiónu stredná a východná Európa, v ktorej spoločnosť Auchan vybuduje hypermarket, je Ruská federácia. V súčasnosti jej hlavné mesto, v ktorom sa generuje až jedna tretina maloobchodného obratu krajiny, prežíva boom v rozvoji maloobchodnej siete. Moskva predstavuje obrovský trh s 8,5 miliónmi oficiálne registrovaných obyvateľov. Podľa odhadov expertov sa v pracovný deň v meste zdržiava až 16 miliónov ľudí, vrátane tých, ktorí sem prichádzajú za prácou, turistov a nelegálne žijúcich. Priemerný ročný plat v Moskve dosahuje výšku 5970 USD (288 954 Sk), čo je ešte stále menej ako v období pred krízou v auguste 1998, kedy podľa štatistického úradu Goskomstat dosahoval až 8000 USD (387 208 Sk). Rast kúpnej sily obyvateľstva, relatívna stabilizácia rubľa a neexistencia siete hypermarketov v Moskve robí tento trh pre nadnárodné reťazce veľmi perspektívnym.

Zánik trhovísk

Fakt, že je to pre nadnárodne reťazce veľká príležitosť potvrdil aj Guy Ferry zo spoločnosti Auchan. Uviedol, že „politika starostu Moskvy Jurija Lužkova zameraná proti trhoviskám je ich podporou a veľkou príležitosťou“. Maloobchodná sieť je v Rusku stále do veľkej miery atomizovaná a najčastejšími miestami nákupu sú lokálne trhoviská, kiosky alebo predajne v blízkosti bydliska s pultovou formou predaja. Lužkov začal so „scivilizovaním“ maloobchodu v roku 1996, keď nariadil postupne znížiť vtedajší počet 40 000 kioskov. Výsledkom je 5 000 kioskov v prevádzke. Podobný osud postihol aj otvorené trhoviská. Z celkového počtu 200 nariadil do roku 2002 uzavrieť 106. Takto zanikne až 1 milión m2 predajnej plochy, t. j. 20 % z celkovej plochy maloobchodu v Moskve.

Čo najviac ruského tovaru

Spoločnosť Auchan postaví svoj prvý hypermarket hneď za diaľničným obchvatom na severe Moskvy a dvere pre prvých zákazníkov plánuje otvoriť v lete roku 2002. V spádovej oblasti hypermarketu žije približne 1,5 mil. potenciálnych spotrebiteľov. Spoločnosť Auchan má podľa vyjadrenia Guy Ferryho v úmysle dosiahnuť „najmenej 15 percentný, v prípade menšej konkurencie 20 až 25 percentný podiel na moskovskom trhu“. Na celkovej predajnej ploche 18 tis. m2 s 90 pokladňami si spotrebitelia budú môcť kúpiť podľa slov marketingového manažéra a želaní zástupcov firmy „čo najviac tovaru ruského pôvodu, hlavne čo sa týka potravín. Najviac importovaných výrobkov bude v sortimente spotrebnej elektroniky.“ Táto investícia si bude vyžadovať 30 až 40 mil. USD a podľa plánu spoločnosti by v moskovskej oblasti mali vyrásť do apríla 2003 ešte dva ďalšie hypermarkety.

Metro už útočí

Moskovský maloobchod však už v súčasnosti značne ovplyvňuje nemecký obchodný gigant Metro AG. Dňa 1. novembra 2001 boli v tejto metropole otvorené dve predajne Metro Cash and Carry. Do každej investovali po 25 mil. USD a ročný obrat sa v nich očakáva na úrovni 80 mil. USD. Vstup Metra vyvolal v ruských maloobchodných reťazcoch značné obavy. Ešte pred samotným otvorením prevádzok sa predstavitelia najväčších ruských maloobchodných reťazcov (Kopejka, Perekrjostok, Seďmoj kontinent) stretli so svojimi dodávateľmi – výrobcami a veľkoobchodníkmi. Reťazce vyjadrili svoju nespokojnosť s tým, že niektorí výrobcovia a veľkoobchodníci poskytujú Metru podstatne vyššie zľavy ako tie, ktoré poskytujú im. Metro Cash and Carry okrem toho nebude predávať tovar len živnostníkom a podnikateľom, ale aj konečným spotrebiteľom.

Spotrebiteľ vyhráva

Bez ohľadu na výhrady ruských maloobchodných reťazcov proti praktikám Metra má vstup spoločnosti aj svoje pozitíva. Z tejto zvýšenej konkurencie vyťaží predovšetkým ruský spotrebiteľ. Konkurenčný tlak sa prejaví koncentráciou ruského maloobchodu a prinúti ruské maloobchodné siete hľadať možnosti zníženia cien. Budú musieť zvýšiť efektivitu zavádzaním moderných technológií, znižovaním logistických nákladov, využívaním rôznych marketingových nástrojov v oblasti reklamy a podpory predaja. Ak sa to ruským reťazcom nepodarí, pravdepodobne budú z Moskvy vytlačení zahraničnými reťazcami, ktoré sú kapitálovo silné a majú aj značné skúsenosti. Svoje aktivity budú musieť presunúť do druhých regiónov Ruska, kde kúpyschopnosť nie je zďaleka taká vysoká ako v Moskve.

Peter Sklenář, Moskva

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.